BBB, 4 Dzulhijjah 1437 = 06 September 2016
(Selasa):
Telah disebutkan bahawa pada permulaan,
tasawuf lebih dikenali dengan zuhud, wara`, muhasabah dan ri`ayah. Meskipun
istilah tasawuf sudah dikenali sejak pertengahan abad ke 2H. , tetapi hingga ke
akhir abad tersebut belum begitu popular digunakan. Abdullah bin al-Mubarak (m. 181H.) dan Ahmad bin Hanbal (m. 241H.) menggunakan istilah zuhd.
Pada zaman Junayd al-Baghdadi (m. 297H.)
istilah tasawuf sudah popular digunakan termasuklah oleh Al-Junayd sendiri sebagai pemuka tasawuf Sunni, tetapi
persoalan tasawuf ini masih tidak terhenti dari polemik dan perbahasan sehingga
Abu Nasr al-Sarraj menjelaskan kedudukan ilmu tasawuf. Beliau memberi
penjelasan seawal kitab Al-Luma`, iaitu selepas muqaddimah, kata Abu Nasr
al-Sarraj,
``Berkata Shaykh Abu Nasr, bertanya
kepadaku oleh seorang penanya tentang ilmu tasawuf dan madzhab ilmu tasawuf.
Berbagai pendapat mengenainya. Ada yang teroja dengan keilmuan tersebut dan
meletakkannya melebihi dari martabat sepatutnya. Ada yang melebihi dari
rasional akal. Ada yang melihatnya sebagai satu jenis kelalaian . Sebalik
daripada itu ada yang menisbahkannya sebagai jalan taqwa dengan gaya pakaian
yang melambangkan kezuhudan. Manakala ada yang menuduhnya sebagai zindiq dan
sesat.
Al-Sarraj menjelaskan bahawa tasawuf tidak
lain dari berasaskan kitab Allah `Azza
wa Jalla dan menurut Rasulullah s.a.w. sebagai qudwah hasanah. Juga bermodel
sama dengan akhlak para sahabat dan tabi`in dan beradab dengan adab-adab para
ibadullah al-salihin.
Sesungguhnya Allah Tabaraka wa Ta`ala
menurunkan asas hukum melalui agama dan menghilangkan shubhah dari hati-hati
pada mu`minin dengan apa yang disuruh mereka itu berpegang teguh dengan
kitabNya, sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
``Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan
janganlah kamu bercerai berai, dan kenangkanlah nikmat Allah kepada kamu ketika
kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyyah dahulu), lalu Allah menyatukan di
antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam). Maka
menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan
kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu
semasa jahiliyyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan
nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu, ayat-ayat keterangannya supaya kamu mendapat
pertunjuk hidayatNya.`` (Ali `Imran: 103).
Menurut Al-Sarraj seaula-aula ilmu yang
mengukuhkan kebenaran ialah ilmu yang mereka warisi daripada nabi yang mereka
berpegang teguh kepada Kitab Allah Ta`ala dan bermujahadah pada mengikut jejak
perjalanan Rasulullah s.a.w., mengambil contoh dari para sahabat dan tabi`in
dan yang menjalani dijalan para awliya` yang muttaqin dan hamba-hamba yang
salihin.
Menurut Al-Sarraj (dalam konteks zamannya) ada tiga jenis kalangan ilmuan dan bidang, iaitu:
Ashab al-Hadith, Fuqaha` dan Sufiyyah.
Mereka ini menurut Al-Sarraj (tiga jenis)
adalah dari kalangan orang-orang yang mempunyai ilmu yang berdiri teguh dengan
kebenaran dan mereka adalah warathatil anbiya`.
Dari berbagai-bagai ilmu pula, maka ada
tiga bidang ilmu agama, iaitu:
`Ilmu al-Qur`an, ilmu al-Sunan dan al-Bayan
dan ilmu Haqiqat keimanan.
Ilmu-ilmu ini tidak keluar daripada
ayat-ayat daripada Kitab Allah Subhanahui wa Ta`ala.
Khabar daripada Rasulullah s.a.w. atau
hikmat yang diistinbat oleh lintasan di atas hati wali daripada wali-wali
Allah.
Dan asal Hadith tentangnya, kerana
Rasulullah s.a.w. ditanyai oleh Jibril a.s. tentang tiga usul penting, iaitu
tentang Islam, iman dan ihsan – zahir, batin dan hakikat.
Kata Al-Sarraj, Islam adalah zahir, iman
zahir dan batin dan ihsan hakikat zahir dan batin. Iaitu sabda Nabi s.a.w.
bermaksud:
``Ihsan itu, bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya, maka jika
engkau tidak melihatNya, sesungguhnya Dia melihat engkau.`` Dan
membenarkan yang demikian oleh Jibril.
Adapun
ilmu hendaklah disertai dengan amal dan amal hendaklah disertai dengan
ikhlas. Dan ikhlas itu bahawa menghendaki hamba dengan ilmunya dan amalnya semata-mata
kepada wajah Allah Subhanahu wa Ta`ala.
Ketiga jenis ini (ilmu, amal dan ikhlas)
adalah berimbangan dan berlebihkurang maksud dan darajat sebagaimana firman
Allah Ta`ala bermaksud:
``Dan mereka yang dikurniai ilmu mencapai darajat-darajat.``
(Al-Mujadalah: 11)
FirmanNya bermaksud:
``Dan bagi setiap mereka darajat mengikut
amalan mereka.`` (Alk-Ahqaf: 19).
Dan firmanNya yang bermaksud:
``Lihatlah bagaimana Kami lebihkan
sebahagian daripada mereka atas sebahagian yang lain.`` (Al-Isra`: 21).
Dan sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Manusia itu berkufu`, hampir bersamaan
seperti mata-mata sikat, tidak ada kelebihan bagi satu ke atas yang lain,
melainkan dengan ilmu dan taqwa.``.
Demikianlah Al-Sarraj melihat kedudukan
kalangan ahlu al-Hadith, fuqaha` dan sufi bahawa mereka adalah di atas jalan
yang benar. Pendekatan dan huraian mereka adalah bersumberkan Al-Qur`an,
Al-Hadith, ijma` `ulama`, mencontohi, sahabat dan tabi`an. Tiap-tiap mereka
mempunyai kaedah dan pendekatan keilmuan
yang menciri dan mengidentitikan keilmuan masing-masing.
Sekian.
No comments:
Post a Comment