BBB, 21 Rabiul Akhir 1437 = 31 Januari 2016
(Ahad):
Tentang Sahabat Dan Khilafah.
Berkata Al-Tahawi:
96 (Dia (Allah) memiliki setiap sesuatu dan
Dia tidak dimiliki oleh sesuatu. Tidak (kita) terkaya dari Allah Ta`ala walau
sekelip mata, dan siapa terkaya dari Allah sekelip mata maka dia adalah kufur
dan jadilah dia penyeleweng. Allah murka
dan reda, dan tidak seperti seorang/sesuatu dari kejadian).
Srh. Menurut mazhab salaf dan seluruh imam,
mensabitkan sifat marah, reda, menseterui,, wilayah, kasih, benci dan
seumpamanya dari sifat-sifat yang datang di dalam al-Kitab (Al-Qur`an) dan
al-Sunnah dan ditegah dari mentakwilkannya dari hakikat yang layak bagi Allah
Ta`ala.
Sebagaimana firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya Allah reda daripada orang-orang
mu`min ketika mereka dimubaya`ah di bawah pokok.`` (Al-Fath: 18).
Dan firmanNya yang bermaksud:
``Dan Allah memarahinya dan melaknatkannya.``
(Al-Nisa`: 93).
Dan kata Al-Shaykh (Al-Tahawi) r.h.a. ``Tidak
ada menyerupai sesuatu daripada kejadian`` bermaksud menafikanNya dari tashbih.
Berkata
Abu Ja`afar al-Tahawi:
97 (Kami kasih terhadap sahabat-sahabat
Rasulullah s.a.w. dan kami tidak melampaui kasih terhadap salah seorang
daripada mereka, dan tidak juga kami cuai terhadap salah seorang daripada
mereka, dan kami marah dengan kemarahan mereka, dan dari tidak baik dari
menyebut mereka, dan kami tidak menyebut tentang mereka, melainkan yang baik
dan kasih mereka: Agana, iman dan ihsan, dan marah mereka – kufur, nifaq
dan derhaka).
Srh: Kita mengakui yang sedemikian kerana
Allah Ta`ala memuji para sahabat. Dia dan RasulNya s.a.w. dan Dia reda dengan
mereka itu dan menjanjikan mereka kebaikan
seperti firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Mereka adalah kalangan yang mendahului.
Kalangan terawal dari kalangan al-Muhajirin dan kalangan Ansar dan mengikuti
mereka dengan ihsan, Allah meredai mereka itu dan direda dengannya. Disediakan
kepada mereka itu syurga-syurga yang berlari di dalamnya sungai-sungai. Kekal
mereka itu di dalamnya selama-lamanya. Inilah balasan kejayaan yang besar.``
(Al-Taubah: 100).
Dan firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Muhammad ialah Rasulullah dan mereka yang
bersama dengannya sangat keras terhadap kalangan kuffar, bersifat rahmat di
kalangan mereka. Engkau melihat mereka rukuk dan sujud.`` (Al-Fath: 29).
Dalam dua sahih (Al-Bukhari dan Muslim)
daripada Abi Sa`id al-Khudri r.a. berkata, ``Adalah antara Khalid bin Al-Walid
dan antara Abdul Rahman bin `Auf ada masalah, maka menyumpah (mencela) terhadapnya oleh Khalid, maka bersabda
Rasulullah s.a.w. bermaksud: ``Jangan kamu menyumpah akan salah seorang
daripada sahabatku, maka jika salah seorang daripada kamu menafqah sebesar
bukit Uhud emas, maka dia tidak mendapati bantuan salah seorang dari mereka dan
tiada gantinya.``
Maka adalah ditegah dari sahabat yang lain
dari menyumpah sahabat yang pertama.
Demikianlah hal Khalid yang masuk Islam sebelum Pembukaan Makkah, maka
bagaimanakah hal orang yang bukan dari sahabat terhadap sahabat ?
Sesungguhnya telah thabit dalam Sahih Muslim
daripada Jabir, bahawasnya Nabi s.a.w. bersabda bermaksud:
``Tidak masuk neraka oleh seorang yang
mubaya`ah di bawah pokok.``
Dan berkata Al-Tahawi:
98 (Kami mensabitkan khilafah selepas
Rasulullah s.a.w. terawal ialah Abu Bakar al-Siddiq r.a. dilebihkan baginya dan
didahului di atas semua ummah)
Srh. Hadith-Hadith masyhur tentang keutamaan
Abu Bakar ialah tentang pengutmaan Abu Bakar mengimami solat sebagaimana sabda
Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Suruhlah akan Abu Bakar, maka hendaklah dia
bersolat (Imam ) dengan orang ramai.``
Sebuah lagi Hadith membuktikan keutamaan
pimpinan Abu Bakar.
Dalam dua sahih, daripada Nabi s.a.w.
bahawasanya Baginda bersabda bermaksud:
``Sesungguhnya Allah membangkitkan daku kepada
kamu, maka kata kamu, ``Engkau dusta.`` Maka berkata Abu Bakar. ``Dia benar. Dia
menjagaku dengan dirinya dan hartanya.``
Berkata Al-Tahawi:
99 (Kemudian `Umar al-Khattan r.a.):
Srh: Yakni thabit khilafah selepasa Abu Bakar
r.a. ialah bagi `Umar r.a. Yang demikian ialah dengan penunjukan kekhalifahan
oleh Abu Bakar kepada `Umar dan sepakat ummah kepadanya. Kelebihan `Umar r.a.
masyhur tanpa dingkari. Banyak perkara boleh disebutkan.
Meriwayatkan oleh Muhammad bin Al-Hanafiyah
bahawa beliau berkata dia berkata kepada bapanya `Ali bin Abi Talib ra.a.,
``Wahai bapaku. Siapakah sebaik manusia selepas Rasulullah s.a.w. ? Maka
berkata `Ali, Wahai anakanda, apakah engkau tidak tahu ?, maka kataku,
``Tidak``. Dia berkata, Abu Bakar``. Maka kataku, Kemudian siapa ?. Dia
menjawab `Umar. Aku takut dia berkata kemudian `Uthman. Maka kataku, `Kemudian
ayahanda, maka katanya, ``Tidaklah aku melainkan sebagai salah seorang dari
kalangan muslimin.``
Sekian.
No comments:
Post a Comment