BBB, 07 Jamadil Awwal 1437 = 16 Februari 2016
(Selasa):
Persoalan kafir mengkafir adalah perkara besar
dan tidak boleh dipermainkan. Tuduhan kafir jika tidak benar boleh
mengembalikan tuduhan kepada yang menuduh. Kufur tidak lain balasan melainkan
di dalam neraka. Sebab itu hati-hati dari segi percakapan dan jangan menuduh
sembarangan.
Kufur menurut Al-Ghazali mempunyai
martabat-martabat:
Martabat Pertama
Dusta Yahudi dan Nasara, dan ahli-ahli agama
(selain daripada Islam) daripada Majusi dan penyembah berhala-berhala
keseluruhan dan lain daripada mereka itu. Mengkufurkan mereka itu berasaskan
nas-nas – Al-Qur`an, Al-Hadith dan ijma`
Martabat Kedua
Pendustaan
berahmin-berahmin yang ingkar terhadap keaslian Nubuwwah, golongan
al-Dahriyyin (berpendapat kekal alam). Mereka ingkar terhadap Pencipta Alam
(Allah).
Martabat Ketiga
Golongan yang membenarkan wujudnya Pencipta
Alam dan kenabian Rasulullah s.a.w. akan tetapi mereka mempunyai pegangan yang bersalahan
dengan nas-nas shara` seperti wajib Allah melakukan islah. Contoh mematikan
anak kecil lebih baik dari menjadi
dewasa yang membawanya kufur dan contoh-contoh
yang lain. Mereka dimaksudkan oleh Al-Ghazali adalah golongan ahli
falsafah. Menurut Al-Ghazali kufur ahli falsafah dalam tiga perkara: pertama:
Mereka mengingkari himpunan jasad-jasad di Padang Mahshar dan mengazab mereka
dengan api neraka. Mereka ingkar nikmat syurga dengan bidadari, makan minum dan
pakaian yang mewah-mewah. Dan Kedua: Kata mereka bahawa Allah tidak mengetahui
perkara yang juz`iyyat (kecil-kecil) dan peristiwa semasa. Dia hanya mengetahui
secara keseluruhan. Adapun perkara-perkara yang juz`iyyah diketahui oleh
malaikat di langit dan ketiga kata mereka bahawa alam adalah qadim dan Allah
mendahului alam secara seturut seperti mendahului `illah ke atas ma`lul.
Martabat Keempat
Golongan Mu`tazilah dan yang seumpamanya dan
puak-puak sedemikian (selain dari falsafah). Mereka membenarkan dan tidak
mengharuskan pendustaan kerana muslihat atau tanpa muslihat. Mereka ini adalah
salah dari segi ta`wil. Misalnya dalam persoalan melihat Tuhan. Mereka
mengatakan tidak mungkin dapat melihat Tuhan dengan mata kepada. Tidak mungkin
berlaku antara qadim dengan yang baharu.
Juga permasalahan `tempat` antara dua tempat.
Martabat Kelima
Mereka yang meninggalkan pendustaan secara
terang-terang, tetapi mengingkari asal dari usul-usul shariat secara mutawatir
daripada Rasulullah s.a.w. , seperti
mereka mengatakan, ``Solat lima waktu tidak wajib. Apabila dibaca ayat Al-Qur`an
mengenai solat dan juga Hadith, maka katanya, ``Aku tidak tahu dari Rasulullah
s.a,w, mungkin dia silap atau tersalah. Dan contoh-contoh yang dari segi
ungkapan yang boleh membawa kepada kekufuran.
Martabat Keenam
Tidak ketara dengan kedustaan, dia tidak mendusta
dengan perkara-perkara maklum secara putus (qat`i) dengan mutawatir pada
persoalan usuluddin, akan tetapi dia ingkar apa yang diketahui kebenarannya,
melainkan dengan ijma`. Dia mempersoalkan, tidak mustahil berlakunya kesalahan
dengan ijmak`
Sebagai kesimpulan konsep Iqtisad Dalam
I`tiqad al-Ghazali, bahawa persoalan yang dibicarakan adalah terhad iaitu
mengenai Dhat, Sifat dan Af`al Allah dan mengithbatkan Rasulullah sebagai Rasul
Dia tidak membicarakan rukun-rukun iman yang lain seperti malaikat, kitab,
kiamat dan qada` dan qadar.
Al-Ghazali nampaknya banyak menggunakan
aspek-aspek logik dan pembuktian yang dibuat. Sepatutnya hujah akli disertai
naqli.
Al-Ghazali jelas pendukung Ahli al-Sunnah wa
al-Jama`ah, khususnya menurut aliran Ash`ari.
Dengan pendekatan yang dibuat jelas bahawa
Al-Ghazali adalah dari golongan khalaf dan bukan salaf.
Pada peringkat permulaan Al-Ghazali mengkagumi
pemikiran falsafah, tetapi menyedari penyelewengan dan ancaman terhadap akidah,
sebab itu beliau menentangnya. Ternyata serangan sedemian banyak terdapat di
dalam `Al-Iqtisad fi al-I`tiqad`, Ini menandakan bahawa kitab `Al-Iqtisad fi
al-I`tiqad` adalah hasil karangan pada peringkat akhir hayatnya atau
sekurang-kurang selepas penyerangannya terhadap falsafah.
Al-Ghazali mendukung mazhab secara harmoni,
bermaksud, bermazhab Shafie dari segi fiqh dan bernmazhab Ash`ari dari segi
akidah adalah selari dan tidak
bercanggah, jika fiqh bermazhab Hanafi
tetapi aqidah bermazhab Ash`ari, kurang selari (walaupun tidak salah).
Al-Ghazali terkenal sebagai tokoh sufi, tetapi
beliau juga menguasai bidang-bidang yang lain termasuk akidah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment