BBB, 16 Jamadil Awwal 1437 = 25 Februari 2016
(Khamis):
Apakah itu ta`alluq ?
Menurut Shaykh Muhammad Zain bin al-Faqih
Jalaluddin pengarang kitab Bidayat al-Hidayah,
``Bermula makna ta`alluq itu, iaitu menuntut
sifat itu akan pekerjaan yang lebih atas berdiri sifat dengan tempatnya, maka
sifat itu melazimkan Dhat yang berdiri dengan dia, maka jika menuntut sifat itu
akan yang lebih atas dirinya pada Dhat, maka dinamai akan dia muta`alliqah
seperti qudrat yang menuntut ia akan mumkinat mengadakan dan metiadakan dia dan
iradat yang menuntut ia akan mumkinat dengan menentukan dia dengan setengah
barang yang harus atasnya.``
Di dalam kata lain bahawa sifat-sifat di dalam
kumpulan Ma`ani secara ma`qul difahami melangkaui dari sifat pada Dhat
semata-mata kepada penghasilan yang lain sebagai manifestasi dari sifat Ma`ani
ini yang menunjukkan hal sifat (Ma`nawiyyah) pada penghasilan tersebut.
Tetapi konsep ta`alluq bagi sifat-sifat di
dalam kumpulan Ma`ani ini ada berlainan:
1) Qudrat
Ta`alluq dengan yang mumkinat dan bersifat
harus seperti mengada dan meniadakan makhluk.
2) Iradat
Ta`alluq dengan mumkinat bersifat harus
seperti mau menunaikan do`a hamba atau sebaliknya
3) Ilmu
Ta`alluq dengan segala yang wajib, harus dan
mustahil. Lantaran ia adalah sifat yang menyatakan dengan dia segala yang
maklum
4) Hayat
Tidak ta`alluq dengan sesuatu lantaran tidak
menuntut akan pekerjaan lebih atas dirinya dengan tempatnya.
5) Sama`
Ta`alluq dengan sekalian yang maujudat – yang
wajib dan harus dan tidak pada yang mustahil
6) Basar
Ta`alluq dengan segala yang maujudat – yang
wajib dan harus dan tidak pada yang mustahil.
7) Kalam
Yang tidak berhuruf dan tidak bersuara dan
ta`alluqnya kepada seperti ta`aalluq ilmu, iaitu pada yang wajib, harus dan
mustahil.
Berhubung dengan kalam Shaykh Muhammad Zain membincangkan
dengan panjang lebar, bahawa kalam yang dibangsakan bagi Allah Ta`ala, iaitu
makna yang berdiri dengan DhatNya ta`alluq ia dengan barang yang ta`alluq dengan dia oleh ilmu dan iaitu
tiap-tiap yang wajib seperti firmannya: (La ilaha illa Ana) Ertinya `Aku Allah,
tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya yang lain daripada Aku`.
Dan tiap-tiap yang harus seperti firmanNya (Wa
Allah khalaqakum wa ma ta`malun) Ertinya `Dan Allah Ta`ala menjadikan Ia akan
sekalian kamu dan sekalian perbuatan kamu`. Dan tiap-tiap yang mustahil seperti
firmanNya (Inna Allah thalith thalathah) Ertinya `Bahawa Allah Ta`ala itu satu
daripada tiga`.
Bermula Allah Ta`ala itu berkata dengan tiada lidah dan tuturNya itu
Maha Suci daripada huruf dan suara dan terdahulu dan terkemudian dan tersalah
dan berbaris dan sekalian bagai yang berubah, kerana sekalian ini daripada
sifat baharu dan kalam Allah Qadim dan yang Qadim itu tiada bersifat dengan
sifat baharu.
Maka adalah kalam Allah itu ada kalanya
dibahasakan dengan bahasa `Arab, maka dinamai akan dia Qur`an, dan ada kalanya
dibahasakan dengan bahasa Siruyani, maka dinamai akan dia Injil dan ada kalanya
dibahasakan dengan bahasa `Ibrani, maka
dinamai akan dia Taurat. Dan yang keturunan
Qur`an Penghulu kita Nabi Muhammad salla Allah `alayh wa sallam dan yang
keturunan Injil Nabi `Isa `alayh
al-salam dan yang keturunan Taurat Nabi Musa `alayh al-salam dan tiap-tiap satu
daripada yang tiga ini bersalah-salahan lafaz dan bacaannya dengan sebab
bersalah-salahan bahasa. Adapun yang dibahasakan itu, maka iaitu satu jua,
tiada bersalah-salahan, iaiitu Kalam Qadim yang tiada beroleh bercerai dengan
DhatNya.
Maka nyatalah bagi kamu bahawasanya segala
huruf Qur`an, iaitu baharu, kerana yang bersifat dengan sifat yang baharu itu baharu pula dan
huruf dan baris dan panjang dan pendek dan lainnya itu daripada sifat yang
baharu dan dibangsakan dengan huruf Qur`an itu Qadim, iaitu makna yang berdiri
pada Dhat Ta`ala, maka bacaannya dan suratannya dan lafaznya itu satu daripada
tiga ini baharu jua dan barang yang menunjukkan atas bacaan dan suratan dan
lafaz itu tiap-tiap satu daripada tiga ini baharu jua dan barang yang menunjukkan
atas bacaan dan suratan dan lafaz itu tiap-tiap satu daripada tiga ini Qadim dan
bandingnya seperti menyebut Allah, maka bahawasanya sebutan itu baharu, kerana
ia tarkib bersusun daripada beberapa huruf dan barang yang menunjukkan atas
sebutan itu Qadim, iaitu Dhat Allah Subhanahu wa Ta`ala Tuhan sekalian alam.
Demikian huraian panjang lebar secara halus
dan detail oleh Shaykh Muhammad Zain tentang Kalam Allah.
Demikianlah perbahasan tentang sifat-sifat
dalam kumpulanm Ma`ani yang istimewa dengan ta`alluq dan transformasinya kepada
sifat Ma`nawiyyah yang disifatkan oleh Shaykh Muhammad Zain sebagai, ``Barang
yang tiada maujud pada zahir dan tiada ma`dum pada akal.`` Perbahasan mengenainya secara khusus dan
bagi bidang akidah secara luas adalah bersifat logik dan waras.
Sekian.
Imam Syafiee dan Imam Ahmad bin Hanbal menyatakan huruf, sebutan dan lafaz Al Quran adalah KALAMULLAH bermaksud ianya QADEEM.
ReplyDeleteImam Ahmad bin Hanbal kata ajaran kononnya Lafaz Al Quran itu makhluk adalah tidak berbeza dgn fahaman Al Quran itu makhluk.
Kedua2 nya berasal dari Jahmiyyah.
Bukan ahlus Sunnah
Berkata Imam Ahmad bin Hanbal:
ReplyDeleteسألت أبي رحمه الله عن قوم يقولون لما كلم الله عز وجل موسى لم يتكلم بصوت فقال أبي بلى إن ربك عزوجل تكلم بصوت هذه الاحاديث نرويها كما جاءت
Juga Imam Ahmad bin Hanbal berkata sesiapa yang menafikan Allah SWT berkata-kata tanpa suara dsbnya adalah kafir:
وقال أبي رحمه الله حديث ابن مسعود رضي الله عنه إذا تكلم الله عز وجل سمع له صوت كجر السلسلة على الصفوان قال أبي وهذا الجهمية تنكره وقال أبي هؤلاء كفار يريدون ان يموهوا على الناس من زعم أن الله عز وجل لم يتكلم فهو كافر ألا إنا نروي هذه الاحاديث كما جاءت
Kalau ikut Imam Ahmad bin Hanbal, Yusuf As Sanusi ni adalah kafir
ReplyDelete