BBB, 18 Dzul Hijjah 1437 = 20 September
2016 (Selasa):
Seperti istilah wara` dan zuhd, demikianlah dengan istilah faqr mempunyai kontroversi, khususnya dilihat
secara umum. Tanggapan umum `faqir` ialah orang yang berada di bawah taraf
miskin dan hidup di dalam kesusahan dan perlu kepada bantuan dan pembelaan.
Yang termasuk di bawah faqr ini , kerana kedaifannya, maka dia adalah menjadi
asnaf yang layak menerima zakat. Firman Allah bermaksud:
``Adapu sadaqat (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang faqir, orang-orang miskin dan
amil-amil yang mengurusnya dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hati mereka
itu, dan untuk hamba-hamba yang hendak
memerdekakan diri mereka dan orang-orang yang berhutang, dan untuk dibelanjakan
pada jalan Allah dan orang-orang yang musafir (yang keputusan) dalam
perjalanan. Adalah kefardhuan dari Allah Dan Allah itu Amat Mengetahui lagi
Amat Bijaksana.`` (Al-Taubah: 60).
Bermaksud faqir dalam konteks di dalam ayat
di atas adalah golongan yang lemah terutama dari segi ekonomi, juga kedudukan
sosial.
Apakah kesufian dituntut berada di dalam kategori lemah ekonomi dan kehidupan sosial ?
Sebelum pergi lebih jauh perlu difahami
maksud istilah faqr itu.
Pertama: Faqr dengan makna umum (lahiri)
bermaksud kefaqiran yang tidak memiliki harta. Daripada 100% keperluan dia
hanya dapat berusaha memenuhi keperluannya sebanyak 20% sahaja.
Kedua Faqr dari segi maknawi dan rohani.
Seseorang yang terlibat di dalam aspek kerohanian, tetapi ditakdir dia tidak
dapat mengatasi kemelut hidup, tetapi dia redha dan berikhtiar. Dia berusaha menyembunyikan kefaqirannya dari
diketahui umum.
Ketiga adalah faqr dari segi hakikat. Dalam
hal ini tiada siapa yang sempurna dan semuanya faqir kepada Allah.
Faqir menurut al-Sarraj, sebagaimana wara`
dan zuhd, maka faqr adalah maqam yang mulia.
Namun tentu kita tidak mau masyarakat umat
berada pada kategori faqir dalam makna umum, kerana ia melemahkan masyarakat,
walaupun kewujudan kategori masyarakat pada tahap faqir tidak dapat dibasmikan, maka bantuan dan
pertolongan perlu dilakukan sebagaimana di saran oleh Al-Qur`an.
Saranan daripada Al-Qur`an ini diolah
dengan mengadakan berbagai skim dan program seperti yang dilakukan oleh
lembaga-lembaga zakat bagi menaikkan taraf mereka yang faqir dan miskin agar
mereka dapat berdikari. Program-program sedemikian termasuk konsep waqaf dapat
meningkatkan taraf mereka yang faqir dan miskin kepada berdikari bahkan
mencapai kejayaan di dalam lapangan-lapangan yang mereka diberi bimbingan.
Walau bagaimana kita tidak dapat mengatasi
takdir dan mengelak dari ketentuan-ketentuan walau berbagai ikhtiar, misalnya
mereka yang ditimpa sakit berkekalan seperti sakit buah pinggang, penyakit
jantung, menghadapi bencana besar
seperti kebakaran dan berbagai kemusnahan, Mereka berusaha dan berikhtiar
mengatasi, tetapi tidak mampu mengatasi. Mereka seperti ini walaupun mereka
tidak meminta tetapi berkewajipan bagi pihak berkuasa dan masyarakat membantu
meringankan bebenan mereka melalu skim bantuan dan berbagai cara pertolongan.
Daripada jenis kesusahan yang dihadapi di dalam
hidup ada yang berusaha keras bagi mengatasi dan ada yang makin susah makin
mendekati Ilahi melalui
pendekatan-pendekatan rohani dan mereka yang sedemikian berusaha menyembunyikan
kesusahan diri dengan ikhtiar dan mengharapkan hanya kepada Allah Ta`ala.
Mereka yang seperti ini dipuji oleh Allah dengan firmanNya yang bermaksud:
``(Pemberian sedekah itu), ialah bagi
orang-orang faqir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan
khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam) yang tidak berupaya
mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya). Mereka itu disangka
kaya oleh orang-orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri
daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan
keadaan masing-masing. Mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan
mendesak-desak. Dan (ketahuilah) apa jua yang kamu belanjakan daripada harta
yang halal, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuinya.`` (Al-Baqarah:
273).
Ini mencerminkan jiwa kesufian yang sebenar
yang mempu menghadapi hidup dengan cekal. Berbagai ujian yang dihadapi
merupakan ujian yang meningkatkan jiwanya yang membawanya makin mendekati
Allah.
Al-Sarraj memetik pendapat tentang konsep
faqir, iaitu orang tidak memiliki sesuatu dan dia tidak meminta kepada
seseorang. Dia tidak menuntut dan tidak menunjuk. Jika dia diberi sesuatu tanpa
masalah dia ambil.
Sesungguhnya di soal Al-Junayd tentang
al-faqir, dia berkata, ``Daripada alamat faqir yang benar, bahawa dia tidak
meminta, dia tidak menunjuk dan kalau ditunjuk
oleh orang tentangnya, dia mengambil sikap diam..
Demikian diriwayatkan dari Sahl bin
Abdullah, bahawa dia ditanya mengenai faqir yang sebenar, katanya, ``Dia tidak
meminta, dia tidak ditolak dan dia tidak mengasing diri.
Dan demikian disoal Ibrahim al-Khawass
tentang alamat faqir sebenar, maka
katanya, Dia tidak mengadu, dia menyembunyikan kesan kesusahan dan dikatakan
ini adalah maqam bagi yang dikenali sebagai `Maqam al-Siddiqin`
Demikian sifat sufi yang jika dia
benar-benar mengalami kefaqiran , dia menyembunyi dan tidak menunjuk-nunjukkan
kefaqiran. Sebaliknya ia berusaha, tetapi menerimanya sebagai ujian yang
memantapkanm jiwa dan kedudukan. Sifat sedemikian mencerminkan keluhuran jiwa
kesufian yang cekal menghadapi ujian Allah, tetapi tidak menolak dari berusaha
dan mengharapkanNya.
Demikianlah pada kenyataan umum ada manusia
kaya, ada yang miskin dan ada yang faqir, tetapi dari segi hakikatnya semua
kita adalah faqir. Yang dikatakan kaya adalah faqir, yang hidup sederhana juga
faqir apa lagi yang faqir tentulah faqir. Kekayaan walau berapa banyak,
nisbinya sedikit. Kita semua faqir. Kita faqir kepada Allah untuk hidup, jika
ditarik daripada kita kemampuan bernafas, nescaya kita mati. Udara yang
kelihatan murah dan tidak berharga jika ditarik kita mati. Kita faqir kepada Allah. Untuk membesar pada
masa kecil, bahkan hingga kini kita faqir kepada Allah dari kurniaan makan dan
minum. Jika ditarik daripada kita kemahuan makan dan minum kita boleh
mati. Kita faqir kepada Allah dan
mengharapkan sihat daripadaNya, berapa daripada orang yang dianggap kaya
ditimpa sakit jantung, buah pinggang, lumpuh dan sebagainya, harta tidak dapat
menyembuhkan. Kita sebenarnya faqir kepada Allah dari permulaan hidup hingga mati.
Faqir dari segi hakikat mengajar kita supaya insaf. Walau dalam apa
keadaan kita adalah faqir kepada Allah,
hidup adalah pinjaman, yang membahagiakan ialah mereka yang patuh dan banyak membuat kebajikan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment