BBB, 08 Safar 1437 = 20 November 2015
(Jumaat):
Majlis berhenti sekejap dan selepas
peserta-peserta yang terdiri dari Pengerusi-Pengerusi Surau atau Wakil-Wakil
termasuk dari Masjid Al-Hasanah minum, penerangan disambung kembali dengan
Pengerusi Majlis Tuan Haji Mohd Ghazali Abas menjemput Pengerusi AJK Pendidikan
Dr. Haji Tajul Ariffin Noordin membentangkann maqasid, visi, misi dan fungsi
pendidikan yang merupakan sebagai sebahagian daripada aspek pengimarahan Masjid
Al-Umm. Beliau menyampaikan penerangan berdasarkan dua halaman kertas ringkas
yang disebarkan kepada peserta-peserta. Menurut Dr. Tajul Ariffin Noordin apa
yang disampaikan adalah merupakan intisari dari dua Bengkel yang telah diadakan
oleh Masjid Al-Umm yang kedua-duanya bertempat di Hotel Puri Pujangga di UKM,
iaitu:
1. Bengkel Untuk Merancang dan Mengimarahkan Masjid Al-Umm pada Ahad 26
Zulkaedah 1435H. bersamaan 21 September 2014.
2. Bengkel Penentuan dan Penulisan
Program Pengimarahan Masjid Al-Umm pada 03 Rabiul Akhir 1436H. bersamaan 24
Januari 2015M.
Menurut Dr Hj. Tajul Ariffin Noordin:
Maqasid Masjid Al-Umm adalah sebagai nukleus
ilmu dan kehidupan insan yang berfungsi untuk membina, mengembang dan
memelihara nilai-nilai Islam berpaksikan Al-Quran dan Al-Sunnah yang harmoni
dengan nilai fitrah insan semata-mata untuk memperolehi keredhaan Allah S.N.W.
Manakala visi Masjid ialah bagi mencapai
kejayaan dunia dan akhirat
Dan misi masjid mempunyai tiga matlamat iaitu:
a. Memantapkan kerjaya sebagai
manusia khalifah Allah S.N.W.
b. Menyedari potensi manusia khalifah Allah sebagai makhluk istimewa
berpaksikan ilmu
c. Menyediakan manusia yang beriman dan bertaqwa.
Manakala matlamat Masjid Al-Umm ialah untuk
memenuhi tuntutan ilmu, potensi, sikap, nilai, akhlak, dan adab dalam empat
kelompok program pengimarahan yang akan dilaksanakan, iaitu:
a. Program pengajian berbentuk tazkirah, ceramah, kuliah dan seumpamanya.
b. Program berbentuk klinik dan bengkel
c. Program rekreasi dan sambutan hari-hari kebesaran Islam
d. Program pengajian bermodul.
Manakala fungsi dan peranan Masjid Al-Umm.
Menurut Dr. Tajul Ariffin Noordin dengan
merujuk kepada perkara-perkara dan konsep di atas, maka adalah diharap Masjid
Al-Umm akan merealisasikan fungsi dan peranan berikut:
a. Hendaklah mesra kariah dan seluruh umat Islam.
b. Pengajian program 24 jam sehari seminggu
c. Program yang sesuai kepada semua kelompok dan lapisan masyarakat
d. Sebagai transit kepada remaja dan kanak-kanak sekolah
e. Menyediakan tempat kepada NGO untuk melaksanakan aktiviti
f.
Fungsi dan peranan lain yang
selari dan selaras dengan maqasid,,
visi, misi, dan matlamat yang ditetapkan amat dialu-alukan dan digalakkan.
Fokus pengimarahan, khususnya pendidikan di
Masjid Al-Umm, ialah pada pemupukan dan perkembangan diri insan yang berpotensi
untuk dikembangkan sebagai manusia berilmu dan berstatus khalifah di bumi Allah
berasaskan pendidikan Islam yang berpaksikan kepada Al-Qur`an dan Al-Sunnah.
Insan yang menjadi fokus terdiri dari berbagai-bagai peringkat dan generasi,
iaitu penduduk Bandar Baru Bangi dari peringkat orang dewasa, pemuda,
anak-anak, bahkan kepada badan-badan seperti NGO dan sebagainya.
Masjid yang merupakan `Rumah Allah` sebagai
`Institusi pendidikan` dalam erti kata yang luas dan bersifat terbuka selama 24
jam untuk dipenuhi berbagai-bagai aktiviti
Aktiviti yang paling utama dan penting dan
identik dengan Masjid ialah sebagai tempat beribadat, khususnya solat, sesuai
dengan masjid, iaitu `Tempat Sujud` - bersolat kepada Allah, sama ada yang
bersifat fardu dan sunat. Termasuk di bawah ibadat, ialah pendidikan yang
menyempurnakan insan bagi tujuan beribadat, bermuamalat dan interaksi mereka
dengan alam keliling dan dunia luar. Lebih daripada itu mereka pada peringkat
yang lebih maju,bukan saja dibimbing, tetapi menjadi pembimbing atau dalam
istilah yang lain sebagai `Khalifah` yang memimpin kepada jalan `mustaqim`.
Sudah tentulah perluasan bagi kertas ringkas
yang dibentang oleh Dr. Haji Tajul Ariffin Noordin memerlukan huraian lanjut.
Misalnya apakah keilmuan-keilmuan yang harus diisi bagi memenuhi keperluan
lapisan generasi yang mau dididik sebagai insan khalifah. Apakah cukup dengan
keilmuan-keilmuan agama yang bersifat tradisional, apakah perlu kepada
penambahan kepada keilmuan yang bersifat semasa dan terkini. Apakah ada
buku-buku atau kitab-kitab atau tidak ada modul dan kurikulum bagi memenuhi
matlamat dan tujuan pembinaan insan khalifah yang dimaksudkan. Paling penting
adakah guru-guru yang berpotensi yang mempunyai persediaan dan memahami
matlamat pendidikan yang dihasratkan.
Kita bersetuju bahawa masjid yang berperanan
sebagai pusat pendidikan yang beridentitikan Islam adalah mesra masyarakat yang
sedar dengan ilmu dan tertarik untuk hadir sama bagi mempelajari dan menghayati
keilmuan yang ditawarkan oleh masjid bersama kegiatan ibadat yang terus
berlangsung di masjid. Di dalam hal ini masjid tidak saja menyampaikan
keilmuan, tetapi mencetuskna budaya ilmu di tengah masyarakat sehingga
masyarakat terkenal berbudaya Ilmu, bahkan Masjid Al-Umm berada di Bandar Ilmu,
maka Bandarnya juga dikenali sebagai `Bangi Bandar Ilmu`. Inilah cetusan yang
dilakukan bagi bandar ini sejak 22 Jun 2008 dan masjid adalah salah satu
mekanisme bagi merealisasikan `Bangi Bandar Ilmu`
Kita berharap dengan pengimarahan Masjid
Al-Umm kita sama-sama dapat merealisasikannya sebagai pusat kecemerlangan
ibadat dan keilmuan yang sama-sama menyerlahkan `Bangi Bandar Ilmu`.
Sekian.
No comments:
Post a Comment