Nilai keakhlakan dalam Islam adalah pancaran
dari aturan-aturan yang terdapat di dalam Islam. Dari segi syarak, bahawa tidak ada amalan seseorang yang terkeluar
dari hukum dan mengikut pendapat jumhur al-`ulama` hukum syara` terbahagi
kepada lima. Iaitu wajib, mandub (disunatkan), haram, makruh dan harus.
Wajib ialah apa yang dituntut terhadap
mukallaf melakukannya sebagai tuntutan pasti, dengan memberi pahala bagi yang
melakukannya dan berdosa bagi yang meninggalkannya. Contoh menunaikan solat
fardu pada waktunya.
Mandub (sunat) ialah apa yang dituntut syara`
terhadap mukallaf melakukannya sebagai tuntutan yang tidak jazam (tidak putus).
Siapa yang melakukannya diberi pahala dan siapa tidak melakukannya tidak
berdosa seperti memberi derma bagi mendirikan sekolah agama.
Haram pula ialah apa yang dituntut syara`
terhadap orang mukallaf meninggalkannya dengan tuntutan yang putus (pasti).
Tuntutan tersebut diberi pahala jika meninggalkannya dan berdosa jika
melakukannya seperti minum arak, berjudi
dan mencuri.
Makruh ialah apa yang dituntut syara` dari
mukallaf meninggalkannya tuntutan yang tidak jazam (putus). Yang tidak melakukannya diberi pahala dan yang
melakukannya tidak berdosa. Sebagai contoh memakan makanan yang mengeluarkan
bau yang tidak menyenangkan seperti petai, jeruk bawang putih dan sebagainya.
Manakala Harus, ialah perkara yang syara`
memberi pilihan kepada mukallaf antara melakukannya atau meninggalkannya
seperti memilih makanan yang halal dan sesuai sebagai sarapan pagi.
Jika dilihat dari kelima-lima hukum di atas
jika diikut baik dari segi suruhan, larangan, galakan dan bebas melakukannya
melahirkan nilai yang nilai dari semua baik melakukan, meninggalkan atau bebas
dari segi pemilihan adalah menghasilkan nilai-nilai yang baik yang dari segi akhlak
adalah merupakan akhlak yang baik. Seorang yang menunaikan solat menurut waktu,
tidak mencuri, memilih makanan menurut kesukaan adalah merupakan nilai-nilai
akhlak yang baik.
Hukum yang melibatkan wajib dan sunat biasanya
menggunakan aspek suruh, yang haram dan makruh melibatkan larang dan harus
adalah bersifat terbuka.
(Haji Hassan bin Haji Ahmad, Usul al-Fiqh
(separuh permulaan) dan Haji Mohd. Saleh bin Haji Ahmad, Al-Qawa`id al-Fiqhiyyah
(separuh terakhir), Pustaka Haji Abdul Majid, Taman Ehsan. Kepong, Kuala
Lumpur, 1998: 48-76).
Berdasarkan pada kerangka definisi dan
ruanglingkup hukum-hukum di atas kita dapat melihat kepada surah dan larangan
serta kebebasan pilihan maka ayat dari (17-23) hingga ayat (17.39) merangkumi
hukum-hukum dan aturan-aturan yang melibatkan nilai keakhlakan. Secara seturut hukum
dari ayat-ayat dapat dilihat sebagaimana berikut:
a) Wajib
1) Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya engkau tidak menyembah,
melainkan kepadaNya semata-mata (17.23).
2) Hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa, jika salah seorang dari
keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan
peliharaanmu (17.23).
3) Sempurkanlah perjanjian (dengan Allah dan dengan manusia). Sesungguhnya
perjanjian itu akan ditanya. (17.34).
4) Dan sempurnakanlah sukatan apabila kamu menyukat dan timbanglah dengan
timbangan yang adil, yang demikian itu baik (kesannya bagi kamu di dunia) dan
sebaik-baik kesudahan (yang mendatangkan pahala di akhirat kelak) (17.35).
b) Haram
1) Dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan membazir (burus)
secara melampau-lampau. (17. 26).
2) Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan.
Kamilah memberi rezeki kepada mereka dan kepadamu. Sesungguhnya perbuatan
membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar. (17.31).
3) Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah satu
perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (17.32).
4) Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh
Allah membunuhnya, kecuali dengan alasan yang benar. (17.33).
5) Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim, melainkan dengan cara-cara
yang baik (untuk mengawal dan mengembangkannya) sehingga ia baligh (dewasa,
serta layak menguruskan hartanya dengan sendiri). (17.34).
6) Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai
pengetahuan mengenainya (17.36).
7) Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong. (17.37).
8) Dan janganlah engkau jadikan bersama Allah sesuatu yang lain yang
disembah, kerana akibatnya engkau akan dicampakkan ke dalam neraka jahannam
dalam keadaan tercela dan tersingkir (dari rahmat Allah) (17.39).
c) Mandub (Sunat)
1) Dan berikanlah kepada kerabatmu dan orang yang miskin serta orang
musafir akan haknya masing-masing (17.26).
2) Katakanlah kepada mereka (bermuasyarah) kata-kata yang menyenangkan
hati (17. 28).
d) Harus
1) Sesungguhnya Tuhanmulah yang meluaskan
rezeki bagi sesiapa yang dikehendakinya (17.30)
e) Makruh
1) Dan janganlah engkau jadikan tanganmu
terbelenggu di lehermu (kedekut –tangkai jering) dan janganlah pula engkau menghulurkan dengan
sehabis-habisnya. Kerana akibatnya akan tinggallah engkau dalam keadaan tercela dan duka.
(17.29).
Terdapat banyak lagi ayat-ayat Al-Qur`an dan
Al-Hadith yang dapat ditambah bagi hukum-hukum di atas.
Dari hukum-hukum di atas mengawal tindak
tanduk umat yang dengan cara itu terbina nilai-nilai dalam masyarakat umat dan
nilai-nilai hidup di tengah masyarakat umat yang menyelaras dan mengharmonikan
masyarakat umat dengan nilai-nilai tersebut. Dari satu pihak ianya memupuk dan
membina akhlak masyarakat umat yang menjadikan hidup mereka teratur, terkawal,
harmoni dan bahagia. Dalam kehidupan harian nilai ini sudah menjadi sebati
dalam masyarakat dan perlakuan nilai ini tidak perlu kepada berfikir, kerana
ianya menjadi nilai budaya masyarakat umat yang sebati dan spontan di dalam
kehidupan mereka.
Sekian.
No comments:
Post a Comment