BBB,
30 Zulkaedah 1437 = 02 September 2016 (Jumaat):
Di dalam memahami diri dan tindakan Al-Muhasibi pada bahagian akhir dari kitabnya
`Al-Masa`il Fi A`amal al-Qulub wa al-Jawarih` membicarakan tentang
`Akal`, iaitu setelah membicarakan tentang hati dan nafs (diri). Satu lagi tidak dibicarakan
secara langsung (tanpa bab baginya ialah ruh). Sebagai hati dan nafs, maka akal adalah pemangkin keilmuan, bahkan juga
kerohanian.
Persoalan akal dan penggunaan istilah akal
banyak digunakan di dalam Al-Qur`an di samping
beberapa istilah yang lain yang merujuk kepada akal seperti tatafakkarun, tubsirun, ta`lamun, tanzurun,
al-bab dan beberapa yang lain. Pokoknya elemen `Akal` banyak terdapat di
dalam Al-Qur`an. Sebenarnya elemen akal
dan istilah-istilah yang lain juga menjadi saluran bagi tanggapan jiwa, hati,
rohani. Dalam kata lain `Akal` selain membawa elemen rasional, juga merupakan
saluran bagi tanggapan hati dan rohani. Bahkan membawa semua elemen secara
bersama.
Banyak ayat-ayat Al-Qur`an yang boleh
dihayati secara rasional dan intuisi jiwa dan rohani. Antaranya bermaksud:
·
Engkau
menyuruh manusia membuat kebajikan sedang engkau melupakan diri kamu, sedang
kamu membaca Kitab, apakah kamu tidak memikirkan (secara akal) ? (Al-Baqarah:
44).
·
Demikianlah
Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya semoga kamu berakal (Al-Baqarah:
242).
·
Dan
baginya bertukar malam dan siang, apakah kamu tidak berakal ? (Al-Mu`minun:
81).
·
Dan
bintang-bintang beredar dengan perintahNya, sesungguhnya pada yang demikian itu
menjadi tanda-tanda bagi kaum yang berakal. (Al-Ra`d: 4)
·
Apakah
tidak mereka itu berjalan di muka bumi, maka sepatutnya bagi mereka hati-hati
yang mereka itu memahami dengan akal.
Pendek kata akal adalah elemen yang ada
pada diri manusia yang dengannya mereka berfikir dan melaksanakan berbagai
fungsi, berfikir, menimbangkangkan sesuatu perkara dengan rasional, ia adalah alat yang penting bagi
belajar dan menjalankan berbagai-bagai kegiatan. Akal juga membezakan manusia
dan kejadian yang lain seperti binatang dan lain-lain yang tidak berakal.
Menurut Al-Muhasibi akal ada tiga makna:
1) Sebagai elemen yang ada pada diri manusia
2) Akal yang beraktiviti dan berfungsi bagi
berfikir
3) Akal ialah pemberian istimewa bersifat gharizah
(naluri) yang diletak Allah pada diri manusia dengannya manusia berfikir,
membeza dan membuat pilihan, menilai dan
bertanggungjawab dengan pilihan yang dengannya dia ditaklif.
Berkata sebahagian daripada al-mutakallimun
yang mengagungkan rasional akal, bahawa akal adalah juga sebagai pancaran
rohani. Mereka berhujah, bahawa setiap sesuatu ada intiutama, maka intiutama akal ialah `al-Lubb`, seperti firman Allah
bermaksud:
``Adapun
yang mengambil ingatan ialah yang mempunyai al-bab.`` (yakni yang
mempunyai akal) (Al-Ra`d: 19).
Berkata yang lain, ``Akal ialah cahaya yang
diletak Allah Ta`ala bersifat tabi`i dan naluri, dia melihat (berfikir)
dengannya, mengambil iktibar. Dia adalah nur pada `hati (qalb) sebagaimana
cahaya pada mata, iaitu penglihatan. Dia adalah naluri, maklumat yang menerima
peningkaan dan pertambahan bagi akal (ilmu, maklumat dan pengalaman).
Ada pihak yang mengatakan bahawa akal ialah
`Ma`rifat` yang dijadikan Allah pada manusia. Ianya bertambah dan meluas dengan
usaha mencarinya dan dengannya dapat dikenali apa yang memberi manfaat dan apa
yang memberi mudarat.
Ciri akal adalah bersifat rasional. Dengan
akal dapat ditanggapi sesuatu yang bersifat material dan konsepsi dan abstrak,
bahkan subjektif, sebagaimana dapat difahami dalam ilmu matematik. Ianya dapat
ditegak kebenaran melalui kaedah dalil dan burhan yang dikenali sebagai kaedah
logik. Dengan akal dibicarakan persoalan-persoalan yang bersifat falsafah yang
kadang-kadang tidak digemari oleh pihak-pihak yang mendokong pendekatan
kerohanian.
Akal sebenarnya adalah kurniaan yang amat
penting bagi diri. Rasionalnya dapat menjambatani kepada wilayah rohani secara
lebih kukuh, bukankah melalui kefahaman rasional membawa kepada kekaguman dan
penghayatan kerohanian terhadap Yang Maha Pencipta ? Allah.
Askal mempunyai fungsinya iaitu sebagai
ukuran kematangan seseorang dari segi baligh dan kemampuan mendapat ilmu.
Dengan akal memandu manusia di dalam kehidupan misalnya dari segi kewajipan
keagamaan, pekerjaan, kedudukan di dalam masyarakat dan kepimpinan. Kemajuan
masyakat bergantung kepada ramai mana golongan berpelajaran yang dapat memandu
dan memajukan negara di dalam berbagai bidang.
Fungsi hati lebih bersifat kerohanian,
ianya adalah wasilah yang dapat meningkat `ubudiyyah
dan kecintaan kepada Allah,
manakala dari segi nafs wasilah yang banyak ujian dan rintangan. Iaitu
pendidikan dari perjalanan kualiti diri yang seharusnya mengatasi garis nafs
ammarah, mulhamah dan lawwamah kepada yang bersifat mutmainnah, radiayah dan
mardiyyah. Al-Muhasibi tidak membicarakan dari aspek roh. Ini ialah kerana
persoalan roh hanya Allah jua yang
mengetahuinya sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
``Dan mereka bertanya kepadamu (wahai
Muhammad) tentang roh, katakanlah ` Roh itu dari perkara urusan Tuhanku. Dan
kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja. ``(Al-Isra`: 85).
Walau bagaimana, miskipun nafs, akal, hati dan
roh adalah berlainan, ada yang berpendapat
pada peringkat puncak semuanya tiba pada peringkat titik yang sama,
iaitu sebagai jalan kepada `Ma`rifat Allah`.
Lantaran itu, Al-Muhasibi membicarakan aspek-aspek di atas,
kecuali roh, bagi mengenali dan
membersih diri dari
halangan-halangan perjalanan, khususnya dari segi kerohanian.
Sekian.
No comments:
Post a Comment