BBB, 05 Jamadil Awwal 1437 = 14 Februari 2016 (Ahad):
Di dalam Al-Iqtisad fi al-I`tiqad dalam membicarakan
persoalan al-Imamah, Al-Ghazali memecahkan pembahagian tentang kepimpinan
kepada tiga:
1) Wajibnya Melantik Pemimpin
2) Siapakah Yang Layak Dilantik Menjadi Pemimpin ?
3) Akidah Ahl al-Sunnah Tentang Kepimpinan Sahabat dan Khulafa`
al-Rashidin.
Megapa Wajib Melantik Pemimpin ?
Tentang kewajipan melantik kepimpinan ini juga
Al-Ghazali menggunakan kaedah logik kata Al-Ghazali,
Wajib dari segi shara` melantik pemimpin kerana
ianya bermanfaat menjaga kepentingan ummah
Jika tidak dilantik kepimpinan dalam Islam,
maka ianya memberi mudarat kepada ummah
Oleh itu tidak dingkari melantik kepimpinan
wajib shar`i bagi menjaga kepentingan ummah.
Iaitu dengan adanya kepimpinan banyak memberi
faedah bagi kepentingan rakyat di dalam
kehidupan mereka.
Al-Ghazali menggunakan pendekatan logik yang
lain dengan mengatakan:
Tidak menghasilkan peraturan agama dan
pemerintahan melainkan dengan Imam yang ditaati
Menghasilkan pemimpin ditaati bagi pentadbiran agama dan pemerintahan adalah
wajib
Maka menghasilkan kepimpinan yang ditaati
adalah wajib.
Dalam huraian diulas bahawa peraturan agama tidak sempurna terhasil melainkan
dengan peraturan tersusun
Dan peraturan agama tidak dapat dihasilkan
dengan pimpinan yang tidak ditaati.
Konsep keperluan peraturan dunia tersusun tidak
bercanggah dengan kepentingan akhirat.
Ditimbulkan hujah bahawa keamanan tidak saja bergantung
pada peraturan pemerintahan, tetapi juga pada keselamatan ruh, badan, harta, tempat
tinggal, makan minum dan keperluan-keperluan yang lain. Dijawab bahawa, `Dengan
memerintah menghasilkan peraturan, adalah bermaksud, bahawa dengan kekuasaan
dari segi pemerintahan adalah menjadi kewajipan bagi pemerintahan menjaga
keperluan dan kepentingan rakyat dari segi kehidupan dan menjaga keselamatan
dan pertahanan negara dari pencerubuhan musuh..
Ditimbulkan bahawa sejauhmanakah kepimpinan
dapat mempertahankan peraturan yang boleh menjaminkan keamanan jiwa, harta,
sedangkan berlaku huruhara dengan kematian pemimpin, berlakunya perampasan kuasa
dan pemberontakan yang merosakkan ternakan, pertanian dan perusahaan, bahkan
merosakkan suasana kehidupan beribadah dan keilmuan.
Dijawab bahawa, keamanan dengan adanya
pemerintah ditaati
Tiada ketaatan dengan tiadanya kepimpinan yang
ditaati
Sebab itu
ketaatan hendaklah menjadi faktor
kepimpinan.
Dihurai juga pemimpin perlu bersifat lembut,
rahmat dan adil. Lembut ialah merahmati rakyat dengan melakukan kebajikan
kepada mereka, kasih sayang dan memberi bantuan, beserta sikap adil, tetapi
pada waktu lain pula perlu tegas dan keras terhadap musuh agar tidak timbul
penentangan dan penderhakaan.
Dalam membicarakan tentang kepimpinan ini
sebagaimana pada bahagian-bahagian yang lain Al-Ghazali begitu taassub dengan perbahasan secara rasional
dengan menggunakan kaedah logik, sehingga menimbulkqan tandatanya, mengapa
Al-Ghazali tidak menggunakan hujah-hujah dari segi kepimpinan dengan merujuk
kepada dalil-dalil naqli. Memang banyak dalil-dalil naqli untuk dipetik. Dari segi kepimpinan terdapat ayat Al-Qur`an
bermaksud:
``Wahai orang-orang beriman taatlah kamu kepada
Allah dan Rasul dan kepada pemerintah di
kalangan kamu.`` (Al-Nisa`: 59).
Dari segi pentadbiran misalnya ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Iaitu mereka yang jika Kami berikan mereka
kekuasaan memerintah di bumi, nescaya mereka mendirikan solat serta
mengeluarkan zakat dan mereka menyuruh membuat ma`ruf dan menegah dari pada
perkara munkar dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.``
(Al-Hajj: 41).
Antara ciri kepimpinan hendaklah bersifat
amanah dan adil dalam pemerintahan sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menunaikan
amanah kepada ahlinya dan apabila kamu menghukum di kalangan manusia, maka
hendaklah kamu menghukum dengan adil.`` (Al-Nisa` : 58)
Dengan menyertakan dalil naqli dan akli
sesungguhnya mengukuhkan sesuatu persoalan yang dibicarakan – khususnya mengenai
kepimpinan. Namun itulah pendekatan dan
ciri pengarangan yang diambil Al-Ghazali di dalam kitabnya `Al-Iqtisad fi
al-I`tiqad.``
Sekian.
No comments:
Post a Comment