February 25, 2016

Konsep Sifat Ma`ani Dan Ma`nawiyyah


BBB, 15 Jamadil Awwal 1437 = 24 Februari 2016 (Rabu):


Kelompok ketiga dan keempat yang ada hubungan keduanya dikategorikan daripada sifat 20 ialah kelompok yang dikenali dengan sifat  Ma`ani dan Ma`nawiyyah. Terkandung sifat-sifat di dalam kelompok Ma`ani ini ialah qudrat, iradat, ilmu, hayat, sama`, basar dan kalam. Daripada sifat ini menerbitkan sifat Ma`nawiyyah yang jumlahnya sama, iaitu disifatkan sebagai hal, iaitu kaunuhu qadiran, muridan, aliman hayyan, sami`an, basiran dan mutakalliman.
Mengapa sifat-sifat  di dalam kelompok ini dinamakan sifat ma`ani ?
Menurut Shaykh Muhammad Zain bin Al-Faqih Jalaluddin dinamakan sifat-sifat di atas dengan sifat ma`ani ialah:
``Bermula  makna sifat ma`ani itu, iaitu tiap-tiap sifat yang maujudah berdiri ia dengan yang maujud methabitkan baginya hukum.``
Bagaimana pula dengan sifat Ma`nawiyyah ? Sifat Ma`ani dan Ma`nawiyyah mempunyai kaitan rapat.
Menurut Shaykh Muhammad Yusuf al-Sanusi di dalam kitabnya berjudul, Sharh al-Sanusiyyah al-Kubra,
``Tertentu sifat yang tujuh ini (Ma`ani), kerana ia melazimkan makna-makna yang berdiri pada Dhat Allah Ta`ala sebagai contoh sifat kudrat sebagai sifat pada Dhat – melazimkan makna dengan kuasa itu melazimkan `Kaunuhu Qadiran` sebagai illat dan ma`lul. Kata Shaykh Muhammad Yusif penglahiran makna dari ma`ani kepada ma`nawiyyah ini (ma`nawiyyah) adalah sifat yang thabit bagi Dhat yang tidak disifatkan ada atau tiada. Dia adalah ma`lul, iaitu berdiri dengan Dhat. Yakni:
Sebagaimana sifat ma`ani bagi qudrat mema`lul kepada qadiran
Sebagaimana sifat ma`ani bagi iradat mema`lul kepada muridan
Sebagaimana sifat ma`ani bagi ilmu mema`lul kepada aliman
Sebagaimana sifat ma`ani bagi hayat mema`lul kepada Hayyan
Sebagaimana sifat ma`ani bagi sama` mema`lul kepada sami`an
Sebagaimana sifat ma`ani bagi  basar mema`lul kepada basiran
Sebagaimana sifat ma`ani bagi kalam mema`lul kepada mutakalliman.
Kata Shaykh Muhammad Yusuf al-Sanusi, ``Inilah (sifat-sifat ma`ani), iaitu sifat-sifat yang maujud yang berdiri di atas Dhat yang membawa kepada mewajibkan lahirnya hukum. (Yakni – kaunuhu – Keadaan). Iaitu  menghasilkan sifat-sifat Maknawiyyah.
Namun pendapat mengenai menglahirkan makna dari sifat-sifat ma`ani kepada sifat-sifat Ma`nawiyyah, bukannya pendapat yang solid di dalam kalangan ulama` usuluddin. Ada pendapat yang menafikan pendapat tentang sifat ma`nawiyah, lantaran ianya tidak lain dari Dhat dan sifat-sifat ma`ani yang wujud. Dan tidak ada makna di kalangan mereka dengan, contoh kaunuhu `aliman dan qadiran melainkan berdiri padanya ilmu dan qudrat dengannya, dan tidak ada `hal` di kalangan mereka, bahkan tidak ada ma`nawiyyah dan tidak ada Nafsiyyah !
Lantaran itu pendapat kalangan mutakallimun terbahagi kepada dua pihak,
1)      Pihak yang menafikan `hal` (kaunuhu)
2)      Pihak yang menthabitkan `hal` (kaunuhu).
(Konsep hal ialah sifat yang diithbatkan, tetapi tidak disifatkan dengan ada dan tiada !).
Kalangan pertama kelompok yang menafikan hal (ahwal) ialah Shaykh Abu Hasan al-Ash`ari dan ramai dari kalangan muhaqqiqin, yang berpendapat, tiada apa yang disifatkan sifat (Ma`nawiyyah), melainkan hanya sifat-sifat ma`ani.
Kalangan kedua kelompok yang menthabitkan hal (ahwal –kaunuhu) ialah Kadhi Al-Baqillani dan Imam Al-Haramayni al-Juwaini dan pengikut-pengikut mereka.
Mereka yang menthabitkan melihat  pertama (Ma`ani) sebagai hal nafsiyyah dan kedua  adalah `hal ma`nawiyyah``. 
Namun di samping ada yang tidak mengkategorikan sifat Ma`nawiyyah, di sana terdapat pula yang menambahkan pecahan-pecahan sifat 20 berkenaan kepada enam kategori, iaitu:
1)      Nafsiyyah
2)      Salbiyyah
3)      Ma`ani
4)      Ma`nawiyyah
5)      Sifat al-Af`al
6)      Al-Sifat al-Jami`ah
Adapun sifat Nafsiyyah, ialah ibarat daripada tiap-tiap hal yang thabit bagi Dhat tanpa `illah juga tanpa tambahan bagi Dhat, lantaran ia adalah sesuatu yang satu.
Adapun sifat Salbiyyah, iaitu ibarat daripada tiap-tiap sesuatu yang menegah disifatkan dengannya kepada Allah Ta`ala. Hakikatnya ialah ibarat menafikan tiap-tiap sesuatu yang menegah dengannya Allah Ta`ala seperti, menafikan syirik dan sebagainya
Adapun sifat Ma`ani, maka ia adalah ibarat daripada setiap sifat yang berdiri sebagai sifat yang wajib
Adapun sifat Ma`nawiyyah, maka ianya ibarat daripada setiap hal yang thabit dengan Dhat sebagai  ma`lul yang bermakna berdiri dengan Dhat.
Manakala Sifat Af`al, ialah melihat kepada ciptaan dan perbuatan Allah seperti memberi rezeki, menghidup dan mematikan dan sebagainya.
Dan terakhir Al-Sifat al-Jami`ah ialah Kemuliaan, Jalal, Kebesaran, Qahhar dan JamalNya Allah Ta`ala.   
Demikianlah konsepsi-konsepsi sifat dihuraikan terhadap entiti berfakta yang diistilahkan sebagai  `Dhat` bagi kefahaman dan keyakinan tentang Kewujudan Allah bagi memperkukuhkan keimanan dan menumpukan kepatuan kepadaNya.

Sekian.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          


1 comment:

  1. Hal yang tidak pernah terbayankan kini jadi kenyataan kepada keluargaku,,,kusus untuk AKI ALIH kami ucapkan banyak terimakasih yang sebesar-besarnya kepada aki. karena berkat bantuannya alhamdulillah keluarga kami bisa lepas dari hutang dan masalah, karena nomor “GAIB” untuk pasang togel, hasil ritual AKI ALIH memang benar-bener merubah nasib kami hanya sekejap,dan disitulah aku berkesempatan kumpulkan uang untuk buka usaha kembali,karena rumah juga sudah disita bank,,warung makan juga sudah bangkrut,,tapi itu semua aku masih tetap bertahan hidup dengan anak istriku,,walau cuma ngontrak tapi aku tetap bersabar dan akhirnya AKI ALIH lah yang bisa merubah nasib kami..maka dari itu AKI ALIH orang paling bersejarah di keluargaku…!!!jadi kepada teman-teman yang di lilit hutang dan ingin merubah nasib seperti saya silahkan hub AKI ALIH di nomor: 0823 1366 9888 atau dan dengan penuh harapan yakin dan percaya insya allah apa yang anda ingingkan pasti tercapai.ATAU KUNJUNGI BLOG


    KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D

























    Hal yang tidak pernah terbayankan kini jadi kenyataan kepada keluargaku,,,kusus untuk AKI ALIH kami ucapkan banyak terimakasih yang sebesar-besarnya kepada aki. karena berkat bantuannya alhamdulillah keluarga kami bisa lepas dari hutang dan masalah, karena nomor “GAIB” untuk pasang togel, hasil ritual AKI ALIH memang benar-bener merubah nasib kami hanya sekejap,dan disitulah aku berkesempatan kumpulkan uang untuk buka usaha kembali,karena rumah juga sudah disita bank,,warung makan juga sudah bangkrut,,tapi itu semua aku masih tetap bertahan hidup dengan anak istriku,,walau cuma ngontrak tapi aku tetap bersabar dan akhirnya AKI ALIH lah yang bisa merubah nasib kami..maka dari itu AKI ALIH orang paling bersejarah di keluargaku…!!!jadi kepada teman-teman yang di lilit hutang dan ingin merubah nasib seperti saya silahkan hub AKI ALIH di nomor: 0823 1366 9888 atau dan dengan penuh harapan yakin dan percaya insya allah apa yang anda ingingkan pasti tercapai.ATAU KUNJUNGI BLOG


    KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D





















    ReplyDelete