Selepas membicarakan tentang mengithbatkan
kenabian Nabi Muhammad s.a.w., maka dibicarakan oleh Al-Ghazali tentang, `Wajib mentasdiqkan
dengan apa yang dibawa oleh syara`.
Menurut Al-Ghazali dalam muqaddimah bagi bab
ini, iaitu tentang sesuatu yang tidak diketahui secara biasa (daruri) terbahagi
kepada iaitu:
1) Sesuatu yang dapat diketahui dengan dalil akli, tidak dengan syara`.
Seperti tentang baharunya alam
2) Sesuatu yang dimaklumi dengan syara` tidak dengan akal seperti dihimpun
dan dihisab di Padang Mahshar.
3) Perkara maklum dengan akal dan syara`seperti mengithbatkan Kalam Allah
dengan masalah ru`yah.
Mengenai
perkara pertama, bukan bererti perkara berkenaan tidak disebut di dalam
Al-Qur`an, tetapi tidak melibatkan hukum - bukanlah menjadi sesuatu syar`i
mengetahui tentang perubahan alam, misalnya tentang perubahan malam kepada
siang, dan sebaliknya, daripada keadaan muka bumi yang baik, kepada kerosakan dan
gempa. Namun fenomena alam ini dapat difahami oleh akal, lantaran perubahan,
kerosakan dan sebagainya menjadi bukti tentang baharu alam dan ianya menjadi
dalil kias membuktikan baharunya alam yang membuktikan wujudnya Pencipta yang
berkuasa. Walaupun fenomena alamiah ini adalah ciri yang berlaku pada bumi
misalnya, bagi memahaminya memerlukan kefahaman akli. Hujah akli sedemikian
diterima dalam kaedah logik dan ilmiah di dalam membuktikan Ketuhanan.
Mengenai perkara dua, bahawa maklumat
mengenainya disampaikan oleh syara` sebagaimana terdapat di dalam ayat-ayat
Al-Qur`an. Kata Al-Ghazali bahawa maklumat adalah melalui pendengaran
perantaraan wahyu daripada Allah Ta`ala dan kita mengetahui seperti peristiwa
di padang mahshar.
Contoh ayat tentang kekuasaan Allah
membangkitkan insan pada hari kiamat ayat bermaksud:
``Dan Aku bersumpah dengan nafsu `al-lawwamah`,
``Bahawa kamu akan dibangkitkan sesudah mati.``.
Patutkah manusia (yang kafir) menyangka bahawa
Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-tulangnya (dan menghidupkannya
semula)
Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan
kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya (tulang yang
lebih halus dari yang lain).`` (Al-Qiyamah: 2-4).
Pada tempat lain digambarkan di dalam ayat bermaksud:
``Dan pada hari ditiup sangkakala, lalu kamu (bangkit hudup) serta datang
berpuak-puak (ke padang mahshar)`` (al-Naba`: 18).
Melalui apa yang disampaikan secara syara` ini
kita terima dan mengimaninya.
Permasalahan yang sama bagi perkara ini
termasuklah persoalan tentang azab kubur, sirat al-mustaqim, dan tentang
mizan,. Semuanya terbukti dengan dalil-dalil sam`iyyat.
Berhubung dengan perkara ketiga, iaitu perkara
maklum dengan keduanya, iaitu shara` dan akal. Contoh yang lebih mudah yang
tidak perlu menggunakan kaedah logik, bahawa maklumat tentang pahala dan
ganjaran baik serta tentang dosa dan balasan jahat adalah sesuatu yang
dimaklumkan melalui al-Qur`an. Antaranya ayat-ayat bermaksud:
``Setelah berlaku demikian (kiamat), maka
(manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing). Adapun orang
yang berat timbangan amal baiknya, maka ia berada di dalam kehidupan yang
senang lenang. Sebaliknya orang yang ringan timbangan amal baiknya, maka tempat
kembalinya ialah `Hawiyah` (neraka) `` (Al-Qari`ah:
6-9).
Gambaran balas baik dengan syurga dan balas
baik baik adalah perkara sam`iyyat dan diberitahu melalui wahyu al-Qur`an
kepada nabi Muhammad s.a.w., maka perkara-perkara sam`iyyat ini wajib diterima
dan diimani. Dan persoalan yang berhubung dengan amal baik dibalas dengan
syurga dan amalan jahat dibalas dengan neraka adalah perkara yang dapat
diterima akal di samping mempunyai dalil sam`iyyat.
Adapun contoh yang dibawa oleh Al-Ghazali
tentang ithbat kalam Allah dan mengaitkannya dengan persoalan melihat Allah
adalah contoh yang sukar. Bahawa tentang kalam Allah adalah sesuatu yang thabit
dengan dalil sam`iyyat. Contoh sebagaimana ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan Allah bercakap dengan Musa sebagai
percakapan.`` ( Al-Nisa`: 164 ).
Dan persoalan yang berkait dengan persoalan
melihat Tuhan, memang terdapat Ayat Al-Qur`an berhubung melihat ini,
sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Pada hari akhirat itu muka (orang-orang yang
beriman) berseri-seri, melihat kepada Tuhannya.`` (Al-Qiyamah: 22-23).
Melihat Tuhan di akhirat adalah perkara yang
diterima bagi Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah, sebaliknya bagi Mu`tazilah
berpendapat tidak dapat melihat antara yang baqa` dengan yang baharu.
Menurut Al-Ghazali jika maklumat adalah dengan
sam`iyyat dan akal, tetapi jika Al-Sam`iyyat ini tidak dapat diterima akal
nyata, contoh ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan tangan Allah di atas tangan-tangan mereka itu.`` (Al-Fath: 10),
Maka ianya membuka ruang bagi takwil. Seperti
ayat di atas bermaksud, `Kekuasaan Allah mengatasi kekuasaan mereka itu
Demikian ayat Al-Qur`an bermaksud:
`Ke mana saja kamu mengarah, maka kamu
berdepan wajah Allah.`` (Al-Baqarah: 115).
Dalam maksud Allah melihat dan mengetahui.
Sebagaimana disebut Al-Ghazali bahawa kita
perlu menerima dan mentasdiqkan dengan perkara yang dibawa oleh syara` melalui
ayat-ayat A-Qur`an. Ayat-ayat Al-Qur`an terbahagi kepada ayat muhkamat dan
mutashabihat, (Ali Imran: 7). Ayat-ayat Al-Qur`an semuanya benar, jika ada
sesuautu yang mengelirukan, antaranya ditakwilkan, tetapi pentakwilan bukan
boleh sembarangan. Ia perlu ditakwil oleh ulama` yang memahami bidang
berkenaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment