BBB, 15 Jamadil Awwal 1437 = 24 Februari 2016
(Rabu):
Mengapa sifat-sifat di dalam kelompok ini dinamakan sifat ma`ani
?
Menurut Shaykh Muhammad Zain bin Al-Faqih
Jalaluddin dinamakan sifat-sifat di atas dengan sifat ma`ani ialah:
``Bermula
makna sifat ma`ani itu, iaitu tiap-tiap sifat yang maujudah berdiri ia
dengan yang maujud methabitkan baginya hukum.``
Bagaimana pula dengan sifat Ma`nawiyyah ?
Sifat Ma`ani dan Ma`nawiyyah mempunyai kaitan rapat.
Menurut Shaykh Muhammad Yusuf al-Sanusi di
dalam kitabnya berjudul, Sharh al-Sanusiyyah al-Kubra,
``Tertentu sifat yang tujuh ini (Ma`ani),
kerana ia melazimkan makna-makna yang berdiri pada Dhat Allah Ta`ala sebagai
contoh sifat kudrat sebagai sifat pada Dhat – melazimkan makna dengan kuasa itu
melazimkan `Kaunuhu Qadiran` sebagai illat dan ma`lul. Kata Shaykh Muhammad
Yusif penglahiran makna dari ma`ani kepada ma`nawiyyah ini (ma`nawiyyah) adalah
sifat yang thabit bagi Dhat yang tidak disifatkan ada atau tiada. Dia adalah
ma`lul, iaitu berdiri dengan Dhat. Yakni:
Sebagaimana sifat ma`ani bagi qudrat mema`lul
kepada qadiran
Sebagaimana sifat ma`ani bagi iradat mema`lul
kepada muridan
Sebagaimana sifat ma`ani bagi ilmu mema`lul
kepada aliman
Sebagaimana sifat ma`ani bagi hayat mema`lul
kepada Hayyan
Sebagaimana sifat ma`ani bagi sama` mema`lul
kepada sami`an
Sebagaimana sifat ma`ani bagi basar mema`lul kepada basiran
Sebagaimana sifat ma`ani bagi kalam mema`lul
kepada mutakalliman.
Kata Shaykh Muhammad Yusuf al-Sanusi, ``Inilah
(sifat-sifat ma`ani), iaitu sifat-sifat yang maujud yang berdiri di atas Dhat
yang membawa kepada mewajibkan lahirnya hukum. (Yakni – kaunuhu – Keadaan).
Iaitu menghasilkan sifat-sifat
Maknawiyyah.
Namun pendapat mengenai menglahirkan makna
dari sifat-sifat ma`ani kepada sifat-sifat Ma`nawiyyah, bukannya pendapat yang
solid di dalam kalangan ulama` usuluddin. Ada pendapat yang menafikan pendapat
tentang sifat ma`nawiyah, lantaran ianya tidak lain dari Dhat dan sifat-sifat ma`ani
yang wujud. Dan tidak ada makna di kalangan mereka dengan, contoh kaunuhu
`aliman dan qadiran melainkan berdiri padanya ilmu dan qudrat dengannya, dan
tidak ada `hal` di kalangan mereka, bahkan tidak ada ma`nawiyyah dan tidak ada
Nafsiyyah !
Lantaran itu pendapat kalangan mutakallimun
terbahagi kepada dua pihak,
1) Pihak yang menafikan `hal` (kaunuhu)
2) Pihak yang menthabitkan `hal` (kaunuhu).
(Konsep hal ialah
sifat yang diithbatkan, tetapi tidak disifatkan dengan ada dan tiada !).
Kalangan pertama
kelompok yang menafikan hal (ahwal) ialah Shaykh Abu Hasan al-Ash`ari dan ramai
dari kalangan muhaqqiqin, yang berpendapat, tiada apa yang disifatkan sifat
(Ma`nawiyyah), melainkan hanya sifat-sifat ma`ani.
Kalangan kedua
kelompok yang menthabitkan hal (ahwal –kaunuhu) ialah Kadhi Al-Baqillani dan
Imam Al-Haramayni al-Juwaini dan pengikut-pengikut mereka.
Mereka yang
menthabitkan melihat pertama (Ma`ani)
sebagai hal nafsiyyah dan kedua adalah
`hal ma`nawiyyah``.
Namun di samping ada
yang tidak mengkategorikan sifat Ma`nawiyyah, di sana terdapat pula yang
menambahkan pecahan-pecahan sifat 20 berkenaan kepada enam kategori, iaitu:
1) Nafsiyyah
2) Salbiyyah
3) Ma`ani
4) Ma`nawiyyah
5) Sifat al-Af`al
6) Al-Sifat al-Jami`ah
Adapun sifat Nafsiyyah, ialah ibarat daripada
tiap-tiap hal yang thabit bagi Dhat tanpa `illah juga tanpa tambahan bagi Dhat,
lantaran ia adalah sesuatu yang satu.
Adapun sifat Salbiyyah, iaitu ibarat daripada
tiap-tiap sesuatu yang menegah disifatkan dengannya kepada Allah Ta`ala.
Hakikatnya ialah ibarat menafikan tiap-tiap sesuatu yang menegah dengannya
Allah Ta`ala seperti, menafikan syirik dan sebagainya
Adapun sifat Ma`ani, maka ia adalah ibarat
daripada setiap sifat yang berdiri sebagai sifat yang wajib
Adapun sifat Ma`nawiyyah, maka ianya ibarat
daripada setiap hal yang thabit dengan Dhat sebagai ma`lul yang bermakna berdiri dengan Dhat.
Manakala Sifat Af`al, ialah melihat kepada
ciptaan dan perbuatan Allah seperti memberi rezeki, menghidup dan mematikan dan
sebagainya.
Dan terakhir Al-Sifat al-Jami`ah ialah Kemuliaan,
Jalal, Kebesaran, Qahhar dan JamalNya Allah Ta`ala.
Demikianlah konsepsi-konsepsi sifat dihuraikan
terhadap entiti berfakta yang diistilahkan sebagai `Dhat` bagi kefahaman dan keyakinan tentang Kewujudan
Allah bagi memperkukuhkan keimanan dan menumpukan kepatuan kepadaNya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment