BBB, 10 Jamadil Awwal 1437 = 19 Februari 2016
(Juma`at):
Dari pernyataan sedemikian menuntut jawapan sama
ada benar atau tidak dan mustahil. Kenyataan seperti di atas menuntut:
1) Pemeriksaan fakta
2) Ada unsur perbandingan
3) Penggunaan akal yang rasional
4) Realiti yang dihadapi
5) Keputusan
Bagi membuktikan kebenaran maklumat di dalam
ilmu usuluddin ada kaedah pertimbangan yang membuktikan bahawa apa yang
dinyatakan itu adalah benar atau salah, atau dari segi nilai akan di katakan
mustahil, harus atau wajib. Bagi
nenpertimbangkan fakta, maka ada penilaian yang diletak di dalam neraca
`Hukum Akal` yang dapat mencapai keputusan sama ada mustahil, wajib atau harus.
Demikianlah di dalam membuktikan sifat-sifat
wajib bagi Allah Ta`ala yang dua puluh sifat ada menggunakan unsur yang lima di
atas. Misalnya Allah bersifat `Qudrat`, ia adalah fakta yang di ketengahkan.
Perbandingan dibuat wajar atau tidak . Akal membuat pertimbangan dan dikaitkan
dengan realiti dengan Qudrat Allah menghasilkan alam ini maka bukti realiti,
bahkan dengan kaedah lojik maka terbukti Allah mesti (wajib) berkuasa, kalau
tidak berkuasa tidak ada alam ini. Tetapi
alam ada. Ini membuktikan Allah bersifat Qudrat. Di sebalik daripada itu juga
bahawa jika dikatakan Allah lemah, maka dengan penilaian di atas ternyata
adalah mustahil, tetapi alam ini ada bererti mustahil yang mencipta alam ini
adalah lemah.
Dengan melihat pada sisi wajib, secara
langsung timbul nilai perbandingan pada sebelah pihak lain yang berlawanan.
Jika pada sebelah sisi, kita namakan positif, iaitu dikenali dengan wajib, maka
pada sisi yang berlainan bersifat negatif yang dikenali dengan mustahil.
Natijahnya wajib ialah sesuatu yang
mesti ada dan lawannya sesuatu yang tiada yang dikenali dengan `Mustahil`
``Mustahil. Ialah barang yang tidak diterima
akan adanya.``
Sebagai lawan bagi sifat wajib bagi Allah
Ta`ala, maka sejumlah dua puluh sifat lawan adalah sifat yang mustahil kepada
Allah.
Kata pengarang Matan Umm al-Barahin, Muhammad Yusuf al-Sanusi:
``Dan daripada yang mustahil pada haqqnya
Allah Ta`ala dua puluh sifat, iaitu lawan bagi dua puluh yang awal – yang
wajib.``. Kedudukannya sebagai mana
berikut:
Wajib Lawan Mustahil
1. Wujud , Tiada (Adam)
2. Qidam ,
, Baharu (Huduth)
3. Baqa` , , Fana` (Binasa)
4. Mukhalafah , , Bersamaam (Mumathalah)
5. Qiyamuhu bi nafsih
Harapkan yang lain (Ihtiyaj ila ghairih)
6. Wahdaniyyat
Berbilang (Ta`addud)
7. Qudrat
Lemah (`Ajz)
8. Iradat
Dipaksa (Ikrah)
9. Ilmu Jahil
10. Hayat Maut
11. Sama`
Tuli
12. Basar Buta
13. Kalam
Kelu
(Dan tujuh bagi sifat Ma`nawiyyah sebagai
keadaan bagi wajib, maka demikianlah bagi mustahil, menjadikan semuanya
berjumlah 20 sifat)
Setiap sifat yang mustahil didirikan
hujah-hujah logik yang membuktikan sifat mustahil. Sebagai contoh bagi No. (2):
Mustahil Allah Ta`ala bersifat dengan sifat
baharu
Dengan bersifat baharu memerlukan pembaharuan
berterusan
Maka bererti Ia kekurangan
Mustahil bagi Allah bersifat kekurangan
Contoh bagi (5): Jika tiada berdiri dengan
sendiri, iaitu lawan Qiyamuhu bi nafsih,
Maka bererti ia berdiri dengan Dhat yang lain
atau berkehendak kepada yang menjadikan Dia,
Maka iaitu mustahil
Begitu juga dengan bil (6) Wahdaniyyat dengan
lawannya berbilang-bilang.
Mustahil Allah Ta`ala itu bahawa tiada Ia esa
seperti bahawa adalah Ia bersusun pada DhatNya atau adalah bagiNya yang
menyerupai pada DhatNya dan sifatNya
atau adalah sertanya pada menjadikan sesuatu memberi bekas pada perbuatan
daripada segala yang lain daripada Allah. Ertinya mustahil atas Allah Ta`ala
itu bahawa DhatNya bersusun daripada dua jauhar atau lebih dan Dhat yang lain
seperti Dhat Allah.
Dan mustahil pula ada bagi Allah Ta`ala (7 & 8) dua qudrat
dan dua iradat dan yang bersifat Dhat yang lain daripada Allah dengan sifat
Allah.
Bagi sifat-sifat yang lain dapatlah dikiaskan
berbanding dengan sifat yang wajib bagi Allah yang membuktikan mustahil atas Allah sifat-sifat mustahil berkenaan.
Kemudian antara sifat wajib dan mustahil ialah
satu sifat yang dikenali dengan harus bagi Allah menjadikan mumkin atau
meninggalkannya. Dia adalah bebas menurut kemahuanNya, kerana jika Dia tidak
bebas, bererti Dia terpaksa, dan jika Dia terpaksa bererti Dia digagahi. Ini
bererti lemah dan mustahil bagi Allah dipaksa dan bersifat lemah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment