BBB, 19 Dzul Hijjah 1437H. = 21 September
2016 (Rabu):
Kesufian adalah tarbiyah kerohanian. Sabar adalah salah satu sifat dalaman yang
dinisbahkan kepada diri manusia yang dapat menanggung berbagai ujian. Kesabaran
ada yang bersifat fizikal, mental, jiwa
dan kerohanian. Apa yang dialami mungkin lebih dari satu aspek berkenaan secara
serentak atau bersama. Sabar yang bersifat fizikal dapat dicontohi dari
sabarnya petani bekerja disawah atau ladang membanting tulang menyediakan tapak
tanaman dan menanam dan sabar menghadapi musuh yang boleh merosakkan tanaman
dan sabar menunggu hasil tanaman untuk dituai. Hasil pula mungkin menjadi dan
mungkin tidak menjadi, ia adalah nasib dan risiko yang terpaksa ditanggung.
Demikian sabar boroh yang bekerja sebagai
boroh binaan yang menggunakan tenaga dalam membina binaan. Sabar dari segi
mental, ialah sebagaimana sabarnya pelajar
menghadapi pelajaran dan menguasainya secara bertahap, terpaksa memeras
otak bagi memahami dan menguasai pelajaran, terpaksa menghadapi peperiksaan
tahunan. Ada yang lulus dengan baik, atau
kurang baik atau gagal, sabar dari segi jiwa dan emosi bagi yang terpaksa
mendepani dan menghadapi tekanan hidup, tidak kecukupan perbelanjaan untuk diri
dan keluarga. Bagi yang tidak mampu menghadapi tekanan, boleh menyebabkan
masalah dan tekanan jiwa. Kesabaran dari
segi fizikal, mental dan jiwa mungkin dapat dikurangkan jika seseorang itu
mempunyai bekalan didikan keagamaan dan mengamalkan nilai-nilai Islam. Semua kejayaan seharusnya mempunyai ramuan kesabaran. Pemimpin tidak
akan menjadi pemimpin kalau tidak melalui kesabaran bahkan melalui ujian
berterusan. Seorang ilmuan dan ulama` tidak mencapai darajat ilmuan dan `ulama
` tanpa melalui kepahitan ujian dalam
belajar dan menghadapi cabaran keilmuan dan masayarakat semasa. Seorang
usahawan tidak berjaya, tanpa kesabaran – jatuh bangun dalam perusahaan. Apa
jua kejayaan yang tampak pasti dibelakangnya ada berbagai ujian dan permasalahan
yang perlu dihadapi dan cuba mengatasi dengan kesabaran yang insya Allah dapat di atasi dan mencapai kejayaan.
Demikianlah sabar dari segi rohani yang
lebih dekat dengan ketasawufan. Beban yang dihadapi ialah keperluan hidup
biasa, memerlukan tarbiah kerohanian dan amalan-amalan kerohanian yang dapat
mencanai jiwa ke arah kerohanian yang tinggi. Sabar adalah salah satu maqam
yang dilalui oleh sufi di dalam perjalanan rohani. Berkata Al-Sarraj:
``Sabar ialah maqam mulia yang dipuji oleh
Allah dan menyebutnya di dalam Al-Qur`an yang bermaksud:
``Sesungguhnya dibalas orang-orang yang
sabar itu dengan pahala secara tidak terhisab.`` (Al-Zumar: 10).
Sesungguhnya sabar adalah ujian yang dengannya layak mencapai kejayaan atau
sebaliknya (tidak sabar). Dengan tekun
dan sabar dibalas Allah dengan ganjaran yang dapat disaksikan di dunia dan apa
lagi di akhirat
Sesungguhnya Allah berfirman bermaksud:
``Demi sesungguhnya kamu akan diuji pada
harta benda kamu dan diri kamu dan demi sesungguhnya kamu akan mendengar dari
orang-orang yang telah diberikan kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang
musyrik. Banyak (tuduhan dan cacian) yang menyakitkan hati, dalam pada itu jika
kamu bersabar dan bertaqwa, maka sesungguhnya yang demikian itu adalah daripada
perkara-perkara yang dikehendaki (diambil berat) (Ali `Imran: 186).
Tentang sabar berkata beberapa tokoh sufi.
Disoal Al-Junayd tentang sabar, kataya,
``Sabar melaksanakan perintah Allah menurut kaedah dan waktu-waktu
ditentukan.``
Kata Ibrahim al-Khawass, ``Lari kebanyakan
orang dari menanggung berat beban kewajipan dan mereka mengelak dengan berbagai
hujah dan sebab-sebab.`` - Tidak sabar.
Kata Al-Sarraj, disoal al-Qanad tentang
sabar, katanya: ``Melazimkan diri dengan kewajipan ditentukan Allah walaupun
ada rintangan dan berterusan dengan apa yang disuruh. Dan orang yang sabar
kerana Allah dan tidak resah, tidak ada kejutan dan tidak ada aduan.
Hikayat dari Dzu al-Nun al-Misri
bahawasanya dia berkata, ``Aku mengunjungi seorang pesakit dan sambil aku
bercakap dengannya ia mengaduh kesakitan. Maka kataku kepadanya, ``Bukanlah
sahabat yang sebenar yang mencintainya siapa yang tidak sabar dengan pukulannya
(ujiannya).`` Lantas dia menjawab dengan lebih dalam kiasan, ``Bahkan
tidaklah sebenar sahabat yang mencintai,
jika dia tidak merasai nikmat dan lazat dari
pukulan yang dikasihi !``.
Dan adalah Shibli r.h.a. sering menjawab
dengan puisi berikut tentang sabar bila dia ditanyai mengenai sabar:
Tanda derita bergaris di dahi terentang
Dapat dibaca walau oleh yang lemah bacaan
Sesungguhnya suara kekasih derita cinta
Bimbang berpisah mewaris duka lara
Yang sabar dengan kesabaran diselamatkan
Meninggi suara pencinta oleh sabarnya
kesabaran.
Sabar adalah benteng kekukuhan jiwa oleh
keimanan dan keyakinan. Sabar adalah pengawal dari lempah keluar derita yang dialami dan dipendam sehingga
kiranya ia dapat padam sendiri dalam kawalan dan yang dapat dilihat dari
permukaan hadapan adalah kecekalan dan kegigihan. Dengan sabar hakikatnya
bahawa segala pahit penderitaan bertukar manisnya sebagai buah ujian. Dalam
kata yang lain kepahitan perjalanan kerohanian dan ujian dari maqam ke maqam
seperti taubah, wara`, zuhud, faqr dan lain-lain merupakan kepahitan ujian
rohani yang dari permukaan lahir sebagai
ujian, tetapi dari segi rohani ianya merupakan kemanisan rohani yang memesra
dan membahagiakan. Lantaran sebagaimana kata Dzu al-Nun al-Misri.
Tidaklah bermakna cinta siapa yang tidak
mesra dengan pukulan yang dicinta
Bahkan pukulan yang diterima adalah mesra, bahkan lebih lazat yang dirasa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment