September 28, 2016

BERBAGAI JENIS CINTA, SEBAB, MARTABAT DAN HARAPAN


BBB,  25  Dzul Hijjah 1437H. = 27  September  2016 (Selasa).
`Al- Mahabbah` atau `Cinta`  ialah salah satu `Hal` yang berlaku pada hati. Ia adalah perasaan halus mesra yang diakibatkan oleh rasa kemanusiaan, kasih sayang, kenikmatan  dan kesyukuran. Ia adalah `kesedaran` yang diberi Allah yang `mengasyikkan` manusia menerima kurniaan `Cinta`.
Cinta adalah beberapa pecahan. Pertama `Cinta Kemanusiaan`, ialah kesedaran tinggi pada jiwa manusia yang timbul rasa kemanusiaan dan `Cinta Sejagat`, bahawa tiap manusia adalah sama ciptaan Tuhan, tetapi ada yang dapat hidup secara kebiasaan secara keluarga manusia, tetapi ada yang malang, contoh anak-anak dan mereka yang tidak berdosa terperangkap di dalam peperangan. Ada yang terbunuh, ada yang cedera dan mengalami penderitaan sepanjang zaman dan ada yang terpaksa berhijrah yang tidak menjamin  keselamatan dan antara mereka tewas dan meninggal secara tragidis. Mereka adalah saudara-saudara kemanusiaan yang sepatutnya sama mendapat nikmat hidup dalam aman dan mendapat lindungan dan keselamatan. Rasa kasihan, tidak sanggup melihat kemanusiaan diperkotak-katikkan timbul rasa kemanusiaan di kalangan setengah kalanganm manusia. Di atas rasa kasihan, mau memberi pertolongan sanggup mereka secara sukarela memberi pembelaan dan pertolongan  dengan berbagai cara. `Mereka  adalah pembela `Cinta Sejagat` yang memberi makna hidup sejagat.
Cinta kategori kedua, adalah `Cinta Fitrah` yang dibekal oleh Allah di dalam diri manusia, bagi melanjuitkan kemanusiaan yang mempunyai lelaki dan perempuan. Dengan sebab dan kebetulan tertentu berlaku pertemuan di kalangan mereka  yang membenih cinta dan kasih sayang dan menjaga kasih sayang sebagai azimat kehidupan yang melaluinya berlaku perkahwinan, mereka menjaga keturunan dan subur di kalangan mereka cinta kasih sayang. Dengan mekanisme cinta ini mereka berkembang  dalam kasih sayang memakmur dan mensejahterakan kehidupan. Walau bagaimana dalam menjaga kepentingan melampau terjadi persengkitaan. Contoh antara orang politik yang sentiasa berbalah kerana mencari dan menjaga kepentingan dan kadang-kadang lebih merosakkan -lebih dari kebaikan. Demikian kepentingan menjaga hak dan kawasan seperti antara negara berlaku persengkitaan dan peperangan, pembunuhan dan pemupusan keturunan. Inilah tabiat buruk manusia yang terus menjadi racun kemanusiaan dan ancaman sepanjang zaman. Cinta dan kebencian bertentangan  mencetus konflik dan perbalahan.
Cinta kategori ketiga ialah cinta kerohanian yang lebih dari  rasa keinsanan  dan cinta kasih sayang kekeluarga. Cinta tahap ketiga ini adalah cinta tahap tinggi yang timbul dari kesedaran kerohanian. Menurut Al-Sarraj cinta tahap ini timbul menyedari nikmat dan kurniaan dari pihak Yang Berkuasa memberi nikmat tidak terhingga kepada diri manusia, Diberri kehidupan yang diri berterusan, diberi akal fikiran dapat menikmati ciptaan melalui keilmuan, diberi lidah dan hati yang dengan dapat memuji tentang kurnia yang diberi, diberi kemudahan pergerakan dari tempat ke tempat, diberi rezeki yang dengannya meneruskan hayat, bahkan diberi kesegalaan yang tidak ada kata mampu menggambarkan nikmat kesegalaan oleh Allah Maha Pencipta . Maka timbul kecintaan yang dapat dinamakan kecintaan Ilahi. Firman Allah yang bermaksud:
``Akan Allah mendatangkan kaum Dia mencintai mereka itu dan mereka itu mencintaiNya.`` (Al-Ma`idah: 54)..
Firman Allah di dalam ayat yang lain bermaksud:
``Mereka mencintai mereka itu seperti cintakan Allah  dan mereka yang beriman itu amat mencintai Allah.`` (Al-Baqarah: 165).
Menurut Al-Sarraj kecintaan sedemikian oleh kesedaran hamba dengan nikmat dikurniai Allah kepada mereka, menyedari kedekatan diri dengan Allah, `inayah, pemeliharaan. Dia melihat dengan penuh keimanan dan keyakinan terhadap Allah. Kesedaran sedemikian membawa cinta tertinggi dan hakiki terhadap Pencipta;
Menurut Al-Sarraj  `Cinta Ketuhanan` terbahagi kepada tiga:
Pertama:   Mahabbah `Am, terhasil dari ihsan Allah T`a`ala kepada mereka itu dan kelembutanNya ke atas mereka itu. Al-Sarraj menyebut diriwayatkan daripada Nabi Muhammad s.a.w. bahawa Baginda bersabda bermaksud: Terikat hat-hati  mencintai siapa yang membuat kebaikan kepadanya dan menentang siapa yang melakukan kejahatan kepadanya.
Disoal  Samnun al-Muhibb, tentang mahabbah, katanya, ``Bersih hubungan berserta berkekalan dari segi sebutan, lantaran siapa mengasihi sesuatu banyaklah dia menyebutnya.
Disoal  Sahl bin `Abdullah tentang mahabbah, katanya, muwafakat hati bagi Allah, melazimkan muwafakat bagi Allah, mengikut Rasulillah s.a.w. beserta berkekalan mesra dengan menyebut Allah Ta`ala, dan wujud kemanisan beribadat kepada Allah `Azza wa Jalla.
Dipuisi tentang cinta:
Kiranya benar cinta engkau nescaya kutaati
Kerana kekasih kepada yang dikasihi mematuhi
Kedua:  Terhasil daripada perhatian hati kepada kekayaan Allah dan JalalNya, kebesaranNya, ilmuNya dan qudratNya. Dia cinta  al-sadiqin dan mtahaqqiqin.
Ditanya  Abu Sa`id al-Kharraz tentang cinta sedemikian, katanya, ``Berbahagialah siapa yang meminum dari gelas yang dikasihi dan merasa nikmat bermunajat kepada Rabb al-Jalil dan menghampiriNya, dengan cinta memenuhi kalbunya hingga hatinya riang dan meningkatnya kecintaan.
Ketiga:   Mahbbah al-Siddiqin dan al-`Arifin terhasil dari perhatian dan ma`rifat tentang kekal cinta Tuhan tanpa `illah.
Demikian kepelbagaian pendapat dan martabat cinta  yang mencerminkan keintiman, kasih sayang  dan rapat hubungan. Andainya semua cinta bersemarak, nescaya mereka menjadi manusia baik dengan Tuhan dan baik sesama manusia, bahkan dengan kandungan alam, nescaya manusia hidup dalam aman dan kasih sayang. Tetapi dari segi realiti, walapun di sana keagungan cinta, kehebatan kasih sayang, pencinta damai dan ketenteraman, namun di sana tetap ada kepelbagaian sengkita, peperangan, pembunuhan dan berbagai angkara yang mengancam manusia dan kehidupan dan mengancam cinta dan ketenteraman, sebab itu manusia tidak berkesempatan menikmati cinta dan kedamaian dan mereka tidak dapat sepenuhnya menikmati cinta dan kedamaian.

Sekian.

No comments:

Post a Comment