Sebagaimana disebutkan bahawa di dalam Surah
Al-Kahfi terdapat dua bahagian bagi dua kisah utama, iaitu Kisah Ashab al-Kahfi
(18. 1-59) dan Kisah berkenaan dengan Khidhir (18.60-110). Permulaan bagi kisah
ini (Khidhir tidak disebut secara
langsung) di dalam Al-Qur`an sebagaimana maksud berikut:
``Dan (ingatlah peristiwa) tatkala Nabi Musa
berkata kepada temannya, ``Aku tidak akan berhenti berjalan sehingga aku sampai
di tempat pertemuan dua laut itu, lalu aku berjalan terus bertahun-tahun. (18.
60).
Menurut catatan Tafsir Pimpinan Al-Rahman
kepada Pengertian Al-Qur`an, sebagaimana yang dipetik dari Hadith Bukhari,
bahawa semasa Nabi Musa berucap kepada kaumnya, seorang dari khalayak
pendengarnya bertanya, ``Adakah sesiapa di muka bumi ini yang lebih ilmunya
daripada Tuan ?`` Nabi Musa menjawab, ``Tidak ada``. Jawapan Nabi Musa
sedemikian ditegur oleh Allah Subhanahu wa Ta`ala, kerana ia tidak mengembalikan
soal ilmu itu kepadaNya dan diterangkan
bahawa, ``Ada seorang `hambaKu` yang lebih ilmu daripadamu,`` dan bahawa orang
itu dapat ditemui di tepi pantai, berhampiran dengan tempat pertemuan dua laut,
kemudian diperintahkan supaya ia membawa bekalan ikan dalam sebuah bakul, dan
manakala ikan itu hidup semula dan masuk ke laut, maka disitulah tempat
pertemuan itu.
(Tafsir Pimpinan Al-Rahman Kepada Pengertian
Al-Qur`an, diselenggarakan oleh Abdullah Basmih, Jabatan Perdana Menteri, Hal
Ehwal Agama, 1985: 599).
Menurut keterangan Al-Qur`an Nabi Musa
berjalan bersama temannya – Yusha` bin Nun ke tempat di tepi pantai yang
dijangka adalah ditepi Laut Merah – Cabang Laut Merah, iaitu Teluk `Aqabah dan
Teluk Suiz. Seterusnya ayat Al-Qur`an menerangkan yang bermaksud:
``Maka apabila mereka berdua sampai di tempat
pertemuan dua laut itu lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu
menggelunsur mengikut jalannya dilaut, yang merupakan saliran di bawah tanah``.
(18. 61).
Selepas mereka berdua terjaga dari tidur di
satu batu besar, mereka meneruskan perjalanan, sedang mereka lupa akan ikan
yang mereka bawa. Apabila mereka lapar, mereka baru teringat kepada bekalan
(ikan ) yang dibawa, tetapi ikan berkenaan telah masuk ke laut, ini mengingati
mereka pertanda bahawa, itulah tempat pertemuan yang seharusanya berlaku, lalu
mereka mengesan kembali ke tempat
persinggahan bermalam itu.
Ayat Al-Qur`an seterusnya menerangkan
bermaksud:
``Lalu mereka berdua dapati seorang hamba dari
hamba-hamba Kami yang telah Kami kurniakan rahmat dari Kami, dan Kami mengajarnya
sejenis ilmu dari sisi Kami``. (18. 65).
Siapakah sebenarnya `Seorang Hamba` dari
hamba-hamba Allah yang dikurnia `Ilmu Ladunni` yang Nabi Musa berusaha
mencarinya bagi menemuinya untuk mempelajari ilmu kurniaan Allah darinya itu ?
Al-Qur`an tidak menyebut secara spesifik
tentang `Hamba dikurniai Ilmu Ladunni`, iaitu ilmu dikurniai Allah dengan cara
ilham.
Siapakah sebenarnya Hamba Allah yang dikurniai
`Ilmu Ladunni` ini ? Dia disetujui jumhur ulama sebagai `Khidhir.
