Membaca Surah Al-Nahl (Lebah) Surah ke (16),
Makkiyyah mengandungi 128 ayat agak berbeza dari segi mood dan suasana
berbanding dengan Surah Al-Hijr (15) sebelumnya. Jika nada dalam Surah Al-Hijr
agak keras, yakni tentang ancaman dan balasan terhadap Kaum Hijr, Al-Aykah dan
Lut dengan gempa dan kemusnahan alam, tetapi nada dan mood dalam Surah Al-Nahl
adalah bersifat lembut, iaitu lebih mengingatkan tentang kurniaan-kurniaan dan
nikmat-nikmat Allah yang banyak diterima yang sepatutnya penerima-penerima
berkenaan bersyukur dan beriman.
Kelembutan nada di dalam surah ini bersesuaian
dengan ayat pada akhir bagi surah ini, iaitu ayat yang bermaksud:
``Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad)
dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah
dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.
Sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat
dari jalannya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang
mendapat pertunjuk.`` (15. 125).
Ayat di atas adalah membicarakan kaedah dakwah
dan ayat ini selari dengan beberapa ayat yang bersifat dakwah yang lain yang
antaranya bermaksud:
``Hendaklah ada dari kalangan kamu ummah yang
menyeru kepada kebaikan dan membuat kemakrufan dan mencegah daripada
perkara-perkara yang munkar dan mereka itulah orang-orang yang berjaya``. (Aali
`Imran: 104). Atau ayat yang bermaksud:
``Siapa yang lebih elok perkataan daripada
orang yang mendakwah kepada Allah dan beramal salih dan dia berkata bahawasanya
aku dari kalangan orang muslimin``. (Fussilat: 33).
Dan ayat yang bermaksud:
``Katakanlah, ``inilah jalanku, aku menyeru
kepada Allah di atas jalan yang nyata, aku dan siapa yang mengikutiku. Maha
suci Allah aku bukan dari kalangan orang musyrikin``. (Yusuf: 108).
Dan ayat bermaksud:
``Perlulah ada dari kalangan setiap kelompok mereka itu satu jumlah
(taifah) yang keluar menuntut ilmu agama agar mereka itu dapat mengingatkan
kaumnya apabila mereka itu kembali kepada mereka itu, semoga mereka itu
mendapat peringatan``.(Al-Taubah: 122).
Itulah nada-nada lembut ayat-ayat Al-Qur`an
yang bersifat dakwah yang ditujukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan ia adalah
kaedah yang digunakan oleh Baginda di dalam menyampaikan dakwah terhadap
umatnya. Nada lembut di dalam ayat Al-Qur`an ini juga adalah sifat dan amalan
Nabi di dalam menyampaikan dakwah. Sifat Baginda ini sesuai dengan sabda-sabda
baginda, khususnya berhubung dengan tema-tema dakwah. Contoh Hadith Baginda
bermaksud:
Hadith riwayat Muslim daripada Abi Sa`id
al-Khudri r.a. berkata. Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
``Siapa dari kalangan kamu melihat kemunkaran,
maka hendaklah ia mengubahkannya dengan tangannya, maka jika dia tidak berkuasa
maka (ubahlah) dengan lisannya, maka jika dia tidak berkuasa, maka (ubahlah)
dengan hatinya, maka dia adalah selemah-lemah iman``.
Dan Hadith riwayat dua Shaykh (Bukhari dan
Muslim) Daripada Tamim al-Dari daripada Nabi s.a.w. Baginda bersabda, Agama itu
nasihat, Baginda mengulangi tiga kali. Katanya; Kami berkata, bagi siapa ya Rasulallah ? Baginda bersabda, bagi
Allah dan bagi Rasulnya dan bagi sekalian orang muslimin dan keseluruhannya.
(Muhammad Abdul Aziz al-Khauli, Islah al-Wa`zi
al-Dini, al-Maktabah al-Tijariyyah al-Kubra, Misr, 1377H./1958M: 9-10).
Apa yang terkandung di dalam Surah Al-Nahl
adalah menyebut tentang rutin hidup manusia yang biasa yang hidup di bawah
kolon langit, dipermukaan bumi yang dia dari sebahagian ciptaan Allah yang
dengan rahmatNya mendapat rezeki dari hasil bumi yang disediakan, dari hasil
ternakan yang disegarkan dengan siraman hujan yang bukan saja diminum oleh
binatang, tetapi juga manusia. Demikianlah mereka mendapat keperluan-keperluan
yang lain seperti pakaian dan alat perhubungan (tunggangan). Apa yang
disebutkan oleh Al-Qur`an adalah rutin, tabi`i biasa, tetapi di dalam kebiasaan
yang membudayakan hidup masyarakat ini kadang-kadang menjadikan mereka lupa,
lalai dan tidak menyedari proses yang dilalui dan dialami mereka.
Pendekatan dakwah di dalam Surah Al-Nahl
menyentuh perkara-perkara berkenaan sebagai kejutan yang menyedarkan mereka.
Sesungguhnya dalam dakwah tidak semestinya membawa perkara-perkara yang anih
dan di luar dari pengalaman mereka yang didakwah, sebaliknya mengupas dan
mengingatkan apa yang dialami sebagai kebiasaan biasa dapat menyedar dan
mengingatkan mereka. Misalnya apa jadi jika kemarau berterusan, apa jadi jika
tanaman tidak dapat mengeluarkan hasil dan apa jadi jika ketiadaan air
sebagaimana dialami oleh setengah pihak. Walau semuanya perkara kecil, tetapi
besar kesannya kepada kehidupan. Sebab itu nikmat yang diterima seharusnya
dihargai, bahkan perlu mensyukuri kepada Pengurnianya. Antara kaedah berdakwah
yang disebut di dalam kitab `Islah al-Wa`z al-Dini` tercatat bahawa kesan
dakwah yang efektif bahawa:
``Apa yang diucap dan didengar telinga tidak
keluar menghilang, apa yang keluar dari hati meresap kelubuk-lubuk hati dan
menggerak ke arah islah dan kebaikan dan amalan salih, sesungguhnya hasil yang
baik keluar dari jiwa yang baik. Contoh
penyampaian yang baik dan penerimaan yang baik ialah sebagaimana yang
yang disampaikan oleh Sayyid al-Mursalin Rasulullah s.a.w. sebagaimana firman
Allah bermaksud:
``Sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri
Rasulullah itu ikutan yang baik siapa yang mengharapkan balasan Allah dan Hari
Akhirat dan mengingat Allah dengan banyak (Al-Ahzab: 21).
Sesungguhnya seorang pendakwah adalah seorang
mursyid yang menjaga dirinya, mengawal akhlaknya, betul fikirannya, beramal
dengan apa yang dikatakan, menjaga hukum syarak, tidak berpihak, jujur hingga
ia diyakini khalayak dengan apa yang disampaikan dan mendorong pendengar
menerima apa yang disampaikan.
Demikian apa yang dapat dipelajari sebahagian
dari roh dakwah sebagaimana terkandung dalam Surah Al-Nahl.
Sekian.
No comments:
Post a Comment