BBB, 11 Dzul Hijjah 1437H, = 13 September
2016 (Selasa):
Baik ilmu tasawuf, lebih-lebih lagi ilmu
akidah, bahkan semua keilmuan Islam menerima ilmu akidah yang juga dikenali
dengan keilmuan tauhid adalah menjadi falsafah bagi semua keilmuan. Inti akidah
ialah pengakuan tentang ketauhidan
Allah. Sebab itu keilmuan ini terkenal dengan ilmu tauhid. Sebagai satu ilmu , tauhid mempunyai pendekatan dan kandungan
keilmuannya yang tersendiri. Ianya berasaskan kepada ayat-ayat Al-Qur`an,
khususnya tentang sifat-sifat Allah di dalam Al-Qur`an seperti:
Allah Esa (Katakanlah Dia Allah Tunggal:
Al-Ikhlas: 1)
Allah Mengetahui (Sesungguhnya Engkau Mengetahui lagi Hakim:
Al-Baqarah: 12)
Allah Mendengar (Sesungguhnya Allah
Mendengar lagi Maha Mengetahui: (Al-Baqarah: 181).
Sifat-sifat ini dan yang lain lagi diolah di dalam
keilmuan berkenaan yang dikenali dengan sifat 20. Pembicaraan dan pengolahan
terhadap sifat-sifat Allah berdasarkan dalil naqal dan juga akal. Begitulah
juga pemecahan dan kelompok-kelompok sifat berkenaan sebagaimana pendekatan
Ash`ari dan Maturidi. Perbahasan adalah bersifat rasional dan perlu menggunakan
hujah akliah secara rasional. Namun di samping pendekatan popular ini ada yang
tidak menyetujui pendekatan berkenaan dan membawa pendekatan yang lebih
rasional yang didukung oleh Mu`tazilah dan Qadariyyah seperti perbincangan
mereka tentang sifat Allah, Al-Qur`an, qadha` dan qadar yang membahaskannya
secara pendekatan rasional akal.
Walau bagaimana di samping pendekatan rasional, tanpa menolak
pendekatan ini (Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah), di sana ada pendekatan yang kita
namakan pendekatan yang bersifat penghayatan. Ianya sama ada bersifat mesra, kasih cinta, kagum dan sebagainya. Pendekatan ini juga berdasarkan kepada ayat-ayat
Al-Qur`an.
Sebagai contoh penghayatan terhadap ciptaan
Allah ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan takutlah kamu hari (Kiamat) yang kamu
dikembalikan padanya kepada Allah, kemudian dimatikan setiap yang bernyawa,
setiap orang menurut apa yang dusahakan. Dan mereka iru tidak dizalimi
(Al-Baqarah: 282).
Tentang kasih cinta. Ayat Al-Qur`an
bermaksud:
``Katakanlah (wahai Muhammad), jika benar
kamu mengasihi Allah, maka ikutkanlah daku, nescaya Allah mengasihi kamu.``
(Ali `Imran: 31).
Menghayati cipaan Allah, ayat Al-Qur`an
bermaksud:
``Sesungguhnya pada kejadian langit dan
bumi dan pada pertukaran malam dan siang adalah tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan
dan keluasan nikmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Ali `Imran: 191).
Ayat-ayat di atas dari satu segi adalah
menganjurkan penghayatan terhadap apa yang diciptakan Allah. Ia bukan saja
menggerakkan akal tetapi jiwa dan hati nurani terhadap apa yang difirmankan
Allah.
Kaum sufi, di samping mereka memahami
pendekatan akidah yang konvensional dan mantap dan kelihatan sebagai lambat
dari segi perkembangannya – kerana sudah mantap, adalah bersifat menghayati, memesrai,
mengkagumi, bahkan menggeruni terhadap kandungan firman-firman Allah dan
kelihatan ianya lebih berkesan. Ungkapan-ungkapan kesufian kelihatan bukan saja
bersifat penghayatan, tetapi kental dan mengesankan. Sebagai contoh apa yang
dicatatkan oleh Al-Sarraj:
``Telah sampai kepadaku daripada Yusuf bin
al-Husayn al-Razi r.h.a. bahawasanya ia berkata: ``Berdiri seorang lelaki di
hadapan Dhu al-Nun al-Misri r.h.a. Dia berkata, ``Khabarkan daku tentang
tauhid, Apa Dia ? Katanya, ``Engkau
mengetahui bahawa kudrat Allah Ta`ala pada sesuatu tidak bercampur (dengan yang
lain), ciptaanNya tentang sesuatu tanpa `ilaj dan `illah, tiap-tiap sesuatu
yang dicipta tanpa `illah bagi ciptaanNya. Tidak ada di langit tinggi dan di
bumi rendah Pentadbir lain daripada Allah Ta`ala. Apa yang tertasawwur pada
waham engkau Allah Ta`ala bersalahan,
demikian yang lain daripada itu.``
Jelas cara jawapan lain dari ungkapan cara
biasa, tetapi berbaur bersama penghayatan dan intuisi kerohanian, bahkan mesra
dan mendalam.
Sebagai contoh lagi Shaykh Junayd al-Baghdadi
disoal tentang tauhid, maka katanya,
``Ialah mentunggalkan yang mentauhidkan
secara tahqiq keesaanNya dengan sempurna
ketunggalanNya. Dialah yang Esa yang tidak diperanak, tiada lawan dan persamaan
dan tiada penyerupaan dan tidak disembah selain daripadaNya.. Dia tidak
diserupai, tidak bagaimana, tidak digambarkan, tidak ditamsilkan. Dialah Tuhan
Yang Esa, tertumpu kepadaNya kesegalaan Tunggal yang tidak ada bagi Nya umpama
oleh sesuatu. Dia Amat Mendengar dan Amat Melihat.``
Pada ketika lain Al-Junayd al-Baghdadi
sekali lagi ditanyai tentang tauhid. Dalam suasana dan masa berlainan juga
intuisi, penghayatan dan tanggapan yang berlainan, dia berkata:
``Makna tauhid ialah terhapus segala
pernyataan rakaman, segala di bawah IlmuNya. Allah adalah sebagaimana sediakala
dan berterusan (lam yazal).
Jelas dimensi yang ditanggapi dan dihayati
oleh al-Junayd adalah berlainan dari tanggapan dan ungkapan biasa. Ungkapannya
dipengaruhi intuisi kehalusan jiwa dan rohani ketasawufan.
Menurut
Abu Nasr al-Sarraj apa yang dijawab oleh Dhu al-Nun al-Misri dan Shaykh
al-Junayd adalah merupakan jawapan dari
segi maksud tauhid zahir sahaja, Dalam maksud ada tanggapan tauhid kerohanian
yang lebih dalam daripada itu yang tentunya lebih mendalam dari segi kerohanian
dan tanggapan yang kita boleh menndengar dan mengerti, tetapi tidak sama dengan
apa yang dihayati dan ditanggapi oleh kalangan sufi berkenaan.
Walau bagaimana tahap akidah biasa dan
konvensional, tetap diperlukan bagi menapis dan menjelaskan agar tidak timbul
kekeliruan yang bukan kesalahan sufi, tetapi kita tidak dapat memahami.
Sekian.
No comments:
Post a Comment