Surah al-Kahfi, Makkiyyah (18.110 ayat).
Telah dibicarakan bahawa dua pertiga kandungan
Al-Qur`an adalah bersifat cerita (Namun Al-Qur`an tidak boleh disifatkan
sebagai Kitab Cerita dan tidak boleh disifatkan sebagai Kitab Sastera, walaupun
elemen-elemen berkenaan terdapat di dalam Al-Qur`an). Berbagai format cerita
yang dapat dilihat di dalam Al-Qur`an. Antaranya:
1) Sepenuh kandungannya adalah berfokus kepada satu cerita berasaskan
watak utama. Contoh `Kisah Nabi Yusuf`.
2) Walaupun mempunyai tajuk cerita yang berhubung dengan satu watak atau
tokoh, tetapi mempunyai lebih dari satu cerita, seolah surah berkenaan bersifat
antologi cerita seperti Surah Al-Kahfi.
3) Persoalan mengenai tokoh atau watak yang dicerita dibina maklumatnya
dari berbagai-bagai surah. Contoh Kisah mengenai Nabi Ibrahim, Nabi Musa, Adam
dan banyak lagi (Tiada tajuk surah khusus bagi Nabi Musa dan Adam).
Surah Al-Kahfi
(Gua).
Surah ini termasuk di bawah kategori dua di
atas, lantaran walaupun judul utama bagi surah ini ialah Al-Kahfi, tetapi
mengandungi lebih dari satu cerita, iaitu `Ashab al-Kahfi` {Penghuni Gua) dan
kisah `Nabi Musa Dengan Nabi Khaidir` .
Sesungguhnya semua kandungan Al-Qur`an diwahyukan dan ditujukan kepada Nabi
Muhammad s.a.w. bagi disampaikan kepada ummah sebagai panduan..
Surah Al-Kahfi sebagaimana Surah Yusuf
dimaklumkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. tentang kisah-kisah berkenaan. Contoh ayat
dari Surah Yusuf bermaksud:
`Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad),
seindah-indah cerita dengan apa yang kami wahyukan kepadamu Al-Qur`an ini, pada
hal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu adalah dari orang-orang yang tidak
pernah menyedari akan halnya` (Yusuf: 3).
Demikian dengan Surah Al-Kahfi juga bersifat
makluman kepada Rasulullah s.a.w. sebagaimana maksud ayat:
``Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad)
perihal mereka dengan benar. Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang
beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahi mereka dengan hidayah pertunjuk``.
(18.13).
Jika Surah Yusuf lebih menampilkan konsep
cerita yang menarik dan indah sebagai cabaran kepada para sasterawan Jahiliyyah
sejauh mana kemampuan mereka dapat menampilkan seindah cerita berbentuk prosa
sebagaimana bentuk puisi yang banyak terdapat di dalam Al-Qur`an - Sesungguhnya
mereka tidak dapat menghasilkan sebarang hasil yang dapat menandingi bahasa
Al-Qur`an baik dalam bentuk prosa dan puisi sebagaimana cabaran Al-Qur`an yang
bermaksud:
``Dan jika kamu ragu dengan apa yang telah
kami turunkan (Al-Qur`an) ke atas hamba kami (Nabi Muhammad), maka bawa
datanglah satu surah seumpamanya dan panggillah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu, selain
daripada Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar``. (Al-Baqarah: 23).
Rasulullah Sebahagian Dari Episod Cerita:
Jika cerita-cerita di dalam Al-Qur`an bersifat
informatif kepada Rasulullah bagi disampaikan kepada umatnya, tetapi bagi Surah
Al-Kahfi Rasulullah menjadi `Intro luaran yang mendebarkan, bahkan sebagai
ujian yang memberi kesan kepada dakwah Rasulullah s.a.w. di Makkah.
Menurut Muhammad bin Ishaq, seorang Shaykh (berasal dari Mesir) datang
sejak empat puluh tahun lebih memberitahu bahawa dari `Ikramah dari Ibn `Abbas
r.a. mengatakan bahawa kaum Quraisy pada zaman Nabi s.a.w. telah mengutus dua
orang iaitu Al-Nadr bin al-Harith dan `Utbah bin Abi Mu`ith ke Madinah untuk
menemui para pendeta Yahudi menanyakan tentang `Muhammad` lantaran mereka
membaca Taurat dan mempunyai tradisi kenabian. Ibn `Abbas menambah, Pendita
kaum Yahudi itu mencadang untuk menanyakan tentang tiga perkara kepada Nabi
Muhammad s.a.w. Menurut Pendeta Yahudi itu, ``Jika dia dapat menjawabnya
menandakan ia seorang Rasul. Persoalan yang disuruh tanya ialah mengenai `Ashab
al-Kahfi`, Pengembara yang berkeliling menjangkau arah timur dan barat dan
ketiga ialah tentang roh.Kedua utusan itu kembali ke Makkah dan memberitahu
kaum Quraisy. Tiga persoalan itu dihadapkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. minta
dijawab. Pertanyaan mereka tentang tiga persoalan itu dijanji oleh Nabi
Muhammad untuk menjawabnya `Esok` tanpa menyertai kata `Insya Allah`. Dengan
harapan menerima wahyu segera mengenainya. Di dalam hal ini Baginda ditegur
sebagaimana ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan janganlah engkau berkata mengenai suatu
(yang hendak dikerjakan), bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian
nanti``. Melainkan hendaklah disertakan dengan berkata `Insya Allah. Dan
ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu, jika engkau lupa,`` dan katakanlah
mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan pertunjuk yang lebih dekat dan lebih
terang dari ini``. (18.23-24).
Namun wahyu tidak diterima sehingga melewati
janji sampai 15 hari, Baginda merasa sedih, sedang isu ini dipermainkan oleh
kaum Quraisy. Isu ini membebankan Rasulullah s.a.w. Namun berikutnya Rasulullah
s.a.w. didatangi Jibril a.s. membawa wahyu berhubung dengan tiga perkara
berkenaan, iaitu:
1) Tentang Ashab al-Kahfi
2) Tentang pengembara ke sempadan barat-timur
3) Tentang roh.
Mengenai persoalan satu dan dua disampaikan
secara cerita, tetapi mengenai roh, ayat Al-Qur`an menerangkan bermaksud:
``Dan mereka bertanya kepadamu (Muhammad)
tentang roh, katakanlah roh itu termasuk urusan Rabb-ku,, dan tidaklah kamu
diberi pengetahuan melainkan sedikit``. (Al-Isra`: 85).
(Ibn Kathir, Sahih Tafsir Ibn Kathir, Jil 5,
Pustaka Ibn Kathir, Jakarta, 1433H./2012M:
485-486).
Pertanyaan terhadap Nabi Muhammad s.a.w.
berkenaan tiga persoalan di atas dari segi ilmu tafsir adalah sebagai`Asbab
al-Nuzul`, tetapi dilihat dari segi penceritaan episod soalan yang berhubung
dengan Nabis.a,w. adalah bersifat `Intro Luaran` yang mempunyai kaitan rapat
dengan dakwah Rasulullah s.a.w. Dengan jawapan terhadap tiga soalan itu
membenarkan tentang kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. yang sepatutnya diakui oleh
kaum Quraisy dan penduduk Makkah pada masa itu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment