BBB,
21 Dzul Hijjah 1437H. = 23
September 2016 (Jumaat):
Untuk survival manusia di dalam kehidupan perlu kepada keperluan-keperluan.
Misalnya untuk keselamatan fizikal perlu kepada makanan, pakaian dan
perlindungan, untuk kemajuan perlu kepada ilmu dan kemahiran, untuk melahirkan
kemampuan perlu kepada penglahiran bakat dan kebolehan.
Hidup bukan setakat pada bumi nyata, jiwa perlu kepada kerohanian dan pegangan.
Desakan-desakan keperluan berkenaan memberi daya gerak dan bertindak manusia
melalui saluran-saluran yang bersesuaian. Hasilnya;
Melalui teknologi terkini di dalam
pertanian manusia mampu mengeluarkan hasil tanaman yang mencukupi bagi
keperluan tempatan dan dunia, mampu hasilkan bahan pakaian yang berpelbagai
daripada berbagai material dan jurubina dan arkitek membina rumah dari rumah
biasa dan taradisional kepada rumah-rumah moden sebagai tempat perlindungan dan
juga perusahaan.
Menyedari kepentingan keilmuan wujud sistem
pembelajaran dari peringkat bawah hingga
setinggi-tingginya dan lahirlah mereka yang berpelajaran yang memimpin dan
mengisi keperluan-keperluan keilmuan, hasilnya manusia relatifnya meningkat
dari segi pelajaran dan mereka berkhidmat di dalam berbagai bidang yang
memajukan peradaban dan tamadun manusia sebagaimana yang dicapai kini.
Dari satu segi manusia adalah haiwan yang
kreatif. Dengan daya kreatif yang ada pada mereka, lahirlah pemimpin berwibawa
di kalangan mereka, lahir para arkitek yang meningkatkan seni bina yang menarik, atau lahir budayawan,
sasterawan dan sebagainya yang dapat memenuhi
keperluan minda, hati nurani dan rohani. Bidang rohani pula lebih
diberi sumbangan oleh kalanagan ilmuan, ulama` dan rohaniwan – termasuklah
ketasawufan.
Di dalam mengejar kejayaan, kemahuan
manusia tiada had, tetapi kejayaan ada batas dan hadnya. Sesungguhnya tidak
semua dicapai, tetapi tidak pula semuanya gagal. Ia merupakan hikmat Ilahi
supaya manusia menyedari kelemahan dan tidak terus sombong dengan kejayaan. Waktu-waktu
dia perlu insaf dan menerima hakikat penentuan. Misalnya mengalami bala,
kematian, kerugian dan hilang apa yang disayang. Kehidupan ada surut pasang,
gagal dan kejayaan, kadang perlu berserah dengan penuh pasrah dan insaf.
Kesedaran sedemikian dapat membetikkan rasa redha dan shukur. Padanya manusia
dapat merasai nikmat redha berasaskan akidah yang dipegang.
Berhubung dengan redha kata Al-Sarraj
r.h.a. Redha adalah maqam yang mulia. Allah Ta`ala berfirman berhubung dengan
redha bermaksud:
``Allah redha dengan mereka itu dan mereka
redha dengannya.`` (Al-Ma`idah: 119).
Dan firman Allah yang bermaksud:
``Keredhaan daripada Allah itu lebih
besar.`` (Al-Taubah: 72)
Bermaksud redha yang terbetik dari jiwa
manusia adalah teramat kecil berbanding dengan keredhaan Allah kepada manusia.
Menurut Al-Sarraj redha adalah pintu Allah
yanga maha besar, syurga di dunia, lantaran hati hamba tenang di bawah hukum
Allah `Azza wa Jalla.
Di soal Al-Junayd tentang redha, katanya
``Radha hujung ikhtiar dan terangkat darinya (ikhtiar).``
Ditanya Al-Qanad r.h.a. daripada redha,
maka katanya, ialah tenang hati dengan laluan qadha`.
Dan disoal Dzu al-Nun al-Misri daripada
redha, katanya, suka hati dengan laluan qadha`.
Berkata Ibn `Ata` r.h.a., Eredha ialah
memandang hati kepada qadim ikhtiar (pilihan) Allah Ta`ala bagi hamba, kerana
bahawasanya ia mengetahui apa yang dipilih baginya itu terlebih afdhal, maka
dia redha dengannya dan tanpa merendahkannya.
Berkata Abu Bakar al-Wasiti, Redha
menggunakan kesungguhan engkau dan jangan engkau meninggalkan redha hingga dia
menggunakan engkau, maka terlindung daripada engkau kelazatannya dan dari
melihat hakikatnya.
Menurut Al-Sarraj redha ada tiga keadaan:
Pertama: Yang berusaha untuk menghilangkan
kejutan sehingga hatinya mencapai kesamaan dengan apa yang berlari di atasnya
hukum Allah.
Kedua: Yang hilang daripada melihat
redhanya daripada Allah `Azza wa Jalla dan melihat redha Allah dengannya,
sebagaimana firman Allah bermaksud, ``Allah redha mereka itu dan mereka redha
denganNya, Lantaran dilihat sama antara susah dan senang dan antara tegah dan
pemberian.
Ketiga: Hilang daripada melihat redhanya
pada redha Allah. Allahlah yang menentukan redha. Sebagaimana kata Sufyan
al-Darani., ``Tidak ada amal bagi makhluk yang diredhanya atau tidak diredha,
tetapi redha dengan kaum yang termasuk dia antaranya demikian dengan tidak
redha kaum yang dia termasuk bersamanya.
Redha pada hakikatnya adalah pancaran keputihan hati seseorang yang
tersepuh dengan berbagai-bagai ujian yang ada had tertunai kemahuan dan ada
batas pemberian. Ini memberi keinsafan. Sebagai contoh kasih kepada orang kita
kasihi, bila derita sakit berbagai ikhtiar dilakukan yang mungkin sembuh atau
tidak, Usaha terbentur akhirnya dengan kematian yang tiada daya manusia menyekatnya. Maka redha manusia di atas
ketentuan Allah. Radha adalah puncak keindahan jiwa, ketenangan dan manis akhirnya oleh berbagai-bagai ujian.. Ini
adalah dilalui dan dialami orang beriman, tetapi tidak bagi yang kufur dan
menentang.
Al-Sarraj mengakhirkan pembicaraan tentang maqam dengan redha. Di sana ada
maqam-maqam yang lain seperti taat,
shukur, sidq dan sebagainya yang akan dilengkapkan pembicaraannya oleh pengarang yang datrang lebih kemudian
daripadanya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment