Tentang perlantikan kepimpinan, seseorang yang
hendak dilantik itu perlu ada keistimewaan dari segi kepimpinan berkenaan yang
ia mengatasi yang lain. Keistimewaan ini khas ada pada dirinya dan pada pandangan yang lain terhadapnya.
Keistimewaan pada dirinya, dia berkemampuan mentadbir dan mempunyai visi dan
misi terhadap yang dipimpin. Dia berkemampuan, berilmu dan warak. Ada ditambah
dari keturunan Quraisy dalam konteks zaman itu. Adapun dari pandangan yang
lain, dia dilihat berkemampuan oleh ummah dengan karisma dan kepimpinan,
keilmuan dan keperibadiannya yang tinggi sehingga mampu mendapat ketaatan dari
mereka.
Kedudukan ulama` di dalam masyarakat, bahkan
di dalam politik pemerintahan begitu dipandang tinggi. Ulama` di sini bukan
mereka yang mengangkat dan menggelar diri mereka sebagai `ulama dan bukan
mendalam dalam bidang keilmuan `agama` secara terhad, tetapi ulama` pada zaman
tradisi menguasai banyak bidang ilmu yang berkembang pada zamannya. Di dalam
hal ini, jika timbul calon kepimpinan lebih dari seorang (kepimpinan
tertinggi), maka selain dari calon mendapat jumlah ketaatan (sokongan), maka
keputusannya ditentukan oleh ulama`.
Al-Ghazali banyak menyebut kepimpinan perlu
mendapat ketaatan ramai, tetapi tidak menyebut tentang mekanisme yang
menentukan jumlah dan bilangan ketaatan yang diterima. Di dalam hal ini di
dalam konteks zaman moden kini, maka pilihanraya adalah merupakan salah satu
mekanisme bagi mencapai jumlah dan majoriti penyokong (ketaatan) bagi
kepimpinan. Konsep pilihanraya ini juga mendekati maksud dipilih dan dibai`ah
orang ramai sebagaimana berlaku kepada pemilihan Khulafa` al-Rashidin.
Al-Ghazali menyorot ke belakang, tentang
kepimpinan pada zaman Rasulullah bagi generasi selepas Baginda, apakah wajib
dengan nas daripada Nabi s.a.w.
sebagaimana pendapat tentang keimaman sebagaimana didakwa oleh setengah
pihak, pada hal tiada terdapat nas yang jelas berkenaannya. Menurut Al-Ghazali
mereka yang mendakwa sedemikian sebagai jahil, bahkan antara sahabat
menyifatkannya sebagai dusta. Mereka berpendapat bahawa bai`ah terhadap Abu
Bakar sebagai khalifah pertama dapat memadamkan perselisihan dan mendapat
kepercayaan. Al-Ghazali menerima perlantikan seturut Khulafa` al-Rashidin mulai
dari Abu Bakar, Umar, `Uthman dan `Ali sebagaimana berlaku di dalam sejarah dan
ianya merupakan pegangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah.
Adapun berhubung dengan para sahabat, kata Al-Ghazali,
``Ketahui olehmu bahawa Kitab Allah mengandungi pujian terhadap al-Muhajirin
dan al-Ansar dan dengan khabar yang mutawatir bahawa Rasulullah s.a.w.
membersihkan mereka dengan berbagai lafaz – sebagai Hadith.
Antara bukti daripada Al- Qur`an (bukan dari petikan
Al-Ghazali) bahawa Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman bermaksud:
``Dan orang-orang yang terdahulu – yang
mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari antara orang-orang Muhajirin dan
Ansar dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman
dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan dia, serta Ia
menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa
sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang
besar.`` (Al-Taubah: 100).
Tentang Hadith Al-Ghazali memetik beberapa
Hadith, bahawa Baginda Rasulullah s.a.w. sebagai bersabda bermaksud:
``Sahabat-sahabatku sebagai bintang-bintang,
dengan mana satu kamu ikuti, kamu dapat pertunjukan``
(Dicatat sebagai Hadith Maudhu`).
Demikian dengan Hadith Baginda yang bermaksud:
``Sebaik-baik manusia, mereka yang berada pada
kurunku, kemudian mereka yang mengikuti mereka itu.`` (Riwayat Muslim).
Maka kita perlu menyanjungi kebaikan mereka (sahabat-sahabat)
dan jangan berburuk sangka terhadap mereka sekiranya ada maklumat-maklumat yang tidak menyenangkan.
Al-Ghazali menyebut, mereka tidak terlepas dari kesilapan dan kelalaian.
Penerimaan cara jelas terhadap para sahabat yang utama, ialah
terhadap empat Khulafa` al-Rashidun`, dan tiada taraf penerimaan seperti mereka
di kalangan sahabat.
Berhubung dengan peristiwa-peristiwa yang
berlaku terhadap sahabat seperti pertikaian antara Ali dan Mu`wiyah di
dalam merebut kepimpinan oleh Mu`awiyah
dan keterlibatan A`ishah ke Basrah yang tujuan asalnya untuk memadamkan fitnah
tetapi terlibat di dalam peperangan Siffin yang pada pihak lain ialah Sayyiduna
Ali dan juga bagi pihak Mu`awiyah Al-Ghazali nampkanya bersikap skeptis dengan
mengatakan, bahawa yang diriwayatkan adalah campuran yang benar dengan
kebatilan - bercampur baur dengan rekaan dari puak Rawafid, Khawarij dan
sebagainya, maka sayugia kita mengingkari perkara yang tidak benar. Lebih
daripada itu kita adalah menyerah kepada Allah Ta`ala dari segi kebenaran dan
hakikat sebenar kerana Dialah Yang Maha Mengetahui.
Sebagai kesimpulan bahawa konsep kepimpinan
yang diterima sebagai sebahagian dari pegangan akidah adalah kepimpinan
Khulafa`al-Rashidin. Mereka pemimpin yang diterima di dalam Islam, khususnya
dari kalangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah. Mereka juga adalah dari kalangan
sahabat yang terdekat. Adapun kepimpinan mulai dari zaman Mu`awiyah tidak
dikira, walaupun Muawiyah dan keturunannya menggunakan kepimpinan sebagai
khalifah, tetapi konsep kepimpinan khalifah dan cirinya sudah berubah, khalifah
sudah merupakan satu yang diwarisi. Kedudukan yang dihormati selepas Khulafa`
al-Rashidin ialah sahabat-sahabat paling utama, seperti sahabat-sahabat 10 yang
diakui mereka sebagai ahli-ahli syurga. Selepas dari sahabat-sahabat ialah para
u`lama` yang memang `ulama` berwibawa. Kedudukan `ulama` dan kedudukan martabat mereka yang tinggi
memang banyak disebut di dalam ayat-ayat Al-Qur`an. Tentang kedudukan para
pemerintah yang diminta dipatuhi memang juga disebut di dalam Al-Qur`an, tetapi
dari segi pemerintah bukan semua pemerintah mesti dipatuhi. Ada
pemerintah-pemerintah menepati ciri-ciri yang dimaksudkan dan ada yang
sebaliknya.
Jadi konsep akidah di samping rukun iman yang
enam, ada pertalian dengan konsep kepimpinan, kerana dengan kepimpinan dapat
menegakkan Islam, tanpa kepimpinan sedemikianm melemahkan Islam.
Sekian..
No comments:
Post a Comment