Boleh dimaksudkan kerja mendakwah hendaklah dilakukan
oleh orang berilmu, tahu mengenai keilmuan yang berhubung dengan dakwah serta
ilmu-ilmu lain dan menyampaikannya secara ilmu, pendek kata `Segala Keilmuan
itu` adalah wadah yang ampuh bagi Islam dan dakwah. Topik ini sebenarnya sebagai lanjutan bagi
topik terbaru yang lepas bahawa, `Dakwah Bertahap Tinggi - Menggugah Minda`. Ibarat pada tahap ini bahawa
insan yang mempunyai indera, hati, roh dan minda itu masih berada di luar batas sempadan dan memerhati dari
luar apa yang dibentang oleh Al-Qur`an dan maksud `Ilmu` di sini ialah masuk ke
ruanglingkup sesuatu bidang ilmu itu mengkaji, meneliti, memahami, menghayati,
bahkan menemui (walaupun mungkin tidak
mendapati sepenuhnya), tapi dihasilkan sebagai `Sebuah Ilmu` yang dikeluarkan
dari jumlah ilmu yang tidak terpermenai banyaknya. Dalam kata yang lain, satu
ilmu itu sebagai `Satu Kebenaran` dari berbagai-bagai ilmu sebagai
`Kebenaran-Kebenaran` adalah wadah dakwah menerangkan kebenaran-kebenaran, apa
lagi jika diguna oleh pendakwah yang mendalam dalam bidang-bidang yang
disampaikan dengan menggunakan kaedah yang betul yang meyakinkan khalayak yang
menerimanya.
Dengan Ilmu menjadi mekanisme penting di dalam
memahami kandungan Al-Qur`an. Dr. Danial Zainal Abdin yang sering menyampaikan
ceramah yang berhubung dengan ulum
al-Qur`an dan menghasilkan buku berjudul `The Power of Al-Qur`an` menekankan
bahawa `Al-Dirayah` (kefahaman) itu lebih penting dari `Al-Riwayah` yang menekankan kepada riwayat
dan penghafalan semata-mata. Beliau juga memetik pendapat Setiausaha Agung
Rabitah al-Alam al-Islami Dr. Abdullah bin Abdul Aziz al-Muslih berkata:
``It is a knowledge that no one can reject,
except the foolish.``
(Dr. Danial Zainal Abidin, The Power of
Al-Qur`an, Pts Millennia Sdn. Bhd., Batu Caves, Selangor, 2013: 111- VII).
Tetapi tentang keilmuan begitu luas dan banyak
sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Katakanlah (wahai Muhammad), kalaulah semua
jenis lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, sudah tentu
akan habis kering lautan itu sebelum habis kalimat-kalimat Tuhanku, walaupun
Kami tambahkan lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan.``
(Al-Kahfi:109).
Ketidakmampuan kita bukan untuk mengkaji
setiap keilmuan, malah untuk menyebut banyaknya jenis keilmuan tidak termampu.
Sebagai contoh kita tidak mampu untuk mengira percambahan ilmu yang berlaku di
dalam Surah Al-Hijr. Namun dari ayat-ayat dari Surah Al-Hijr ini dapat kita
keluarkan sebahagian dari keilmuan yang sudah diketahui setakat ini secara
terhad – iaitu mengikuti susunan ayat di dalam Surah Al-Hijr yang diperkatakan,
iaitu:
1) Keilmuan yang berhubung dengan Al-Qur`an (15.1)
2) Sejarah jatuh bangunya sesuatu ummah (15.5)
3) Persoalan tentang mala`ikat (15.7-8).
4) Bidang berhubung dengan astronomi (15.16)
5) Keilmuan yang berhubung dengan muka bumi (15.19)
6) Cuaca dan pertanian (15.22)
7) Hakikat kejadian manusia (15.26-29)
8) Konsep iblis (15.31-39)
9) Soal syurga-neraka (15.43-46)
10) Sirah nabi-nabi (15.51,59
11) Gempa dan kerosakan muka bumi (15.73-75)
12) Arkeologi dan tapak purba (15.82)
13) Langit bumi dan kiamat (15.85)
14) Sirah Rasulullah s.a.w. mendepani kaum musyrikin (15.94).
15) Memupuk kekuatan keyakinan terhadap Allah.
Demikianlah sebahagian persoalan nyata yang
terkandung di dalam Surah Al-Hijr. Setiap maklumat yang dipaparkan di dalam
Surah Al-Hijr berkenaan ialah sumber keilmuan yang dapat dikaji secara
mendalam. Maklumat ini kelak dapat berdiri secara ilmu.
Katakanlah ambil dari no. 1, iaitu berhubung
dengan Al-Qur`an ia adalah bidang yang amat luas untuk dikaji dan
berbagai-bagai ilmu yang berhubung dengan Al-Qur`an. Antara yang kita ketahui
seperti ilmu tafsir, tajwid, berbagai jenis qiraat, aqidah, fiqh, akhlak,
tasawuf, sains, astronomi dan berbagai-bagai jenis ilmu lagi yang sebahaginnya
kita keluarkan dari Surah Al-Hijr di atas.
Ambil pula bidang astronomi (no.4). Bidang ini
begitu luas dikajikan sejak dari zaman permulaan Islam yang melahirkan berbagai-bagai
tokoh astronomi Islam dan bidang ini terus dikaji hingga ke zaman moden ini
yang maklumat berhubung dengan cakerawala, planet dan bintang-bintang diangkasa
lepas masih terhad diketahui dan amat banyak lagi tidak diketahui berhubung
dengan ciptaan Allah ini. Manakala no. 5 yang berhubung dengan muka bumi
sebagai rumah bagi umat manusia menghuninya. Walaupun muka bumi begitu dekat
dengan kita dan banyak manusia mengambil manfaat darinya sebagai tempat mencari
sumber kehidupan, menggali hasil-hasil bumi, membuka pertempatan bandar, negeri
dan negara, mengadakan komunikasi dan interaksi, tetapi begitu banyak yang
belum dikuasai, bahkan tidak dapat menghadapi ancaman seperti gempa bumi,
taufan, banjir dan sebagainya. Berbagai-bagai bidang yang dikaji dan keilmuan
yang lahir bagi faedah manusia dan mengatasi malapetaka, tetapi manusia di
dalam mencari keamanan dan keselesaan hidup tidak dapat mengatasi ancaman,
bukan saja dari bumi, alam dan cuaca (no.6) bahkan dari manusia itu sendiri.
Satu bidang yang luas dikaji ialah tentang
manusia itu sendiri. Ia adalah bidang falsafah, biologi, rohani dan manusia
sosial. Kata seorang ahli falsafah Cassirer sebagai intro bagi part 1 bukunya
berjudul ``What is man``:
``That self knowledge is the highest aim of
philosophical inquiry appears to the generally acknowledged.``
(Cassirer, Ernst, An Essay On Man, Yale
University Press, Yale, 1972: 1).
Luasnya kajian tentang manusia, bayangkan bagi
mengkaji fizikal manusia, terdapat di dalam sebuah fakulti perubatan
beratus-beratus kursus yang dianjurkan kepada pelajar-pelajar di dalam berbagai
peringkat. Bayangkan juga bagi bidang rohani, katakan pembicaraan bidang
tasawuf yang berkait dengan aspek rohani, maka berbagai-bagai aspek ketasawufan
yang dibicarakan berhubung dengan bidang rohani itu sendiri. Bayangkan juga
manusia sosial berbagai-bagai keilmuan yang dikaji. Pendek kata begitu luas
ilmu yang mengjkaji tentang manusia itu, itupun belum habis-habis diteroka.
Begitulah bidang-bidang yang lain yang kita
keluarkan dari Surah Al-Hijr seperti bidang yang berkait dengan syaitan, iblis
hari akhirat, syurga, neraka, sirah nabi-nabi, soal bencana alam, soal
kepurbaan, langit, bumi, Sirah Rasulullah s.a.w. dan pengukuhan aqidah dan
berbagai-bagai bidang yang lain yang sebenarnya dengan mengetahui
berbagai-bagai ilmu makin meluaskan maklumat dan memahami hakikat dan rahsia
ciptaan Tuhan yang seharusnya membawa diri makin mendekati Ilahi.
Bagi pendakwah dan juga para ilmuan yang
mengetahui sesuatu bidang ilmu dan berbagai bidang ilmu sebenarnya dia
lebih berpeluang memberi penerangan
tentang Islam dari berbagai aspek keilmuan yang pada hakikatnya semua keilmuan
membicarakan tentang kebenaran dari angle masing-masing yang melengkapkan pandangan dan kefahaman tentang
Islam itu secara syumul dan menyeluruh.
Sekian.
No comments:
Post a Comment