BBB, 14 Jamadil Awwal 1437 = 23 Februari 2016
(Selasa);
Seterusnya ulama` usuluddin menggunakan istilah `Dhat` sebagai
entiti berfakta yang merujuk kepada Dhat Allah. Jika dirujuk kepada ayat-ayat
Al-Qur`an, walau banyak perkataan `dhat` digunakan, seperti (Ali `Imran: 119),,
(Al-Maidah: 7), (Al-Kahfi: 18) dan banyak tempat lagi adalah merujuk kepada
makna `mempunyai` atau `berada di ``, tetapi tidak ada yang menujuk secara
langsung kepada `Dhat Allah`. Jadi istilah `Dhat` ini diambil dan digunakan sebagai istilah
falsafah yang menggambarkan sesuatu yang berentiti berfakta `Wujud`. Disamping
istilah `wujud`, dan `Dhat`, satu lagi
istilah yang digunakan, ialah istilah `Sifat`. Tidak seperti istilah `wujud`
dan `dhat` tidak dikaitkan kepada Allah, maka istilah sifat terdapat pada banyak tempat yang menunujukkan
Allah disifatkan di dalam ayat-ayat Al-Qur`an. Sebagai contoh ayat yang
bermaksud:
``Kalau ada di langit dan di bumi Tuhan-Tuhan
yang lain dari Allah,, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya. Maka
(bertauhidlah kamu kepada Allah dengan menegaskan), ``Maha Suci Allah, Tuhan
yang mempunyai `arasy, dari apa yang mereka sifatkan (Al-Anbiya`: 22).
Ertinya Allah boleh disifatkan sebagaimana
Allah menyifatkan diriNya di dalam banyak tempat sebagai contoh ayat Al-Qur`an
bermaksud:
``Dan berdoalah (wahai Muhammad dengan
berkata) ``Wahai Tuhanku ! Berikanlah ampun dan kurniakanlah rahmat, dan
sememangnyalah Engkau sahaja sebaik-baik Pemberi Rahmat.`` (Al-Mu`minun: 115).
Atau ayat yang bermaksud: ``Sesungguhnya
Dialah Yang Amat Mendengar lagi Amat Mengetahu` (Al-Shu`ara`: 220).
Jadi mensifatkan Allah terdapat banyak di
dalam ayat-ayat Al-Qur`an.
Sebagai kesimpulan bahawa pengistilahan di
dalam usuluddin setengah lahir sebagai istilah usuluddin dari kalangan ulama`
usuluddin seperti `wujud` dan ``dhat`, tetapi sifat-sifat yang menggambarkan
sifat Allah begitu lumrah terdapat di dalam Al-Qur`an.
Salbiyyah, ialah kelompok sifat-sifat, iaitu
qidam, baqa`, Mukhalafatuhu li al-hawadith, qiyamuhu bi nafsih dan wahdaniyyat.
Mengapa kelompok lima sifat di atas dikategorikan
sebagai sifat Salbiyyah ?
Menurut Shaykh Muhammad Zain bin Al-Faqih
Jalalaluddin bahawa:
``Dan ma`na Salbiyyah itu iaitu barang yang
menafikan akan barang yang tiada berpatutan dengan Allah Ta`ala.``
Di dalam konsep Salbiyah kita dapati ulama
usuluddin menggunakan `Konsep Thabit dan Nafi` bagi mengukuhkan kenyataan.
Tanggapan biasa dan rasional sebagai Tuhan dan
bagi mengenali Tuhan tentulah thabit bagiNya mempunyai sifat-sifat unggul yang
mencerminkan segala kesempurnaan. Tetapi bagi melihat kesempunaan ialah melihat
dari dimensi yang lain, iaitu melihat perkara-perkara (sifat-sifat) yang tidak
patut bagi Tuhan dengan menafikannya. Dimensi ini menjadi pendekatan bagi
melihat kesempurnaan Tuhan dengan menolak sifat yang tak layak bagiNya. Pendekatan ini digunakan oleh Abu
Abdullah bin Muhammad Yusuf al-Sanusi di dalam Matan Umm al-Barahinnya. Dalam
kata lain.
1) Qidam (Sedia Allah) menolak dariNya sifat
Baharu
2) Baqa` (Kekal Allah) menolak dariNya sifat
Binasa
3) Mukhalafatuhu li al-Hawadih
Menolak bersamaan dengan yang
baharu
4) Qiyamuhu bi Nafsih
Menolak kebergantungan pada yang lain
5) Wahdaniyyat (Esa Allah) menolak
dari berbilang-bilang.
Salbiah
berasal dari kata akar `salaba` yang bererti menolak dan menjatuh sifat-sifat
tidak sempurna bagi Allah.
Seperti.
Menolak sifat baharu yang bererti, tak
sempurna, dan akan menerima kerosakan
Demikian sifat binasa adalah sifat yang rosak
dan tidak layak bagi Allah
Seterusnya menolak persamaan Allah dengan
sebarang makhluk yang bersifat fana sedang Allah tidak fana. Demikian penolakan
terhadap pergantungan pada yang lain yang bererti melemahkan
Seterusnya penolakan terhadap berbilang-bilang
yang tentu sekali mencerminkan kelemahan, berlaku penentangan yang membawa
kepada kerosakan.
Sekali lagi ini menepati seperti kata Shaykh Muhammad Zain bin Al-Faqih Jalaluddin
tentang konsep `Salbiyyah, katanya:
``Dan makna Salbiyyah itu, iaitu barang yang
menafikan akan barang yang tiada berpatutan dengan Allah Ta`ala.``
Konsep menthabit dan menolak adalah sebahagian
daripada hujah bagi menegakkan kebenaran seperti hujah al-Qur`an yang dapat
disusun secara logik:
Tiap berbilang berpelbagaian
Tiap berpelbagaian mengundang pertikaian
Tiap berbilang melemahkan.
Jika dilangit dibumi Tuhan-Tuhan
Akibat membawa kepada perbalahan
Perbalahan membawa kepada kerosakan
Sebab itu Tuhan tidak berbilang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment