BBB, 22 Rabiul Akhir 1437 = 01 Februari 2016
(Isnain):
100 (Kemudian Khalifah `Uthman r.a.).
Srh.
Bukhari menghuraikan panjang lebar berkenaan perlantikan Sayyiduna
`Uthman Ibn Affan ke jawatan khalifah selepas terbunuhnya Sayyidua `Umar Ibn al-Khattab.
Menurut kisah dari Al-Bukhari, bahawa selepas dikebumikan Sayyiduna `Umar ada
tiga calon disebut sebagai khalifah yang
dicadangkan oleh:
Al-Zubayr mecadangkan Sayyiduna Ali
Talhah mencadangkan `Uthman
Dan Sa`ad mencadangkan Abdul Rahman Ibn `Auf.
Setelah berunding, Uthman dipilih dan
dimubaya`ah termasuk oleh Sayyiduna Ali dan diikuti yang lain. Antara
keistimewaan `Uthman bahawa baginda berkahwin dengan dua anak Rasulullah dan
lantaran itu baginda dikenali dengan Dhu al-Nurayn – Mempunyai dua cahaya.
Berkata Al-Tahawi:
101 (Kemudia khalifah bagi Ali bin Abi Talib
r.a.).
Srh. Selepas Sayyiduna `Uthman terbunuh, maka
dilantik menjadi khalifah ialah Sayyiduna `Ali. Beliau dianggap Khalifah yang
Haqq dan wajib ditaat.
Berkata Al-Tahawi:
102 (Dan mereka itu Khulafa` al-Rashidin dan
imam-imam yang mendapat pertunjuk).
Srh. Bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Kamu hendaklah mengikut SunnahKu dan Sunnah
Khulafa` al-Rashidin yang mendapat pertunjuk selepasKu. Berpeganglah kamu
dengannya dan gigitlah dengan gusi-gusi, Jaga-jaga diperingatkan daripada
melakukan perkara-perkara baru, kerana setiap yang bid`ah adalah sesat.``
Berkata Al-Tahawi:
103 (Dan sepuluh yang dinamakan mereka itu
oleh Rasulullah s.a.w. dan digembirakan mereka itu dengan syurga, di atas apa
yang disaksikan kepada mereka itu oleh Rasulullah s.a.w. dan sabdanya adalah
benar. Dan mereka itu ialah Abu Bakar, dan `Umar, dan `Uthman, dan `Ali, dan
Talhah, dan Al-Zubayr, dan Sa`ad, dan Sa`id, dan `Abdul Rahman bin `Auf, dan
Abu `Ubaidah bin al-Jarrah, dan dia (mereka) adalah amin bagi umat r.`anhum
ajma`in).
Srh. Dan sepakat Ahlu al-Sunnah pada
memuliakan mereka yang sepuluh dan
mendepankan mereka bila menyebut tentang kelebihan dan manaqib mereka.
Berkata Al-Tahawi:
104 (Dan `Ulama` salaf dari yang lepas dan
yang selepas dari mereka dari kalangan tabi`in, Ahlu al-Khabar dan al-Athar,
dan ahlu al-Fiqh dan peneliti, tidak disebut melainkan yang elok. Siapa yang
menyebut mereka dengan kejahatan, maka dia bukan di atas jalan yang betul
Srh. Firman Allah bermaksud:
``Dan siapa yang menentang (ajaran) Rasulullah
sudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan
orang-orang mu`min , Kami akan memberikannya kuasa untuk melakuka (kesesatan)
yang dipilihnya. Dan (pada hari akhirat kelak) kami akan memasukkan ke dalam
neraka jahannam. Itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.`` (Al-Nisa`: 115).
Dan berkata Al-Tahawi:
105 (Dan kami tidak melebihkan seorang dari
awliya` di atas seorang dari nabi-nabi alaihim al-salam. Dan kami berkata,
``Seorang Nabi lebih afdal dari keseluruh awliya``).
Srh. lantaran maqam al-Nubuwwah adalah
tertinggi maqam menurut ittifaq ahl al-Sunnah.
Dan berkata Al-Tahawi:
106: Dan kami beriman dengan apa yang datang
(berlaku) dari keramat mereka, dan sah dari segi kepercayaan dari
riwayat-riwayat mereka).
Srh. Karamah ialah perkara-perkara yang
berlaku pada wali-wali secara menyimpang (mencarik adat) dari kebiasaan.
Di dalam hal ini Allah berfirman bermaksud:
``Siapa yang takut kepada Allah, maka
diberikannya jalan keluar dan diberi rezekinya sebagai luar jangka dari
perkiraan.`` (Al-Talaq: 2 -3)
Dan firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Wahai orang-orang beriman ! Jika kamu bertaqwa
kepada Allah, nescaya ia mengadakan bagi kamu (pertunjuk), yang membezakan
antara yang benar dengan yang salah.`` (al-Anfal: 29).
Bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud,
``Takutlah kamu firasat orang-orang mukmin, kerana bahawasanya ia melihat dengan
Nur Allah. Sebagaimana firman Allah Ta`ala bermaksud, `` ``Sesungguhnya pada
yang demikian adalah tanda-tanda bagi
orang yang kenalkan sesuatu serta memerhati dan memikirkannya.`` (Al-Hijr::
75).`` Riwayat Al-Tirmidhi.
Dalam sebuah Hadith Qudsi yang sahih daripada
Rasulillah s.a.w, bahawasnya Allah Ta`ala berfirman bermaksud, ``Siapa yang
menyeteruiKu sebagai Wali, maka nyata
bagiku untuk memeranginya. Tidaklah menghampiri kepadaku oleh hambaKu
dengan seperti menunaikan apa yang Ku fardu ke atasnya. Dan sentiasalah hambaKU
mendekati kepadaKu dengan sunat-sunat (nawafil) sehingga Aku mengasihinya, maka
apabila aku mengasihinya, maka Aku adalah pendengarannya yang dia mendengar
dengannya, dan penglihatannya yang ia melihat dengannya, dan tangannya yang dia
menjamah dengannya dan kakinya yang dia berjalan dengannya, dan jika dia
memohon dari Ku nescaya Ku memberi kepadanya dan jika dia memohon perlindungan
nescaya Ku melindunginya.``
Sekian.
No comments:
Post a Comment