BBB, 16 Safar 1437 = 28 November 2015 (Sabtu):
Adalah menjadi lumrah kehidupan bahawa kita
berdepan dan sering menggunakan angka-angka seperti menghitung hari, minggu dan
bulan. Mengira hasil-hasil dapatan dan mengeluarkan sejumlah pendapatan bagi
perbelanjaan. Penggunaan angka lebih lumrah di dalam pembinaan, lantaran ianya
melibatkan ukuran dan jumlah unit yang digunakan. Pandanglah sebuah masjid,
berapa banyak keperluan ukuran dan pengiraan yang digunakan bagi menyiapkan
bangunan masjid tersebut.
Berhubung dengan nombor atau angka ada
falsafah dan budaya berhubung dengan angka-angka, termasuklah dari `Pandangan
Wujud` Islam yang dapat diaplikasikan kepada pembinaan Masjid Al-Umm.
Sebagaimana dimaklum, bahawa prinsip Islam
yang paling utama ialah `Falsafah Tauhid`. Segala pengolahan berhubung dengan
Islam adalah bertolak dari falsafah `Tauhid`. Bahkan diungkapkan bahawa kerana
Allah tunggal, maka Dia sukakan yang bersifat gasal.
Membicarakan tentang pembinaan Masjid Al-Umm,
antaranya dapat dilihat dari `Falsafah Nombor`.
Falsafah nombor bagi Masjid Al-Umm, ialah
senibina yang berasaskan `Tauhid`, iaitu baik dilihat dari segi objek seperti
`Satu Kubah` yang `Satu` sebagai
melambangkan sifat Ketunggalan Allah. Atau dilihat dari segi perlambangan,
sebagaimana dibicarakan bahawa bentuk bulat adalah bentuk sempurna yang
melambangkan bahawa Allah adalah Yang Maha Sempurna, atau dilihat dari satu
perlapisan lambang yang lain bahawa baik kubah atau menara mempunyai `Arah
Tunjuk` ke atas kepada ruang tertinggi yang melambangkan perjalanan kualiti
diri dalam memi`raj diri kepada Ilahi.
Falsafah angka dapat dirujuk kepada jumlah
sesuatu item bagi sesuatu bangunan. Misal dilihat kepada menara, selain
daripada ianya bersifat dua besamaan sebelah menyebelah, dilihat juga dari segi
jumah `Tiga` dicampur dengan satu kubah menjadikannya jumlah gasal – tiga, tidak genap. Dilihat kepada lengkung sebelah
menyebelah mihrab, maka ianya tiga sebelah kanan dan tiga di sebelah kiri,
begitu juga dengan melihat kepada lengkung tingkap berhias geometrik design
sama ada sebelah kanan atau sebelah kiri, maka jumlahnya juga adalah lima.
Demikian juga dilihat bahagian sisi kanan masjid bersebelahan pintu gerbang
kecil konsep lengkung banyak digunakan dari jumlah 4+4+4+3, keadaan yang sama
bagi sebelah kiri.
Jika dilihat dari bahagian hadapan bagi pintu
masuk kepada gerbang utama, maka didapati bentuk lengkung digunakan satu pada
kiri dan satu pada kanan dan pada bahagian belakang bagi pintu gerbang utama
ialah lima lengkung yang memanjang ke bawah. Masuk ke dalam bangunan, maka
bentuk lengkung digunakan pada dinding pada sebelah mihrab dua sebelah menyebelah + 1 dengan ruang
mihrab, manakala pada bahagian keliling kubah terdapat 6 x 3 tingkap kecil bagi
dimasuki cahaya matahari.
Selain dari konsep gasal, pengaruh bilangan
melibatkan jumlah 4 unsur diri dan alam (tanah, air, api dan angin), jumlah 360
hari setiap tahun dan jumlah binaan
badan juga terdiri dari 360 bahagian tulang temalang, bahkan jumlah darjah
dalam bulatan iaitu 360 darjah juga menjadi kiraan yang dianggap significant
dan lengkap. Di dalam hal ini Penulis sering meneliti dan cuba memahami dari
segi pelan arkitek dan pembinaan dan secara realiti di atas tapak. Pada masa
peringkat awal pembinaan Masjid Al-Umm dalam mana tiang-tiang sedang didirikan
dan juga aras satu sedang diseminkan
dengan tiang-tiang juga dinaikkan dari bawah dan bersambung di atas, Penulis
beberapa kali datang membuat perkiraan jumlah tiang-tiang bagi Masjid Al-Umm.
Penulis membuat kesimpulan bahawa pembinaan tiang bagi masjid Al-Umm adalah
bermula dari 4 tiang seri yang menjadi tiang utama bagi pembinaan masjid dari
aras bawah tanah hinggalah kepada puncak kubah. Penulis dapati bahawa dari
Tiang Seri empat tiang paling besar berkembang kepada jumlah yang banyak,
tetapi makin kecil bentuknya, iaitu:
Dari empat meluas menjadi lapan
Dari lapan meluas menjadi enam belas
Dari enam belas meluas menjadi tiga puluh dua
Dari tiga puluh dua meluas menjadi enam puluh
Dari enam puluh meluas menjadi seratus lapan puluh
Dan dari seratus lapan puluh meluas menjadi
tiga ratus enam puluh
Maka dari kiraan Penulis, jumlah semua tiang
bagi pembinaan Masjid Al-Umm secara kasar adalah mempunyai dalam liungkungan 360
tiang.
Dilihat dari segi anak tangga adalah mempunyai
kaitan dengan angka-angka. Misalnya bagi siapa yang datang dari bahagian
hadapan untuk masuk ke aras utama ke ruang terbuka berdepan dengan mihrab, maka
dari lantai yang ada antara kanan dan kiri tempat wudhu` - lantai yang rata, bagi menaiki ke ruang utama, maka ianya perlu
melalui `Satu Anak Tangga` sahaja, ini bererti aras bagi ruang utama adalah lebih
tinggi dari aras bagi lantai bagi permulaan masuk, tetapi bagi mereka yang memilih
untuk masuk melalui pintu gerbang kecil pada sebelah kanan masjid, maka ianya
perlu melalui anak tangga yang mata tangganya ialah sebanyak 5 mata anak
tangga. Tidak ada pintu gerbang sedemikian pada sebelah kiri, sebaliknya ia
perlu melalui anak-anak tangga biasa.
Adapun menaiki tangga dari aras bawah tanah
sebelah kanan ke atas ke aras utama mempunyai dua level anak tangga yang mata
tangganya ialah 13 + `10.
Bagi menaiki anak tangga ke aras utama kiri
luar juga melalui dua level yang anak tangganya ialah 13 + 10 (Terdapat tangga
dalaman bersebelahan bermata tangga dua level iaitu 10+10).
Adapun bagi menaiki dari aras utama ke aras
satu (tingkat tiga) sebelah kanan adalah melalui dua level anak tangga, iaitu
13 + 13 anak tangga dari aras ini dapat naik ke
bumbung melalui jalan di bawah menara juga mempunyai 2 level anak tangga
iaitu 13 +9. Manakala melalui sebelah
kiri dari aras utama ke aras satu (tingkat tiga) mempunyai dua level mata
tangga iaitu 13 + 13 dan bagi menaiki ke bumbung sebelah kiri juga mempunyai dua
level anak tangga iaitu 13 + 8.
Perlu di tambah bahawa dengan jumlah anak
tangga yang gasal apabila kita memulakan naik anak tangga dengan kaki kanan, maka pengakhiran langkah ke atas ialah juga sebelah kanan. Demikianlah
sebaliknya.
Sesungguhnya nombor atau angka amat penting di
dalam pengukuran di dalam pembinaan agar ianya tepat dan tidak merosakkan
binaan . Angka juga penting di dalam mengira keluasan, volume, ketumpatan dan
sebagainya bagi menghasilkan perkiraan yang tepat. Dengan angka ada falsafah
yang significant yang memberi faedah bagi amalan dan kehidupan manusia itu
sendiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment