BBB, 14 Safar 1437 = 26 November 2015
(Khamis):
Sesuatu bentuk reka cipta, cukup dengan bentuk
asas, tetapi tidak sempurna tanpa ragam hias. Sebuah masjid boleh didirikan
dengan hanya ditegak dengan empat atau enam tiang di atas ruang empat
segi-panjang. Lantas dibina dinding kelilingan dan ditutup dengan bumbung dan
atap. Sudah cukup sebagai bangunan sebuah masjid. Namun manusia pereka cipta
yang dikurnia Maha Pencipta akal dan hati nurani yang bersifat berfikir dan
mempunyai daya persepsi terhadap keindahan, berdaya meniru dan berkreativiti,
tidak saja membina dan menyiapkan sesuatu secara asas, tetapi di atas bentuk
asas akan disempurnakan dengan elemen kreativiti yang menjadikan sesuatu yang
berbentuk asas itu disempurnakan dengan elemen-elemen seni kreativiti yang
menjadikannya lebih indah dan menarik. Penambahan elemen kreativiti sedemikian
bukan sahaja berlaku terhadap bangunan tetapi kepada apa saja yang direkacipta
manusia sebagai kejadian yang kreatif. Pandang sahaja pada berbagai jenis
kenderaan yang berbagai bentuk dan ciri rekacipta, pandang juga kepada pakaian
yang berbagai fesyen dan hiasan, bahkan pandang kepada sebuah kawasan yang
berhias sebagai kebun atau taman. Semuanya lebih dari sekadar asas, tetapi
sempurna berhias dan menarik pandangan – sempurna dan Takmilah.
Masjid juga adalah sebuah bangunan yang didirikan
untuk beribadat, kegiatan pendidikan dan kemasyarakatan juga sama disempurnakan
dengan elemen-elemen estetika yang bersesuaian menjadikan pandangan terhadapnya
sebagai kudus, indah dan tenteram. Ini merupakan sebagai sesuatu yang tabi`i
dan tidak bertentang dengan Islam sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Wahai anak-anak Adam ! Pakailah pakaian kamu
yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (untuk mengerjakan
solat``. (Al-A`farf: 31).
Seterusnya firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Katakanlah (wahai Muhammad), ``Siapakah yang
(berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkannya untuk
hamba-hambanya, dan (demikian juga) benda-benda yang baik lagi halal dari
rezeki yang dikurniakannya``. (Al-A`raf: 32).
Masjid Al-Umm dari segi bangunannya adalah
disempurnakan dengan elemen-elemen estetika yang melengkapkan penggunaan dan
menceriakan pandangan. Antara ciri-ciri senibina bentuk fizikal berciri estetik
Masjid Al-Umm ialah:
1) Berbentuk Bulat
Bentuk bulat adalah bentuk sempurna baik dari
segi geometri atau ukuran biasa berukuran 360 darjah. Bentuk bulat memudahkan
pergerakan dan kurang dari segi halangan. Bentuk ini juga bersifat lurus dan memanjang
dan menepati dari segi ukuran. Ciri ini adalah kebiasaan digunakan terutama
bagi masjid, lantaran ianya melahirkan rasa murni, kudus dan kesempurnaan.
Bentuk bulat adalah bentuk yang mencirikan
secara dominan ialah pada kubah Masjid Al-Umm.
Kubah Masjid Al-Umm yang mula dinaikkan ke
puncak masjid pada 29 Mac 2015 berbentuk separuh bujur telur itu adalah
berketumpatan 800 meter dengan 11 diemeter lilit adalah seberat 10 ton dengan
mempunyai dua lapisan (2 layers) alluminium. Bagi membentuk kubah ini ianya
ditegak dengan 32 bilah besi tahan karat dan diikat dengan 10 bilah lintang. Di
atas bilah-bilah berkenaan dipasang dua lapisan
(layers) disebutkan. Pada bahagian luar kubah yang berwarna keemasan ini
adalah jajaran lampu dari puncak ke bawah menurut bilah ke bawah yang bila
dipasang memancarkan api berwarna-warni bergemerlapan. Pada puncak kubah ini
dipasang nama masjid `Al-Umm` dalam tulisan Arab/Jawi yang juga mempunyai api
yang bercahaya. Hingga kini terutama pada bahagian – bawah kubah masih didikorasi
dengan pola-pola geometrik design bagi bahagian dalam kubah, manakala pada
bahagian tapak dan keliling bawah kubah dihiasi dengan pola-pola yang bersifat
floral dan fauna. Sesungguhnya bila kita berdiri dari anjung masjid pada aras
satu (tingkat 3), maka kita dapat melihat phenomena pandangan di sekeliling
Bangi, maka demikianlah dengan Masjid Al-Umm, maka kubahnya adalah menjadi
identiti utama, yang dari jauh, khususnya pada waktu malam, cahaya dari kubah
ini dapat dilihat mulai dari Tol masuk ke Bandar Baru Bangi, cahayanya juga dapat
dilihat dari sepanjang jalan dari Jalan Reko, Kajang ke Jalan ke UKM – Bangi
(Lama).
Jika kubah yang berbentuk bulat dan berciri
kudus itu tegak di atas bumbung tertnggi masjid, maka bagi Masjid Al-Umm
didirikan dua menara yang tegak tapaknya dari bawah di atas tanah, satu ialah
pada sebelah kanan pintu gerbang bahagian hadapan dan sebuah lagi ialah pada
sebelah kiri pintu gerbang tersebut. Menara-menara ini adalah boleh dinaiki
melalui tangga dari aras satu bangunan masjid. Dalam erti kata yang lain,
walaupun dari bawah dilihat sebagai terasing dari bangunan masjid, tetapi ianya bersambung dan boleh dinaiki dari aras satu ke bahagian
atas bagi kedua-dua menara berkenaan. Ketinggian menara ialah lebih dari 30
meter yang ukuran kaki adalah lebih dari 100 kaki. Kedudukan menara ini adalah
lebih tinggi dari puncak kubah. Bentuk pada puncak menara adalah mengambil
bentuk puncak menara Masjid al-Haram sebagaimana dicadangkan oleh Tuan Guru
Dato` Dr Haron Din dan puncak yang berbentuk menara di Masjid al-Haram diangkat
dengan crane ke puncak kedua-dua menara pada 20 Oktober 2015 dan kerja-kerja
bagi kesempurnaan menara ini masih lagi
dijalankan. Pada bahagian puncak menara ini ada ruang sebagai tingkap-tingkap.
Pada atas tingkap inilah dipasang puncak menara ala menara Masjid al-Haram
tersebut. Pada puncak paling atas bagi menara ialah bulan sabit yang lengkungnya
mengarah ke langit
Baik bagi Kubah, lebih-lebih lagi menara
mempunyai makna dan simbol tersendiri. Kubah biasanya berada pada tengah-tengah
di atas bagi ruang solat, yang merupakan ruang terbuka yang sentiasa terbuka
menerima kehadiran jamaah memenuhi mulai dari saf hadapan ke belakang. Ruang
terbuka juga memberi peluang jamaah dalam saf-saf yang tidak diganggu misalnya
oleh halangan tiang dan sebagainya. Begitu juga memberi ruang bagi jamaah
melihat secara langsung kepada khatib yang berkhutbah, tanpa halangan. Dengan
adanya kubah memberi impak dari segi suara lebih terang dan jelas. Manakala menara – dua menara bagi Masjid
Al-Umm berada pada bahagian hadapan pada kanan dan kiri bagi gerbang bagi
memasuki masjid. Fungsi asal adanya menara agar muazzin dapat naik ke bahagian
yang lebih tinggi untuk azan dan azan lebih kuat dan lantas untuk didengar oleh
ahli kariah, khususnya para jamaah untuk datang berjamaah bagi solat-solat
fardu. Namun dengan perkembangan masa
dan wujudnya teknologi baru menggunakan
pembesar suara, maka tidak perlu lagi bagi muazzin naik ke bahagian atas bagi
menara. Cukup diletak pembesar suara di bahagian atas menara dan muazzin hanya
melaungkan azan dari bilik bersebelahan dengan mihrab dan suara muazzin
berkumandang dan dapat didengar jauh ke kawasan kelilingan. Lebih dari itu
tempat muazzin ini berkembang dan ditambahbaiki dari kawasan tinggi kepada
bangunan yang tegak seperti kini yang dikenali sebagai menara. Kedudukan menara
yang berbentuk tinggi yang lebih dari satu, iaitu dua hingga empat, lima, enam
(Masjid Sultan Salahuddin Shah Alam) atau lebih dari itu seperti pada Masjid
al-Haram dan Masjid al-Nabawi menjadikan menara sebagai lambang estetik yang
melahirkan kekudusan rasa dan mengindahkan masjid dan menarik
pengunjung-pengunjung datang. Menara juga melambangkan mi`raj jiwa dalam menuju
kepada hakikat tertinggi.
Sesungguhnya kubah dan menara adalah dua
elemen utama yang mempunyai daya estetik menarik dan mengindahkan masjid.
Sekian.
No comments:
Post a Comment