(Tafsir Al-Rahman Kepada Pengertian Al-Qur`an,
1985: 600).
Tetapi ada beberapa pendapat mengenai Khidhir
ini, lantaran ia mempunyai watak yang anih.
Apakah ia wali ?, Nabi ? atau Malaikat ?
Ibn Kathir dan Imam Nawawi tidak bersetuju
untuk mengatakan yang Khidhir adalah seorang Malaikat, namun Maududi agak
berlainan pendapat dengan mengatakan Khidhir adalah malaikat.
Muhammad Khair Ramadhan Yusuf, Nabi Khidhir:
Antara Fakta Dan Khayalan, Terjemahan Ustaz Mohammad Subki Abdul Rahman, PTN
Publications Sdn. Bhd. Subang, 2010: 18).
Abu al-Qasim al-Qushairi di dalam kitab
Al-Risalah Al-Qushayriyyahnya berpendapat, bahawa Khidhir, bukan seorang Nabi,
tetapi adalah seorang wali.
Imam Nawawi berpendapat bahawa pendapat yang
paling kukuh bahawa Khidhir adalah seorang Nabi. Pendapat ini adalah merupakan
pendapat jumhur `ulama`.
(Nabi Khidhir, Leginda: Antara Fakta Dan
Khayalan, 2010 28), juga (Tafsir Pimpinan Al-Rahman Kepada Pengertian
Al-Qur`an, 1985: 600).
Memandangkan dengan watak unggulnya, adakah
sesuai Nabi Khidhir dikatakan sebagai legenda Islam ?
Di dalam warisan sastera berbagai bangsa dan
bahasa, terdapat tokoh-tokoh sanjungan rakyat yang menjadi pujaan, pujian dan
inspirasi bagi rakyat berkenaan. Legenda ini kebiasaannya berkaitan dengan
tokoh yang memang wujud di dalam sejarah
dan warisan bagi sesuatu bangsa atau bahasa, tetapi pada kewujudan fakta
berkenaan ditokok tambah dan dibesar-besarkan tentang kewiraan, pemurah dan
sikap menolong orang dan sebagainya. Sebagai contoh di dalam budaya mesyarakat
Arab, wujudnya tokoh yang terkenal sebagai watak yang baik, pemurah, suka
menolong orang dan menghormati tamu, iaitu watak `Hatim al-Ta`i. Watak ini
dimegahi oleh masyarakat Arab, bahkan kesan dari watak ini, orang Arab terkenal
sebagai masyarakat yang menghormati tamu. Dalam masyarakat Melayu, terdapat
watak wira yang dikenali dengan `Hang Tuah`. Watak ini pada asalnya memang
wujud (di samping ada yang menafikannya), tetapi watak ini ditambah dan
dilegendakan dengan berbagai-bagai sifat kewiraan yang kadang-kadang melebihi
dari watak manusia biasa, bahkan begitu panjang umurnya. Tetapi sebagai ciri
budaya bangsa, setiap masyarakat mengharapkan wujudnya watak-watak unggul yang
menjadi pujaan dan inspirasi mereka.
Nabi Khidhir adalah watak manusia alim yang
menerima ilmu ladunni dari Allah Ta`ala, bersifat suka menolong orang dan
membantu mereka yang susah dan mungkin muncul secara tiba-tiba bagi sesuatu peristiwa
untuk memberi pertolongan dan bantuan. Watak ini berada pada sepanjang zaman
dan dikaitkan dengan zaman nabi-nabi dan rasul-rasul tertentu. Antaranya turut
dibincangkan tentang kepanjangan umurnya. Mengatakan Nabi Khidhir sebagai legenda
Islam, dibimbangi bahawa sebahagian dari perwatakannya dianggap sebagai
tambahan dan diada-adakan, tetapi watak Khdhir wujud dan adalah sebagai watak
unggul di dalam Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment