BBB, 28 Zulkaedah 1437 = 31 Ogos 2016
(Rabu):
Di sebalik konsep ma`rifat (mengenal diri) dari segi maratib nafsnya ialah konsep
yang bertentang dan sebaliknya, iaitu
lalai (ghaflah) dan lupa (nisyan). Berlakunya lalai dan lupa bukan kerana
seseorang itu bodoh atau tidak berilmu secara umum atau dari segi ma`rifat
kerohanian, tetapi diakibatkan oleh – Lalai kerana kealpaan dan – Lupa kerana
cuai. Lalai dapat dikatakan disebabkan oleh unsur dari luar yang mengganggu dan hilangnya tumpuan, misalnya lalai terhadap
tanggungjawab keluarga kerana adanya keseronokan mengejar harta, begitu juga
terhadap ibadat kerana dilalaikan oleh keduniaan dan hiburan. Manakala lupa
hilang ingatan dan terkeluar dari peta maklumat yang selama ini ada di dalam fikirannya. Lupa lebih
diakibatkan oleh faktor dalaman dalam diri. Misalnya malas dan hilang
konsentrasi menyebabkan lupa. Misalnya
makin berkurang kesungguhan melakukan zikir dan ibadat dan menjadi lupa.
Contoh kesungguhan menumpukan perhatian terhadap Al-Qur`an hingga menyebabkan
apa yang dihafal hilang dari ingatan. Kedua-duanya adalah masalah dan gangguan
dari segi kerohanian dan juga masalah bagi konsep zuhud Al-Muhasibi.
Menurut Al-Muhasibi lalai ada dua perkara dan lupa pula ada dua
perkara.
Adapun yang pertama ialah lalai biasa yang
akibatnya kurang tumpuan. Lalai ini dapat dikategorikan sebagai lalai fizikal.
Sebagai contohnya seorang yang sudah biasa memandu dan kurang memberi tumpuan
terhadap pemanduannya atau dilalaikan oleh gangguan kerana berkomunikasi dengan
pihak luar. Akibat dari kelalaian berlaku kemalangan. Dalam kata lain ada
elemen cuai – bukan kerana tidak mahir dan tidak berilmu menyebabkan berlaku
kemalangan.
Adapun lalai kedua, ialah lalai yang lebih
parah dan banyak berlaku. Misalnya tiada siapa dapat menafikan bahawa setiap
diri akan mati dan bukti kematian sering berlaku dan turut berlaku di hadapan
mata. Tetapi walaupun bukti berlaku di hadapan mata, sering
terlintas dalam ingatan, bahawa tubuh masih sihat segar dan masa masih
banyak, maka secara langsung atau tidak langsung menjadikan diri
bertangguh-tangguh untuk bersungguh di
dalam melakukan ibadat dan kebajikan. Dalam kelalaian dan tertipu dengan
faktor-faktor luaran tiba diri mengejut mengalami penyakit, atau berlaku
kemalangan menyebabkan kematian atau mengganggu diri dari memberi tumpuan
terhadap ibadat dan kebajikan. Firman Allah bermaksud:
``Demi sesungguhnya engkau di dunia dahulu
berada di dalam keadaan lalai akan (perkara hari) ini, maka kami hapuskan
kelalaian yang menyelubungimu itu, lalu pandanganmu pada hari ini menjadi tajam
(dapat menyaksikan dengan jelas perkara-perkara hari akhirat). (Qaf: 22)
Demikianlah lalai ibarat kata ungkapan
madah:
Dari pagi sampai petang
Siang
beredar bertukar malam
Umur bertambah kurang amalan
Maut menjemput bersama kesalan.
Adapun
persoalan lupa yang lebih bersifat dalaman dapat dilihat kepada dua
skala yang sempit dan yang lebih luas. Lupa dalam erti yang lebih luas, bererti
tidak tahu. Tidak berilmu. Dalam hal ini proses bagi menjadikan kita tidak
lupa, faham dan ketahui serta mengerti ialah usaha mengisi diri dengan
berbagai-bagai keilmuan, khususnya ilmu-ilmu berhubung dengan Ketuhanan,
keakhiratan, bahkan segala keilmuan. Orang yang banyak ilmu orang yang banyak
mengurangkan ketidaktahuan dan kelupaan. Dalam proses mengisi dengan keilmuan, ada peringkat yang memerlukan kepada ingatan dan tidak lupa. Bayangkan pada
peringkat anak-anak kita diorientasikan oleh ibu dan masyarakat disekeliling
dengan berbagai-bagai istilah untuk diingati – tidak lupa yang membolehkan kita
berkomunikasi dengan ibu bapa. keluarga dan masyarakat sekeliling.
Dalam pengajian formal ada proses
mengingati – tidak lupa. Misalnya proses mengenal huruf abjad dan ejaan yang
memboleh kan membaca Al-Qur`an dan juga pada peringkat yang lebih tinggi
mengenali angka-angka-angka sehingga boleh mengira. Konsep menghafal dan
mengelak dari tidak lupa misalnya menjadi antara kaedah pengajian tradisi.
Misalnya menghafal Al-Qur`an, menghafal matan-matan keilmuan seperti nahu, saraf
dan keilmuan yang lain yang dengannya menjadi asas keilmuan. Pada peringkat
tinggi juga orientasi mengiungati dan mengelak dari lupa ialah dengan
berterusan belajar dan faham. Dengan kefahaman bererti mengingati apa yang
dipelajari.
Mengingati adalah proses berterusan agar
dapat dihendarkan dari kelupaan. Satu konsep kerohanian di dalam Islam ialah
`Zikir`, ialah mengingati Allah agar tidak lupa. Jika tidak diulangi. diingati
dan difahami nescaya ia akan lupa dan hilang. Lupa adalah simpton diri yang
mengganggu zikir dan ingatan. Bagi mengatasi `Lupa` perlu kepada kombinasi
amalan, iaitu faham, mesra, sebut, berulang, orientasi pandangan (pandangan dan
pegangan). Di dalam amalan ibadat ada amalan-amalan yang dilakukan berterusan dan berulang yang
secara langsung atau tidak langsung dapat mengatasi lupa. Misalnya kita
digalakkan terus bertilawah ayat-ayat Al-Qur`an, bahkan menghafalkannya. Bagi
yang dihafal, bagi mengelak dari lupa, maka kita sewajarnya mengulanginya dari
masa ke semasa. Bersolat fardhu kita lakukannya secara berulang dan terus
menerus yang secara tidak langsung mengelak kita dari lupa bacaan, khususnya
yang melibatkan hafalan, dan yang lebih penting dengan bersolat berterusan
mengingat dan mendekatkan diri kepada Allah.
Antara ibadat yang dituntut secara sunat
adalah dengan banyak berzikir. Zikir itu sendiri bererti ingat, sebut dan
berulang. Ianya bukan setakat mengulangi apa yang kita zikir dan sebutkan,
tetapi adalah agar kita terus mengingati Allah. Pengingatan bukan bererti ingat
satu perkataan, perkataan semata-mata, tetapi peringkat tinggi ianya
mengorientasikan diri dengan kefahaman yang bagai melekatkan dalam minda dan
jiwa memanjang dan berterusan. Walau bagaimana ada konsep lupa yang bersifat
penyakit yang dikenali dengan nyanyok oleh kerana ketuaan. Lupa sedemikian dapat
dikurangkan dengan adanya aktiviti minda dengan pembacaan berterusan seperti
terhadap Al-Qur`an dan juga berterusan menumpukan perhatian dan pengajian
terhadap keilmuan, insya Allah dapat menghindari daripada nyanyuk.
Al-Muhasibi membicarakan tentang lalai
(ghaflah) dan lupa (nisyan) lebih berfokos di dalam ibadat dan kerohanian.
Namun kita perluaskan skop berkenaan untuk lebih meluaskan pembicaraan dan
kefahaman. Insya Allah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment