BBB,
05 Dzul Hijjah 1437H. = 07 September 2016M. (Rabu):
Di dalam pendekatan di dalam kedua-dua
bidang keilmuan ada tabaqat (lapisan) atau martabat.
Bagi tauhid ilmu akidah ada martabat. Di
dalam sharah terhadap Matan Jauharat al-Tauhid oleh Ibrahim al-Laqani misalnya
dibicarakan tentang tauhid dari segi
wahdaniyyah Allah.
Tahap bawah ialah tahap taqlid yang
ditolak, kerana tahap ini berlaku tardid yang berbolak balik dari segi
kepercayaan.
Tahap kedua ialah tahap tahqiq, iaitu
sebagaimana huraian terhadap erti
wahdaniyyah di dalam Matan Jauharat
al-Tauhid:
``Ya`ni tiada yang menduai dalam DzatNya
dan sifatNya dan af`alNya.``
Wahdaniyyah
di dalam dzat itu dua perkara, iaiu menafikan sesuatu yang muttasil seperti tersusun dalam dzatNya dan menafikan
yang munfasil iaiu menafikan barang yang
menduai di dalam dzatNya. Demikian juga menafikan tersusun dalam sifat Allah
Ta`ala dan menafikan barang yang mendua
dalam sifat Allah Ta`ala. Dan wahdaniyyah dari segi af`al menafikan yang
menduai akan af`al Allah Ta`ala di dalam mengada atau meniadakan. Dan menafikan
yang lain dari Allah dari memberi bekas.
Hujah-hujah di atas dapat ditambahkan
dengan dalil naqli dan akli bagi aspek-aspek ketauhidan Allah dari dari segi
dhat, sifat dan af`al. Hujah sedemikian dapat ditegakkan bagi sifat-sifat Allah
yang lain sama ada dari sharah terhadap Matan Jauharat al-Tauhid atau
kitab-kitab akidah yang lain.
Demikian hujah secara teknikal dan mantap
bagi membuktikan tauhid Allah dan sifat
wahdaniyyahnya.
Bagi golongan sufi, mereka tidak menolak
pendekatan akidah di atas, bahkan ianya menjadi piawayan bagi segala keilmuan dan pegangan. Tetapi di sana
ada persepsi dan tanggapan yang Penulis
berpendapat lebih tepat menggunakan istilah `Seni Rohani` dari menggunakan
`Dzauqi` atau wujdan``. Kerana tanggapan kesufian tidak bersifat dzauqi dan
wujdan semata-mata, tetapi ada kehalusan dan seni rohani yang terpancar dari
ketepuan kerohanian tersebut. Aspek ini agak sukar untuk disukat dari segi
maratib kerohanian yang dapat ditanggap dan diungkapkan. Tetapi sebagaimana
diulaskan oleh Al-Sarraj terhadap jawapan
Al-Junayd tentang tauhid Allah ada perlapisan, maka adalah difahami tahap seni rohani
juga ada perlapisan. Sebagaimana kata Al-Sarraj:
1) Tauhid Zahir
Kata Al-Junayd, ``Mengesakan oleh yang mengesakan (al-muwahhid) dengan tahqiq
keesaan Allah dengan sempurna keesaanNya bahawasanya Dia yang Esa yang tidak
beranak dan tidak diperanakkan dengan menafikan lawan dan persamaan dan
penyerupaan dan tidak disembah selain daripadaNya, tidak ditashbih dan tidak
bagaimana, tidak digambar dan tidak ditamsil. Dialah Tuhan Yang Esa Tiada
seumpamaNya sesuatu. Dia amat mendengar lagi amat melihat.``
2. Tauhid
Khas
Juga kata Al-Junayd:
``Adalah seoramg hamba itu bayangan
(shabhan) berdepan dengan Allah, berlari di atasnya larian taqdir menurut
larian hukum-hukum qudratNya di dalam gelombang laut tauhidnya dengan fana
dirinya, tanpa dakwaan sebarang penciptaan dan tiada dari sebarang istijabah
dengan hakikat wujud keesaanNya dan kedekatan dengan hilang rasa dan gerakan,
dengan berdiri hak menurut kehendakNya. Iaitu kembalinya akhir hamba kepada
awalnya. Maka adalah Dia sebagaimana
berlalu dan kini.
Dan tahap pertengahan seperti kata
Al-Junayd, bahawa tauhid ialah keluar daripada kesempitan garisan zaman kepada
keluasaan kefanaan yang sarmadaniyyah.
Menurut Yusuf bin al-Husayn tentang tauhid
ada tiga tahap, iaitu:
Tahap Am, iaitu mentauhidkan Allah tanpa persamaan dan lawan
Tahap pertengahan:, iaitu menunggalkan yang
Esa tanpa melihat dan mengaitkan dengan
sebab nusabbab.
Tauhid Khas: Bahawa seorang hamba dengan
sirr, wujdan dan hatinya seolah berdiri di hadapan Allah `Azza wa Jalla dan
berlari di atasnya larian tadbirNya dan berlari ke atasnya hukum-hukum qudrat
di dalam lautan tauhidNya dan fana daripada dirinya dan hilang dirinya dengan
Haqq menurut kehendakNya.
Dengan demikian dapatlah dikiaskan pada
tahap mana tergambar di dalam ungkapan-ungkapan sufi. Seperti contoh kata-kata
Shibli, bila ditanya dengan hakikat tauhid (khas). Dia menjawab,
``Wahai engkau, Siapa menjawab tentang tauhid dengan
iktibarnya, boleh terbawa kepada mulhid, siapa yang mengisyarat kepadanya bagai
mengganda, siapa yamg senyap daripadanya dia jahil, siapa yang menyangka dia
sampai, sebenarnya dia tidak berhasil, siapa yang mengisyarat dibimbangi
menyeleweng, siapa
yang bercakap tentangnya bahawa dia lalai, siapa yang menyangka dia
mendekati, sebenarnya dia jauh, siapa berwujdan dia luput. Setiap kamu
membezakanNya dengan waham kamu dan menanggapinya dengan akal kamu dia adalah
tertolak lantaran kamu mengada-adakan.
Bermaksud Allah adalah bersalahan dari segala makhluk.
Contoh yang lain seperti kata Ruaym bin
Ahmad bin Yazid al-Baghdadi, ketika beliau ditanya tentang tauhid, katanya:
``Terhapus kesan manusia,Wujud Ketunggalan Uluhiyyah semata.` (tahap
pertengahgan)`.
Berkata yang lain,
~`Tauhid lupa yang lain dari tauhid dengan
tauhid.`` (pertengahan).
Daripada apa yang dibicarakan jelas bahawa
bahasa dan ungkapan tasawuf lebih-lebih lagi bersifat seni rohani adalah jauh
berbeza dari bahasa akidah standard. Bahasa tasawuf yang bersifat seni rohani
diungkap secara kreatif, indah dan berlainan dari kebiasaan. Kerana kreativiti
seni itu selalu mencari yang baharu, segar dan mengkagumkan. Namun, walaupun
sifat kreativiti seni –termasuk tasawuf menuntut kebebasan dari segi pencarian dan dapatan,
ia hendaklah dikawal dari segi akidah dan nilai agar tidak terkeluar dari landasan kebenaran, jika tidak
akan berlaku kemabukan ungkapan yang boleh membawa kepada fitnah dan kesalahan
seperti yang berlaku pada Al-Hallaj dan yang seumpama dengannya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment