February 22, 2016

Inti Pendekatan Akidah Al-Sanusiyyah


BBB, 12 Jamadil Awwal 1437 = 21 Februari 2016 (Ahad):


Inti pendekatan akidah al-Sansiyyah berdasarkan kepada Matan Umm al-Barahin yang disharh oleh Shaykh  Muhammad Zain bin Al-Faqih Jalaluddian ialah membicarakan tentang Dhat dan Sifat-Sifat bagi Allah dan Rasulnya.
Allah Ta`ala wujud dengan DhatNya yang berdiri padanya sifat-sifat.
Mengenai sifat Allah kata Matn Umm al-Barahin.
``Maka setengah daripada barang yang wajib bagi Tuhan kita Yang Maha Mulia lagi Kuasa dua puluh sifat.``
Shayk Muhammad Zain menghuraikan:
·         Allah Ta`ala tidak memberati akan kita mengenal sesuatu sufat yang lebih (20) itu dengan dalil-dalilnya.
·         Yang diberati iaitu dalil-dalil bagi sifat dua puluh
·         Wajib atas kita mengetahui bahawa bagi Allah Ta`ala itu sifat Kamalatnya yang tiada terhingga banyaknya.
Adapun sifat dua puluh itu ialah:
1)      Wujud  ertinya  ada
2)      Qidam  ertinya kekal sedia, maknanya nafi `adam bagi wujud
3)      Baqa`   ertinya kekal dan maknanya menafikan `adam yang kemudian wujudnya
4)      Mukhalafutuh li al-hawadith. Ertinya bersalahan Allah Ta`ala dengan segala yang baharu, tiada  menyamai Allah Ta`ala akan sesuatu daripada segala yang baharu. Tiada pada DhatNya dan tiada pada sifatNya dan tiada pada perbuatanNya.
Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Tiada yang menyamai dia sesuatu dan Dia Amat Mendengar lagi Amat Melihat.``  (Al-Shura: 11)..
5)      Qiyamuhu Ta`ala bi nafsih  Ertinya berdiri Allah Ta`ala dengan sendirinya, tiada berkehendak kepada dhat yang lain dan tiada berkehendak kepada yang menjadikanNya. Ertinya Dhat Allah Ta`ala terkaya daripada dhat yang lain.
6)       Wahdaniyyat  ertinya Esa dan maknanya tiada yang menduai akan Allah Ta`ala pada DhatNya dan tiada pada sifatNya dan tiada pada perbuatanNya, maka menafikan banyak pada DhatNya, dan menafikan bahawa Ia jisim yang menerima bahagi.
7)      Qudrat ertinya berkuasa
8)      Iradat  ertinya  berkehendak
9)      Ilmu     ertinya mengetahui
10)   Hayat   ertinya hidup
11)   Sama`  ertinya mendengar
12)   Basar   ertinya  melihat
13)   Kalam  ertinya berkata-kata
14)   Kaunuhu qadiran ertinya Keadaannya berkuasa
15)    Kaunuhu muridan eretinya  keadaannya berkehendak
16)   Kaunuhu aliman ertinya keadaannya mengetahui
17)   Kaunuhu hayyan ertinya keadaannya yang hidup
18)   Kaunuhu sami`an ertinya keadaannya yang mendengar
19)   Kaunuhu basiran ertinya keadaannya yang melihat
20)   Kaunuhu mutakalliman ertinya keadaannya bercakap.
Dari nsegi pendekatan Abu Abdullah Al-Sanusi dan diikuti oleh Shaykh Muhammad Zain, selepas menyebut nama sifat bagi Allah, maka dikategorikan sifat-sifat tersebut kepada nafsiyyah, iaitu wujud dan lima yang lain, iaitu qidam, baqa`, mukhalafatuhu li al-hawadith, qiyamuhu bi nafsih dan wahdaniyyat di bawah kategori sifat salkbiyah. Penulis sengaja mengatur terlebih dahulu semua sifat dua puluh secara lengkap terlebih dahulu agar mendapat gambaran kasar dan menyeluruh terlebih dahulu, kemudian baru diikuti dengan pecahan kepada kategori sifat nafsiyyah, salbiyyah, ma`ani dan ma`nawiyyah dan baru dihuraikan ciri-ciri  sifat-sifat dan bagaimana perbedaan di dalam kategori tersebut.
Mengetahui sifat 20 adalah pegangan akidah penting di dalam membicarakan tentang ketuhanan. Ianya dipelajari di institusi-institusi agama terutama di masjid dan surau. Sifat-sifat ini dihafal dan dingati,. Di samping sifat-sifat Rasul,

Sekian


No comments:

Post a Comment