BBB,
03 Dzul Hijjah 1437 =
05 September 2016 (Isnin):
Nama
lengkapnya ialah Abu
Nasr `Abdullah bin `Ali al-Sarraj al-Tusi (m. 378H.). Dari penisbahan tempat kepadanya
dapatlah difahami bahawa beliau berasal dari Tusi, Azerbaijan, iaitu kawasan wilayah timur negara Islam yang
subur dengan ilmu pengetahuan. Dari wilayah ini dan sekitaran seperti Samarqand
melahirkan ramai tokoh-tokoh Hadith seperti Bukhari, Tirmidzi dan Nasa`i, tokoh
ilmu usuluddin seperti Maturidi dan tokoh-tokoh sufi seperti Abu Nasr al-Sarraj
sendiri, Al-Hujwiri dan Imam Al-Ghazali. Selain dari penisbahan nama kepada
Al-Sarraj al-Tusi, Abu Nasr al-Sarraj digelar sebagai `Tawus al-Fuqara` `Merak Fuqara``.Mungkin
dimaksudkan kecemerelangan ilmunya, khususnya kepimpinannya dalam budang kerohanian.
Dengan kedudukan pentingnya di dalam
menampilkan ilmu tasawuf secara lebih lengkap, namun namanya tidaklah begitu
dikenali. Misalnya namanya tidak disenaraikan di dalam Tabaqat al-Sufiyyat oleh
`Abdul Rahman al-Sulami dan tiada kedapatan di dalam kitab Jamharat Awliya` wa
A`lam Ahl al-Tasawwuf oleh Al-Sayyid Mahmud Abu
al-Fayd al-Manufi al-Hasani. Ini menyukarkan sedikit bagi mendapat maklumat
bagi Abu Nasr al-Sarraj. Walau bagaimana
yang menjadi ukuran bukan dari segi populariti, tetapi adalah tentang kandungan
pengajaran yang terdapat di dalamnya.
Terdapat petikan-petikan dari kitab-kitab
yang memperkatakan tentang Abu Nasr al-Sarraj.
Berkata pengarang kitab al-Nafahat:
``Dia adalah `Abdullah bin `Ali bin
Muhammad bin Yahya al-Sufi al-Zahid, pengarang bagi `Kitab al-Luma` ` tentang
al-Tasawuf. Dan katanya dia mempunyai beberapa karangan yang lain yang
tidak sampai kepada kita.``
Berkata pengarang Tadzkirat al-Huffaz*.
``Abu Nasr al-Sarraj `Abdullah bin `Ali
al-Tusi al-Zahid ialah Shaykh Sufi dan pengarang bagi (`Kitab al-Luma`) dalam bidang tasawuf. Meriwayat daripadanya Ja`afar al-Khuldi dan
Abu Bakar Muhammad bin Da`ud al-Daqqi. Berkata Al-Dzahabi, ``Dia tumpuan
perhatian dalam bidang ketasawufan, menjadi jurucakap kaumnya dan kukuh dengan
ilmu shari`at.``
Berkata Al-`Allamah al-Sakhawi,
``Dia adalah menurut jalan Ahlu al-Sunnah.``
Berkata Nicholson seorang orientalis yang
mengkaji bidang tasawuf Islam, ``Bahawa terlalu sedikit maklumat kita tentang
Abu Nasr al-Sarraj. Ramai dari kalangan sufi sezaman lebih bersikap mendiam
diri. Yang menyebut tentangnya terlalu ringkas dan terhad kepada persoalan ilmu
seperti yang disebut oleh Abu al-Mahasin al- Dzahabi di dalam Tarikh al-Islam
dan oleh Abu al-Falah di dalam Sha dzarat al-Dzahab dan lain-lain pengarang di
dalam Safinat al-Awliya`.`
Tambah Nicholson, Amat menghairankan
pengarang-pengarang tasawuf melupainya, tidak dicatat tentang tarikhnya, latar
dan keadaannya, pada hal dia hanya satu-satu pengarang pada zamannya, mendalam
keilmuan rohani dan guru bagi kalangan zuhhad tasawuf.``
Keadaan ini boleh terjadi, oleh kerana gaya
kepengarangan yang ditampilkan oleh Abu Nasr al-Sarraj agak lain. Persoalan
kerohanian misalnya dipersembahkan dengan intuisi kerohanian dengan bahasa yang
mendalam dan bercabang, Ianya berlainan dengan bahasa akidah atau fiqh. Sebagai
contoh:
``Daripada sebesar-besar nikmat yang
dukhaskan bagi mereka yang berkekalan di
dalam muraqabah ialah mendapat tahqiq pada Maqam Ihsan.``
Contoh, ``Tasawuf adalah logam bagi semua
ilmu, tempat bagi semua ahwal yang mahmudah dan akhlak shari`ah sama ada yang telah lepas dan mendatang. `
Contoh mengenai tasawuf. Kata Al-Sarraj bahawa Muhammad bin `Ali al-Qassab guru kepada
Al-Junayd ditanyai tentang tasawuf, katanya,
``Ia adalah akhlak yang mulia, yang lahir
pada zaman mulia dari seorang yang mulia di dalam kalangan kaum yang mulia.``
Al-Junayd juga disoal tentang tasawuf,
katanya , ``Engkau bersama Allah tanpa `ilaqah.``
Disoal Ruim bin Ahmad tentang tasawuf,
katanya, ``Engkau menghantar diri bersama Allah Ta`ala mengikut apa yang Dia
kehendaki.``.
Dan Samnun al-Muhibb ditanya tentang tasawuf, katanya, ``Engkau tidak memiliki
sesuatu dan engkau tidak dimiliki oleh sesuatu.`` Dan Abu Muhammad al-Jariri ditanya tentang
tasawuf, jawabnya, ``Masuk kepada setiap akhlak yang tinggi dan keluar daripada
segala akhlak yang keji.``
`Amri bin `Uthman al-Makki ditanya tentang
tasawuf, katanya, ``Bahawasanya seorang hamba itu pada setiap waktu dengan apa
yang terbaik baginya daripada waktu.``
Dan ditanya `Ali `Abd al-Rahman bin al-Qanad tentang tasawuf, katanya, ``Memperluaskan
maqam dengan berterusan berhubungan.``
Jelas dari ungkapan-ungkapan di atas ada
yang secara langsung dan ada yang berlapisan dan bercabang makna. Ungkapan
sedemikian adalah lahir dari jiwa bergemerlapan langit rohani, lantaran permata
tidak keluar dari kilang kaca. Contoh kata-kata Hikam Ibn `Ata` Allah yang
tinggi dan mendalam maknanya mencerminkan ketinggian rohani dan keilmuan
pengungkapnya. Kata-kata sedemikian tidak keluar dari orang biasa lantaran
intan permata hanya dapat dikeuarkan dari lombong intan permata.
Mungkin bagi kebiasaan ungkapan-ungkapan di
atas yang bersifat seni rohani agak berlainan dari ungkapan keilmuan akidah dan
fiqhiyyah, lantaran itu ada yang mengambil sikap berdiam diri dari
memperkatakannya, lantas tidak meluas dari segi maklumat, maka perbendaharaan atau turath
tasawuf berkenaan buat sementara tersekat penyebarannmya.
Menurut Al-Hujwiri di dalam Kashf
al-Mahjub, bahawa Abu Nasr al-Sarraj seorang yang kuat beribadat, pada bulan
Ramadhan dia ke Baghdad dan beribadat di Jami`Al-Shuniziyyah. Dia mengkhatamkan
Al-Qur`an lima kali dalam solat tarawih. Dan berkata `Abdul Rahman al-Sulami,
Abu Nasr al-Sarraj adalah dari kalangan zuhhad pada zamannya yang meninggalkan turath tasawuf yang amat berharga sebagai pancaran
keilmuan dan kerohanian zamannya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment