BBB, 30 Rabiul Akhir 1437 = 09 Februari 2016
(Selasa):
``Katahuilah, bahawa mendalam bidang akidah
ini dan menghimpun permasalahan bukan merupakan tuntutan fardu `ain dan dia
adalah termasuk di bawah fardu kifayah. Kedudukannya (pada peringkat tinggi)
adalah sebagaimana dibincangkan pada paparan kedua. Sebagaimana dinyatakan
bahawasanya ia bukan menjadi kewajipan semua makhluk (orang Islam). Adapun
keperluan bagi mereka ialah. ``Membenarkan keyakinan terhadap Allah dengan
jazam dan bersih hati daripada ragu dan syak dari segi keimanan.. Adapun
menghilangkan syak adalah fardu `ain pada membenarkan tanpa syak.`` (Al-Iqtisad
fi al-I`tiqad, 1403/1983: 11)..
Adapun mempelajari ilmu akidah pada peringkat
tinggi dari segi akidah merupakan fardu kifayah, kerana di sana terdapat
aliran-aliran yang timbul dibahaskanm pada peringkat tinggi dari segi akidah
dalam ilmu al-kalam seperti aliran falsafah, Mu`tazilah, Qadariyyah, Jabariyyah
dan sebagainya. Apa yang diolah oleh aliran-aliran yang demikian, mempengaruhi
masyarakat jika tiada sanggahan. Bagi menjawab berbagai masalah yang
ditimbulkan oleh mereka, memerlukan orang-orang yang pakar di dalam akidah keislaman
dan memahami aliran-aliran demikian, dan mampu menghujah dan menyanggah aliran
berkenaan. Bagi menghujah dengan tepat memerlukan orang yang mahir dalam akidah
Islam, seperti ilmuan akidah aliran Sunni yang dapat menyanggah aliran
sedemikian. Dengan menggalur apa yang dipaparkan oleh Al-Ghazali dari segi gugatan
akidah, misalnya pada zaman moden ini timbulnya berbagai aliran dan fahaman
yang boleh menggugat akidah seperti fahaman liberalisme dan pluralisme yang
mencanggahi kefahaman tauhid di dalam Islam. Tugas memahami dan menentang
aliran yang bercanggah dengan Islam, bukan tugas orang awam yang mungkin tidak
memahami falsafah Pluralisme dan
Liberalisme berkenaan, tugas demikian adalah bergantung pada golongan
intelektual Muslim yang faham berkenaan falsafah-falsafah moden berkenaan agar
dapat menyanggah mereka dengan hujah-hujah keislaman yang meyakinkan. Menjawab
secara berhujah dan ilmiah merupakan fardu kifayah kepada mereka.
Menurut Al-Ghazali, kewajipan menyanggah
perkara-perkara akidah pada tahap tinggi, selain daru pada merupakan fardu
kifayah bagi kalangan ilmuan dan intelektual Islam yang mempunyai keilmuan dan
kefahaman yang tinggi, ianya juga menjadi kewajipan bagi negara bagi
membasmikan faham yang bercanggah dan menyeleweng dari akidah Islam. Dalam
konteks negara kita, pihak yang bertanggungjawab bagi negara, ialah seperti
JAKIM, Jabatan Mufti dan jabatan-jabatan agama mesti memahami dan mengambil
tindakan bagi memperbetulkan pegangan akidah yang sesuai dengan fahaman Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah.
Al-Ghazali juga membandingkan Ilmu akidah
tahap tinggi dengan ilmu fiqh. Menurutnya Ilmu akidah tahap tinggi bersifat
kifayah, kerana ilmu ini bersifat dalaman, tahap tinggi diperlukan bagi
berdepan dengan pihak menggugat akidah pada tahap demikian dan lebih sebagai
bersifat `persediaan` jika adanya serangan. Keperluan lebih bagi pihak yang
mengawal, jika berlaku serangan, yang mungkin sekali sekala, bila isu itu
timbul, lantaran itu keperluan tahap berjaga-jaga ini tidak merupakan kewajipan
semua, tapi kewajipan di atas mereka yang berkenaan, sebab itu memahami
peringkat tinggi ini sebagai fardu kifayah dan bukannya pada orang awam – orang
banyak, berlainan dari sudut fiqh, ia adalah keperluan nyata dari segi hukum
yang sering menjadi amalan semua peringkat. Konsep kifayah, contoh mendirikan
solat janazah, sifat kifayahnya lebih kepada bersifat amal, berlainan dengan
akidah yang bersifat dalaman. Al-Ghazali juga membandingkan keperluan kepada
akidah, fiqh dan perubatan. Keperluan kepada akidah adalah berterusan dan tidak
boleh terputus dari akidah yang benar, yang menyebabkan boleh keluar dari
Islam, manakala keperluan kepada fiqh bila diamalkan, seperti makan makanan
yang halal, adalah hukum berkenaan berkait dengan amal yang dilakukan, adapun
keperluan kepada tabib bersifat semasa, ketika sakit dan jika sihat, tabib
tidak diperlukan. Ini membuktikan bahawa aqidah bersifat dalaman adalah
berterusan dan terpenting, tuntutan fardu `ainnya berterusan, manakala fiqh berkait
dengan tuntutan amalan lahiri, bila dilakukan oleh pelaku, manakala contoh
keperluan kepada tabib yang persediaan bagi ummah adalah kifayah adalah
terendah dan keperluan baginya oleh pesakit ialah apabila sakit. Jika tidak
sakit tidak perlu.
Dari perbincangan di atas, bahawa fardu kifayah di dalam akidah adalah bertahap tinggi,
akidah (kifayah dan `ain) keperluan yang
menentukan sempurna iman atau tidak. Sebelum daripada membicarakan konsep
kifayah di dalam akidah Al-Ghazali telah membicarakan hirarki di dalam
kedudukan akidah itu sendiri. Beliau telah membicarakan di dalam paparan kedua
tahap keimanan dan non-iman iaitu tahap kufur, sesat, taqlid, iman (ditambah beberapa tahap lagi
zann (ragu), dan syak yang juga dibicarakan). Namun batas antara satu sama lain
tidaklah jelas, tapi untuk kefahaman boleh digambarkan dalam skema rajah
berikut:
Iman 50 – 100
Kifayah 80 – 100
Fardu `Ain 50 79
Taqlid 50
-------------------------------------- (Batas Iman & Kufur)
Kufur - 50 Minus ke bawah dari 50
Zann -50
Syakk - 30
Waham - 20
Sesat -10
Kufur 00
Melihat dari skema Al-Iqtisad fi al-I`tiqad
Al-Ghazali, bahawa tahap memada `Al-Iqtisad` dapat digambarkan ialah
antara 50 hingga 79, manakala bahagian
ke atas adalah tahap kifayah, yang tidak dituntut dari orang awam, tetapi perlu
bagi kalangan ulama dan negara
menyediakan persediaan dan pendekatan tahap tinggi bagi menentang
ancaman akidah. Bawah daripada lima puluh dikira keimanan adalah rosak. Jadil
perjalanan kualiti bagi meningkatkan akidah sehingga tahap `Al-Iqtisad fi
al-I`tiqad` adalah merupakan cabaran dan perjalanan yang panjang.
Sekian.
KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
ReplyDeletedan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
berikan 4D/ angka [] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no ((( 0823 1366 9888 )))
insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 2750 JUTA , wassalam.
dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!
1"Dikejar-kejar hutang
2"Selaluh kalah dalam bermain togel
3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel
4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat
5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..
KLIK DISINI 4d 5d 6d
Solusi yang tepat jangan anda putus asah... AKI ALIH akan membantu
anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
butuh angka togel 2D/ ,3D/, 4D/ 5D/ 6D/ SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI ALIH DI NO: [[[ 0823 1366 9888 ]]]
ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D/
ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/6D/
ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/6D/
ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/ 6D/
ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND
ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D 6D/
jika anda butu angka ritual 4D 5D 6D silakan