February 11, 2016

Beberapa Manhaj Bagi Menghasilkan Kebenaran


BBB, 01 Jamadil Awwal 1437 = 10 Februari 2016 (Rabu):


Dalam paparan keempat Al-Ghazali menampilkan penggunaan manhaj-manhaj yang menghasilkan natijah yang benar. Bila membaca pendekatan ini mengingatkan kita  kepada pendekatan Al-Ash`ari dan juga  Al-Maturidi yang di dalam bahasan-bahasan keilmuan akidah mereka banyak menggunakan kaedah logik yang menggunakan kias melalui premis-premis pertama dan kedua  yang menghasilkan natijah, juga menggunakan kaedah berlapis bagi menghasilkan natijah. Kaedah sedemikian banyak digunakan sebagai dalil akli disamping dalil naqli (sam`i) dalam menghasilkan natijah. Umpamanya bagi membuktikan `Baharunya Alam`:
Alam berubah-rubah
Tiap yang berubah-rubah baharu
Sebab itu alam baharu
Kaedah di atas dapat dilanjutkan kepada lapisan kedua, iaitu:
Alam baharu
Tiap baharu ada yang membaharunya
Alam ada pembaharu
Natijah diperpanjangkan  hingga terhasil kesimpulan, bahawa Pembaharu, Pencipta, Perubah tidak lain dari Allah Ta`ala.
Terdapat 19 kaedah premis kias digunakan di dalam kaedah logik. Namun terdapat huraian yang lebih luas daripada itu.
Contoh oleh Dr. Abdul Mun`im Hafni dalam Al-Mausu`ah al-Falsafiyyah, Dar Ibn Zaidun, Beirut dan Maktabah al-Madbuli, Al-Qahirah, tt: 448- 470).
Penggunaan kaedah logik memang satu ciri di dalam kitab-kitab akidah atau ilmu al-Kalam, termasuklah kitab-kitab akidah tradisi di dalam bahasa Melayu (kitab jawi).
Penggunaan kaedah logik mempunyai pertalian dengan keilmuan logik  Aristotle (384-322 S.M.) dari Yunani yang masuk ke dalam pemikiran Islam melalui tradisi terjemahan seperti yang dilakukan oleh Al-Kindi (803-873M.), Al-Farabi (873-953M.) dan lain-lain yang kemudian diolah dan digunakan di dalam ilmu al-kalam, termasuklah aliran Al-Ash`ari dan Al-Maturidi. Ini bererti walaupun aliran Al-Ash`ari dan al-Maturidi yang dikira sebagai aliran ahlu al-Sunnah dan Jamaah adalah bersifat tolerans terhadap pengaruh luar yang tidak bercanggah dan mengkuhkan keilmuan akidah.
Di dalam paparan keempat Al-Ghazali menggunakan kaedah logik sebagai kaedah dan dalil akli di dalam membahaskan persoalan akidah, khususnya Ketuhanan.
Al-Ghazali menggunakan tiga manhaj kias bagi mencapai natijah.
Manhaj Pertama
1)      Menyebut dua pecahan. Salah satu membatalkan satu daripadanya menghasilkan tetap yang kedua. Contoh:
Alam sama ada baharu dan sama ada qadim (Sedia)
Tapi mustahil alam qadim
Sebab itu alam baharu.
Manhaj Kedua:
2)      Menyusun dua yang asal di atas wajah yang lain. Contoh:
Tiap-tiap sesuatu yang tidak sunyi dari baharu, maka adalah baharu
Alam tidak sunyi daripada baharu
Sebab itu alam baharu.
Manhaj Ketiga:
3)      Tidak membentang dakwaan, tetapi mendakwa mustahil dalam premis. Apa yang membawa kepada mustahil, maka adalah mustahil. Contoh:
Putaran falak tiada penghujung
Tetapi ia bertentang dengan kelaziman (baharu -rosak)
Sebab itu ia adalah mustahil (tiada penghujung).
Sementara itu menurut Al-Ghazali pembuktian dapat dicapai dengan enam kaedah.
1)      Secara hissi:
Iaitu yang dapat dijamah dengan indera rasa seperti menjamah dan merasa. Misalnya kasar dan kesatnya batang kayu atau lembutnya kain sutera dan sebagainya.
2)      Secara akal semata:
Maksud tanggapan adalah melalui rasional akal.
Contoh, alam sama ada sedia atau baharu.
Tapi alam adalah baharu dan tidak sedia
3)      Secara mutawatir
Maklumat yang diterima secara bersambung dan berterusan dan tidak terputus dan meyakinkan dan ilmiah. (Antara kaedah digunakan dalam keiilmuan Hadith).
4)      Keaslian sesuatu dengan mengkiaskan yang lain.
Seperti contoh sesuatu yang hissi , misalnya satu keping besi terbukti berat, maka besi yang lain secara logik juga adalah berat.
5)      Melalui kaedah Pendengaran
Maklumat melalui pendengaran
Kaedah ini misalnya penerimaan Al-Qur`an dan Al-Hadith secara pendengaran.
Daripada kaedah ini timbul istilah `Sam`iyyat` di dalam keilmuan Hadith, juga di dalam akidah. Sebagai contoh bukti keesaan Allah dengan bukti sam`iyyat ialah ayat-ayat dalam`Surah al-Ikhlas`.
6)      Yang asal diambil daripada lawan
Misalnya pengakuan seteru, tentang amanah dan bercakap benarnya Baginda.Rasulullah s.a.w.
Jika musuh sendiri mengaku, lebih mengukuhkan apa yang dikatakan.
Apa yang dibentangkan dalam empat paparan atau tamhidatnya, ialah sebagai asas mencari dan membuktikan kebenaran yang menjadi sebahagian dari kaedah pembicaraan pada bahagian-bahagian akan datang. Trend dan ciri pembicaraan oleh Al-Ghazali adalah sebagaimana pendekatan Ash`ari-Maturidi yang tergolong sebagai pendekatan Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah.

Sekian.


No comments:

Post a Comment