BBB, 17 Dzul Hijjah 1437H. =
19 September 2016 (Isnin):
Menyebut tentang al-Zuhd mengingatkan kita
kepada Abdullah al-Mubarak (m. 181H.) yang memulakan pendekatan kerohanian
dengan al-zuhd dengan kitabnya yang berjudul Kitab al-Zuhd wa al-Raqa`iq dan
juga Al-Imam Ahmad bin Hanbal (164-241H. =780-855M.) dengan karangannya
al-Zuhd.
Al-Sarraj meletakkan al-Zuhd di bawah kategori maqam , secara
seturutnya selepas taubah dan wara`.
Kata Al-Sarraj bahawa maqam al-Zuhd adalah maqam yang mulia. Zuhud lebih halus dan mendalam daripada
wara`. Sebagaimana wara` demikian zuhud
adalah manifestasi kejiwaan sufi yang mau membersih diri lahiri dan
maknawi agar tidak tercemar oleh shubhah dan jauh dari yang haram dan rasuah.
Mungkin ada kontroversi tentang wara` dan zuhud
yang selalu dikaitkan dengan meninggalkan dunia yang sebenar `dunia`
lebih kepada maksud apa yang merosak dan
melalaikan , tetapi tidak
daripada yang halal, bahkan diperlukan di dalam kehidupan yang dengannya satu cara bagi mencapai kebajikan dan pahala.
Pokoknya orang yang berusaha hidup dengan baik, tidak mengganggu orang lain, tidak
merosakkan yang lain sebenarnya kehidupan yang baik dan memberi kebaikan kepada
orang lain.
Dari maqam zuhd ini kata Al-Sarraj dia
adalah asas bagi aspek ahwal yang berkedudukan tinggi, bahkan dikatakan oleh
Al-Sarraj, zuhd yang melambangkan jiwa yang bersifat qana`ah dan memada dan
tidak tamak adalah langkah awal bagi perjalanan bagi mereka yang menuju kepada
Allah, tertumpu dan bersifat redha dengan ketentuan Allah dan bertawakkal
kepadaNya.
Kata Al-Sarraj siapa yang tidak mempunyai
asas dengan zuhd` tidak sah bagi maqam-maqam dan hal-hal selepas itu, bayangkan
kepimpinan dan watak seorang yang tamak -
lawan zuhud yang sentiasa mencari kesempatan untuk mendapat peluang dan
habuan diri yang kadang-kadang sanggup menggunakan berbagai kaedah yang tidak wajar
bagi mewajarkan kepentingan bagiu dirinya terlaksana. Ia sanggup melanggar tata dan norma hatta rasuah
sekalipun. Dengan watak, imej dan dalaman sedemikian yang kotor sesungguhnya
dia tidak layak bagi melangkah ke bidang kerohanian.Watak yang kontra zuhd
sedemikian sesuai dengan ungkapan kesufian, bahawa:
Cinta kepada dunia adalah induk bagi segala
kesalahan dan membenci keduniaan seperti di atas adalah induk bagi kebaikan dan
ketaatan. Bermaksud segala kejahatan dikeji dan kebaikan dipuji. Sesungguhnya segala perkara yang haram dan
shubhah wajib ditinggalkan dan segala yang halal dan baik adalah di tuntut.
Tujuan didikan kerohanian agar terpupuk jiwa dengan nilai-nilai terpuji.
Al-zuhd sebenarnya proses latihan diri yang
pada tahaf hewan tamak terhadap sesuatu yang dapat menjaga kepeningan dan
penguasaan diri sehingga sanggup bersengkita dan perang bagi mempertahankan
kedudukan. Zuhud melatih diri supaya menyedari, bahawa bukan diri sendiri saja
berkepentingan, tetapi semua mereka yang lain juga ada hak dan kepentingan.
Zuhud adalah bermaksud antaranya ialah mensedikitkan kepentingan kepada tahap
keperluan. Melalui pendidikan dan kesedaran keagamaan, bahkan kemanusiaan,
bahawa mengurangkan kepentingan bermaksud zuhud terhadap kepentingan kepada
tahap yang tinggi, misalnya ketamakan menyebabkan orang lain susah , menderita
memerlukan keperluan yang kita mungkin mengawalnya dan hakikatnya bukan sesuatu
keperluan yang mesti, maka jiwa yang mulia dan terdidik dengan rasa keagamaan
seharusnya mengecilkan keperluan bagi keperluan orang lain juga memerukan.
Dalam hal ini konsep sedekah, derma dan bantuan adalah manifestasi mengeluarkan
kepentingan diri bagi membantu kepentingan orang lain. Pada hakikatnya apa
yang dibantu tidak mengurangkan hak
diri, bahkan ia sauatu nikmat kerana dapat menolong orang lain dengan
menimumkan kepentingan diri. Sebenarnya ia satu jenis kebahagian yang dialami
jiwa yang meminimumkan kepentingan diri.
Tahap lebih tinggi ialah timbulnya
kesedaran, bahawa selama ini ia dengan gigih berusaha m,enghimpun kepentingan
diri, contoh dari aspek harta, pada akhirnya disedari, bahawa selama ini ia
begitu lokek dan mempertahan kepentingan, pada hakikatnya yang diperlu tidak
lebih dari apa yang dimakan, pakai dan digunakan selebih daripada itu, ianya
sebenarnya menyekat dan mengawal sepatutnya sama dapat dinikmati , lantas
menimbulkan kesedaran yang menjadi pemurah, membuat kebajikan dan
berbagai-bagai amalan yang baik.
Pada tahap yang lebih tinggi aspek zuhud
menjelma dan timbul dari hakikat kesedaran diri yang fana dan tidak dapat
membantu diri melainkan dari amalan baik yang dilakukan atau dari perjuangan
baik yang dihasratkan sebagaimana zuhud di dalam kehidupan Abu Bakar yang
hatinya tidak diikat oleh kesayangan harta dan baginya ada dan tiada adalah
sama, sebab itu untuk kepentingan dia sanggup menderma seluruh hartanya. Di
dalam konteks kehidupan semasa juga bagi yang berada yang menyedari bahawa
hartanya yang banyak tidak memberi faedah kepadanya, kecuali diwarisi oleh
warith, timbul dari keinsafan dan kezuhudan jiwanya untuk menderma bagi tujuan
sesuatu yang baik sebahagian daripadanya dengan keinsafan bahawa dia dapat
menolong keperluan pihak-pihak tertentu, misalnya bagi yayasan pendidikan,
badan kebajikan dan pembinaan masjid, surau dan sebagainya.
Firman Allah bermaksud: Tidakkah akhirat
(kesudahan) itu lebih baik dari
permulaan (hidup kini) ? (Al-Dhuha: 5).
Walau bagi tujuan yang baik dan betapa zuhud
seseorang Islam diingatkan tentang
kepentingan hak, hak individu, hak keluarga dan hak masyarakat. Konsep zuhud
terhadap dunia, adalah bermaksud terhadap perkara-perkara yang tidak
bermanfaat, lalai, lagha dan berdosa. Tetapi tidak terhadap perkara yang baik,
kerana mencari rezeki dan harta menjadi tuntutan diri untuk hidup dan keluarga
untuk kepentingan dan keperluan merka. Dengan harta juga membolehkan seseorang
membuat kebajikan dan menolong mereka dan poihak-pihak memerlukan, termasuklah
terhadap mereka yang ditinggalkan apabila diri mati. Adalah lebih baik seorang
mati mempunyai harta yang diwarisi dari faqir yang tidak meninggalkan harta
bagi kemudahan hidup keturunannya.
Ibn Kathir mencatat dalam Tafsir Ibn Kathir
yang Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Bahawa engkau yang mewariskan waris-waris
engkau sebagai orang-orang yang senang (kaya) dengan harta pusaka yang
ditinggalkan adalah lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka dalam
keadaan papa hingga meminta-mita daripada orang ramai.
Dalam maksud konsep zuhud perlu difahamkan
bukan bererti tidak mencari nafaqah dan
harta benda untuk keluarga, zuhud terhadap dunia – bermaksud zuhud terhadap
perkara-perkara yang dilarang, shubhah
dan berdosa. Adalah tidak dilarang dari memiliki harta, tetapi harta
bukan untuk menyiksa diri, tetapi dengan harta, selain dari keperluan diri dan
keluarga, maka dengan harta banyak peluang dan ruang untuk berbuat kebajikan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment