BBB,
06 Dzul Hijjah 1437H. = 08 September 2016 (Khamis):
Konsep ilmu dan ma`rifat adalah dua istilah
penting di dalam pembicaraan, khususnya
keilmuan tasawuf. Secara biasa mungkin dianggap bahawa ilmu dan ma`rifat adalah
mempunyai maksud yang bersamaan yang melibatkan tahu (ilmu) terhadap sesuatu.
Tetapi secara khusus dari segi istilah mempunyai perbezaan. Ilmu adalah
mempunyai makna yang luas yang melibatkan segala ilmu dan apa yang diketahui
atau ingin diketahui, tetapi ma`rifat mempunyai makna yang lebih khusus.
Kedua-dua istilah terdapat penggunaannya di dalam Al-Qur`an.
Contoh
ayat-ayat yang bermaksud bagi ilmu:
·
Allah mengajar manusia apa (ilmu) yang tidak
diketahui. (Al-`Alaq: 5).
·
Allah
mengangkat orang yang beriman dari kalangan kamu dan diberikan ilmu kepada
darajat-darajat (Al-Mujadalah: 11).
·
Dan
padanyalah kunci-kunci keghaiban yang tidak mengetahuinya melainkan Dia. Dia
mengetahui apa yang di darat dan di laut.`` (Al-An`am: 59).
Manakala ayat-ayat bermaksud dari perkataan
ma`rifat:
·
Mereka
yang didatangkan kepada mereka al-Kitab mereka mengenalnya sebagai mengenal
anak-anak mereka.`` (Al-An`am: 20).
·
Dan Kami
jadikan kamu berbangsa dan berpuak-puak supaya kamu berkenalan`` (Al-Hujurat:
13).
·
Hendaklah
wujud di kalangan kamu satu puak yang menyeru kepada perkara yang baik dan
menyuruh kepada yang ma`ruf (baik) serta melarang-perkara yang munkar (salah).
(Ali `Imran: 104).
Ilmu Meluas
Dapat diambil
kesimpulan bahawa ilmu adalah meluas ianya merangkumi segala yang lahir dan batin
yang nampak dengan jelas dan yang tersembunyi.
Ilmu ialah hasil
maklumat melalui minda yang menghasilkan
tahu. Daripada kalimah ilmu menghasilkan istilah-istilah yang berhubung dengan
tahu seperti alim, maklumat, alam, ilmiah dan allamah. Ia melibatkan tahu yang bersifat lahir dan
tahu yang melibatkan yang bersifat batin dan rahsia. Seperti ayat Al-Qur`an
ketiga di atas (Al-An`am: 59) yang Allah
mengetahui yang ghaib sebagaimana Dia juga mengetahui yang shahadah.
Bagi istilah
ma`rifat ada kaitan dengan kata `uruf,
iaitu sesuatu yang telah terbiasa dikenali dan diketahui serta terbiasa yang
merujuk maklumat yang terbiasa ini adalh sesuatu yang baik.
Namun istilah ini
diangkat kepada makna yang terlebih khusus yang merujuk kepada s bidang
kerohanian. Orang yang arif, ialah orang yang mengetahui bidang kerohanian
secara mendalam. Misalnya klitab bidang tasawuf berjudul, Lata`if al-Minan oleh
Al-`Arif bi Allah Ibn `Ata` Allah al-Sakandari,
Iqadz al-Humam fi Sharh al-Hikan dikarang oleh Al-`Arif Bi Allah Ahmad
bin Muhammad bin `Ajibah al-Hasani. Contoh lagi ialah kitab Minhaj al-`Abidin
ila Jannati Rabb al-`Alamin pada bicara al-tasawwuf yang menterjemah dengan
bahasa Melayu oleh al`Alim al`Allamah al-`Arif al-Rabbani Maulana wa Qudwatuna
al-Shaykh Dawud bin Abdullah al-Fatani.
Pada kitab
terakhir ini kita lihat dirangkum sama antara `Al-`Alim al-`Allamah al`Arif
al-Rabbani.
Sesungguhnya Al-Sarraj di dalam kitab Al-Luma` merujuk
istilah ma`rifat kepada keilmuan yang bersifat rohani.
Pada permulaan
pembicaraan tentang ma`rifat dikatakan Abu Sa`id al-Kharraz ditanyai tentang
ma`rifat katanya, ma`rifat datang atas
dua wajah, iaitu kebaikan (al-jud) dan melakukan dengan kesungguhan dan disoal
Abu Turab al-Nakhshabi tentang sifat
orang yang `arif, katanya,
``Dia yang tidak
mengeruhinya oleh sesuatu dan bersih dengannya oleh sesuatu.``
Dan berkata Ahmad
bin `Ata` r.h.a. ``Al-Ma`rifat terbahagi dua, iaitu ma`rifat Haqq dan ma`rifat
Haqiqat. Maka ma`rifat Haqq ialah ma`rifat tentang keesaan Allah yang jelas
bagi makhluk dari nama-nama dan sifat-sifat. Dan ma`rifat Haqiqat bahawa tidak
ada jalan kepadaNya kerana tertegah dengan sifat samadaniyyahnya dan tahqiq
Rububiyyah kerana firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sedang mereka
tidak mengetahui sesuatu pun dari ilmunya melainkan apa yang Allah kehendaki.``
(Al-Baqarah: 255).
Dalam
huraian lanjut oleh Al-Sarraj mengenai
Ma`rifat, katanya,
``Daripada alamat
ma`rifat bahawa dia melihat dirinya dalam genggaman yang Maha `Izzah, dan berlari di atasnya
larian qudrat.``
Tambahnya ``Dan
alamat ma`rifat ialah al-mahabbah, kerana siapa yang mengenalNya
m,engasihiNya.``
Jelas daripada
contoh-contoh di atas, bahawa golongan sufi mengambil istilah m`rifat sebagai
istilah yang merujuk kepada yang
bersifat rohani yang membezakannya dari istilah ilmu yang bermaksud kepada
sekalian ilmu yang menghasilkan maklumat, yang biasanya merujuk kepada akal
sama ada tentang alam fizikal dari langit, bumi, dan segala cakerawala, juga
merujuk kepada konsepsi dan bersifat abstrak sebagaimana yang banyak
dibincangkan di dalam keilmuan akidah dan juga yang bersifat kerohanian.
Walaupun kerohanian tidak terkeluar dari ruanglingkup [lmu secara menyeluruh,
tetapi ma`rifat secara kerohanian mempunyai
bidang yang khusus. Ma`rifat juga adalah istilah yang digunakan di dalam
pendekatan yang dikenali dengan tariqat. Di dalam susunan pendekatan tariqat
ini, kedudukan ma`rifat ialah berkedudukan tertinggi yang jalan menuju
kepadanya seharusnya melalui shariat, tariqat, hakikat dan ma`rifat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment