Surah
Makkiyyah: 111 ayat;
Surah ini walaupun mengandungi banyak
persolan, tetapi sebagaimana tajuknya, Al-Isra` yang merujuk kepada peristiwa
`Isra` Dan Mi`raj`, maka peristiwa ini paling utama dan membawa identiti kepada
surah tersebut. Ada beberapa keistimewaan yang dapat dikaitkan dengan tajuk
bagi Surah ini atau peristiwa Isra`Dan Mi`raj yang menjadi pembukaan bagi surah
tersebut:
1. Peristiwa menautkan kepada tradisi unggul bagi tempat berlakunya
peristiwa Isra` dan Mi`raj
Sebagaimana maklum, bahawa peristiwa ini
berlaku di Makkah - Isra` ialah
bertolaknya pada malam Isra` tersebut dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa di
Palestin. Pembinaan Masjid Al-Haram adalah dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim
bersama anaknya Ismail sejak 4.000 tahun S.M. Masjid al-Haram didoakan oleh
Nabi Ibrahim agar Allah menjadikan hati-hati manusia mesra mengunjungi tempat
ibadat ini dan menjadikan Makkah sebagai kota yang makmur. Doa Nabi Ibrahim
dikabulkan Allah, Makkah menjadi destinasi bagi umat Islam menunaikan haji dan
hingga kini kota Makkah dan Madinah dikunjung umat Islam bukan saja di musim
haji, tetapi sepanjang tahun termasuk menunaikan Umrah. Sirah perjalanan
keluarga Nabi Ibrahim terutama yang dialami oleh saydatina Hajar dan Ismail
menjadi sebahagian dari amalan haji.
Lebih penting Kota Makkah adalah tempat
kelahiran Rasulullah s.a.w. yang keluarga baginda turun temuran sama turut
memakmurkan kota ini. Di sini Baginda dilantikkan menjadi Rasul dan di sini
juga Baginda menjalankan dakwah mengembangkan Islam sehingga 13 tahun lamanya.
Kota ini juga dibuka oleh Baginda sedekad berikutnya.
Manakala Baitul Maqdis dikenali juga sebagai
Kota Kelahiran Nabi-Nabi yang padanya terdiri Masjid al-Aqsa yang bermaksaud
`Masjid Paling Jauh` dalam konteks wujudnya masjid pada peringkat awal dan jauh
berbanding dengan Masjid Al-Haram. Masjid al-Aqsa di sini yang telah wujud
sejak zaman Nabi Ibrahim adalah merujuk kepada tapak Haikal Sulaiman di
Palestin yang terletak di atas Bukit Moriah pada atau berhampiran dengan Qubbah
al-Sakhrah yang dikenali selepas pembinaan kembali sebagai Masjid Saidina Umar
al-Khattab. Masjid al-Aqsa ini diselesaikan pembinaannya oleh Amir Abdul Malik
dalam tahun 68H. Baitul Maqdis adalah tempat suci orang Yahudi, Kristian dan
juga Islam. Sebelum Islam Masjid al-Aqsa yang berada di Baitul Maqdis itu
berada di bawah Empayar Byzantine (Rum) yang melantik seorang Ketua Paderi
Tertingginya (Patriach) di Palestin. Haikal Sulaiman ini saempurna
pembinaannya 1004 tahun sebelum Masihi.
Ianya dimusnahkan oleh pemerintah Babylon pada zaman pemerintahan Raja
Nebuchadnezzar lebih kurang tahun 586 S.M. Kemudian dibina kembali pada zaman
Nehemiah lebih kurang tahun 515 S.M. Rumah ini ditukar menjadi rumah berhala
dan syirik pada zaman selepas Iskandar Agong, iaitu Antiochus Ephiphanes tahun
167 S.M., tetapi dibinakan kembali seperti semula oleh Herod pada tahun 17 S.M.
hingga 29M. apabila sekali lagi dibinasakan secara habis-habisan di bawah
pemerintah Titan tahun 70M.
(Al-Qur`an al-Karim Terjemahan dan Huraian
Maksud, Terjemahan oleh Muhammed Uthman El-Muhammady terhadap Teks Abdullah
Yusuf Ali, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1993: 1310-10311).
Latar yang menjadi tempat peristiwa
terutamanya `Al-Isra`, ialah tempat penting yang menjadi pusat keislaman di
Makkah dan juga pusat bagi negara Nabi-Nabi di Baitul Maqdis, tempat berlakunya
kebangkitan nabi-nabi – temasuk Nabi Ibrahim, Ishaq, Ya`kub, Zakariyya, Isa dan
lain-lain lagi. Isra` sebagai peristiwa pentung berlaku di tempat yang penting
baik dari sejarah, kerasulan dan pemerintahan.
2. Pentingnya `Solat`.
Berlakunya peristiwa Isra` dan Mi`raj bagi
menunjukkan betapa pentingnya solat sebagai
salah satu rukun Islam yang lima. Solat sebenarnya boleh disampaikan
menerusi wahyu sebagaimana kewajipan puasa, zakat dan Haji. Tapi bagi
menunjukkan solat suatu ibadat yang
disifatkan sebagai `Tiang Agama`, maka sebagai menunjukkan kepentingannya maka
solat diterima melalui peristiwa Isra` dan Mi`raj. Menurut Dr. Wahbah
al-Zuhaily. Peristiwa Isra` Dan Mi`raj dan penerimaan solat ini berlaku pada sebahagian dari malam setahun sebelum
Hijrah yang Baginda bertolak secara jasad dan roh dari rumah Ummu Hani`
berhampiran dengan Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis.
(Al-Zuhaily, Wahbah, Al-Tafsir al-Wajiz, Dar al-Fikr, Dimasyq, Suriah, 1431H.:
283).
3. Mu`jizat Dan Penghormatan Kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Dengan peristiwa Isra` dan Mi`raj yang tidak
berlaku kepada rasul-rasul dan nabi-nabi yang lain, ia merupakan satu mu`jizat
kepada Nabi Muhammad s.a.w. Iaitu peristiwa yang berlaku dalam waktu yang
singkat sebahagian dari malam. Peristiwa ini juga merupakan penghormatan kepada
nabi Muhammad s.a.w.
4. Aspek kerohanian Dan keilmuan
Isra` dan Mi`raj membuka dimensi kerohanian.
Misalnya solat dilihat sebagai perhubungan rohani dengan Allah dan dilihat jika
Rasulullah mi`raj menemui Allah dan menerima solat, maka dilihat bagi hamba,
maka dengan solat itulah wasilah bagi hamba bermi`raj dan mendekati diri kepada
Allah. Isra` Dan Mi`raj dapat didekati secara tasawuf dan rohani di dalam
mendekati kepada Ilahi. Dengan Isra` dan
Mi`raj jua membuka dari segi
keilmuan bagi meneroka ke angkasa lepas bagi mengkaji ciptaan-ciptaan Allah di
angkasa lepas. Bidang yang berhubung dengan astronomi, planet-planet dan
bintang-bintang begitu banyak penyebutan berkenaannya di dalam Al-Qur`an.
5. Menyuburkan Imaginasi dan Kreativiti
Dalam peristiwa Israj Dan Mikraj ada berbagai
peristiwa yang disaksikan oleh Rasulullah yang menggambarkan kesiksaan dan
balasan bagi amalan-amalan yang dilakukan oleh seseorang, misalnya cerita mengenai
balasan orang yang mengumpat, yang curang, mereka yang berzina dan sebagainya.
Begitu juga Rasulullah turun naik bagi memohon dikurangkan jumlah solat 50 kali
sehari semalam, setiap kali mengadap dikurangkan lima kali sehingga selepas
sembilan kali tinggal hanya 5 kali. Dan Rasulullah tidak menemui lagi bagi
mengurangkan jumlah solat dari lima kali, kerana malu.. Dari segi sastera
(adabiyyah) cerita-cerita yang
digambarkan dalam satu peristiwa Isra` Dan Miraj ini, mempengaruhi perkembangan
sastera di dalam sastera Islam yang dikenali dengan `Cerita Berbingkai` seperti
cerita, Seribu Satu Malam, Kalilah wa Dimnah, Musang Berjanggut, Hikayat
Bakhtiar dan sebagai.nya Cerita Berbingkai yang begitu popular yang berkembang
di dalam sastera umat Islam turut mempengaruhi sastera di Barat. Menurut
Muhammad Uthman El-Muhammady Sarjana Spanyol Miguel Asin, Profesor Bahasa Arab
di Universiti Madrid menunjukkan bahawa Persuratan Islam berkenaan dengan
Mi`raj telah memberi pengaruh yang besar di Eropah pada zaman pertengahan
terutama pengaruh terhadap Puisi Itali yang agung iaitu The Devine Comedy (atau
drama) atau Dante yang begitu tinggi dipandang dalam kesusasteraan Eropah pada
zaman Pertengahan. (Muhammad `Uthman El-Muhammady, Al-Qur`an al-Karim
Terjemahan Dan Huraian Maksud, Jil. 3: 1308).
Demikian
keistimewaan Isra` Dan Mi`raj yang tidak saja bersifat keagamaan, tetapi
juga menjadi bentuk cerita yang dikenali dengan `Cerita Berbingkai` yang turut
sama mempengaruhi sastera di Barat pada zaman pertengahan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment