BBB, 26 Dzul Hijjah 1437H. = 28
September 2016 (Rabu):
Dari segi pendidikanb ada dua pendekatan,
iaitu pendekatan cinta dan pendekatan takut yang menggerunkan. Pendekatan cinta
adalah pendekatan mesra, secara baik dan kasih sayang sehingga yang dididik
sama ada anak, pelajar dan sebagainya
rapat dan mengikut dan terdidik dengan didikan yang dilakukan. Ini
sebagaimana yang telah dibicarakan. Pendekatan kedua ialah pendidikan yang
bersifat takut yang menggerunkan, pihak yang dididik dikenakan tindakan
kekerasan jika tidak menurut aturan, disiplin dan apa yang dididikkan.
Kedua-dua pendekatan yang menggunakan kaedah mendapat habuan jika diikuti dan
kaedah hukuman jika tidak diikuti
kedua-duannya memberi kesan dan dapat digunakan menurut kesesuaian.
Apa yang dibincangkan adalah merupakan
pendidikan yang bersifat secara langsung. Di sana ada pendidikan yang bersifat
kasih sayang dan hukuman berlaku dan dialami secara tidak langsung di dalam
kehidupan. Penghidupan alamiah yang dari satu pihak dilihat mendidik secara
lembut, bahawa Allah Ta`ala menjadikan alam secara indah dan peraturan yang teratur
dan mengkagumkan bahawa cakerawala bertukar siang dan malam, semua planet,
bintang-bintang bergerak di atas paksi masing-masing, bertukar cuaca dan bumi
menumbuhkan tumbuh-tumbuhan yang memberi rezeki dan kehidupan kepada manusia.
Semuanya menimbulkan kefahaman dan keinsafan tentang kebesaran Yang Maha
Pencipta dan manusia yang salah satu dari kejadian turut patuh dan selamat,,
sebab itu manusia yang terdidik secara lembut ini patuh dan taat kepada aturan
dan risalah yang dihantar oleh Allah melaluiu rasul-rasulnya dan risalah
alamiah yang terus memaparkan maklumat dan kepatuhan yang manusia setia di
dalamnya adalah sejahtera dan selamat.
Satu aspek lagi melalui pendidikan secara
keras yang menjadikan diri takut dan gerun yang jika tidak dipatuhi boleh
membawa ancaman, kegerunan dan kerosakan kepada manusia. Kegerunan yang dialami
manusia, misalnya mengalamai penyakit yang mengancam yang jika tidak diikuti
boleh mengancam dan kematian. Faktor alamiah, misalnya keingkaran yang
menyebabkan diturunkan bala bencana yang mengancam kehidupan dan kemusnahan.
Misalnya berlakunya gempa yang meruntuh dan memusnahkan muka bumi, kediaman dan
nyawa manusia dalam jumlah yang banyak, berlaku ribut taufan yang menenggelam manusia
dan meruntuhkan bangunan,
memusnahkan tanaman dan harta bendsa. Begitu juga akibat dari persengkitaan,
berlakunya peperangan dan pembunuhan, maka banyak berlaku kematian, hilang ketenteraman
dan hilang nikmat kehidupan. Semuanya ini dan segala ancaman-ancaman yang lain
mengajar dan mendidik manusia memahami dan cuba mematuhi aturan-aturan
kehidupan agar dapat hidup dengan aman.
Dalam pengajaran Islam sendiri
diperingatkan oleh Allah melalui perutusan rasul-rasul agar mematuhi perintah
Allah dengan melakukan suruhan-suruhan dan menjauhi larangan dan ikut aturan
alamiah, juga ditentukan oleh shara`agar dapat hidup dalam selamat dan
menjadi mereka yang patuh dan taat.
Dari segi
hal khauf (takut) dan mahabbah menurut al-Sarraj membawa kepada dua keadaan. Antara mereka dibawa kepada hal takut dari kedekatan dengan Allah Subhanahu
wa Ta`ala. Antara mereka diberat kepada rasa cinta, kebalikan dari rasa takut.
Ia bergantung kepada pemberian Allah di dalam membahagikan pengalaman hati
daripada tasdiq dan hakikat keyakinan.
Ini bergantung pada kashaf keghaiban. Kalau hatinya menyaksi kedekatan yang
membawa kepada ta`zim kepadaNya dari segi kehaibatan dan kekuatanNya, maka
membawa yang demikian kepada takut, malu dan mengasing diiri. Jika disaksi hati
dengan kedekatan akan kelembutan cipta
Allah, ihsan dan kasih sayang membawa kepada cenderung kepada mahabbah.
Menurut Al-Sarraj takut atau khauf di atas
tiga wajah:
Perama dinamaklan khauf segera lantaran keimanan, Firman Allah
bermaksud ``
``Jangan kamu takut kepada mereka itu dan
takutlah kepada Aku (Allah) jika kamu beriman.
Kedua khauf pertengahan firman Allah
bermaksud:
``Dan orang yang takut akan keadaan
berdirinya di mahkamah Tuhan (untuk dihisab) disediakan baginya du syurga.``
(Al-Rahman: 46).
Ketiga: Khauf am berdasarkan firman Allah
bermaksud:
``Mereka itu takut pada hari berbolak-balik
hati-hati mereka dan penglihatan.`` (Al-Nur: 37).
Walaupun dalam pendekatan yang bersifat hal
ini diasing dan dipisahkan antara sifat cinta dengan sifat al-khauf dalam mana Hal cinta dari mengkagumi
terhadap kekuasaan Allah, ciptaanNya
yang indah sifatNya yang latif kepada hamba rahmat dan rahim dan manusia pula
menerima rahmat dan kasih sayang dari Allah dan berbagai nikmat dan kurniaan
membawa mereka merasa kasih dan cinta terhadap Allah dengan meningkatkan
ketaatan dan ibadat dan melakukan berbagai kebajikan, manakala dari segi khauf
kerana gerun dan takut dengan ancaman, kemusanahan dan kerosakan yang berlaku
dan banyak mendepani peristiwa yang menakut dan mendukacitakan membuat manusia
juga taat lantaran trakut menerima balsan dari Allah yang lebih-lebih lagi
menerima azab jika melakukan kejahatan
dan tidak beribadat, maka jadilah mereka orang beribadat dan dekat dengan
Allah.
Namun dari segi realiti dan praktik kedua-dua
hal ini, yakni nikmat dan khauf, boleh berlaku secara bertukar ganti dalam diri
hamba, maksud bahawa pada waktu tertentu dia menerima nikmat dari Allah dalam
masa tertentu jiwanya lembut dan disertai rasa terharu, maka terbetik rasa
kasih mesra terhadap Yang Maha Pencipta dan Yang Maha Mengetahui, jadi mesra
dengan rasa cinta, tetapi dalam masa yang lain, dia melalui dan mengalami
peristiwa yang menakutkan diri, misalnya terancam dan hilangnya keamanan,
mengalami kerugian, kemalangan, kematianm atau hukuman dari kesalahan
menjadikan dia seorang yang takut, takut kerana dosa-dosa yang dilakukan, takut
akan menerima hukuman di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat kelak. Ini
semuanya membawanya kepada keinsafan dan mematuhi perintah Allah dan menjauhi
larangan, lantas dia menjadi orang baik, hasil dari kebimbangan dan ketakutan
terhadap Allah.
Dalam praktiknya, antara cinta dan takut
atau khauf mungkin bertukar ganti dalam
pengalaman diri dan mungkin juga berlaku secara bersama atau serentak.
Jadi kedua-dua elemen dapat mencanai dan mendidik diri dengan rasa cinta
terhadap Allah dan dalam masa yang sama rasa takut terhadap Allah dari
amalana-amalan yang tidak baik. Kedua-dua elemen dapat mentarbiah dengan dua pengalaman yang mesra
dan menakutkan yang mendekatkan diri kepada Allah. Pendeknya hal al-mahabbah
dan al-khauf penting di dalam mentarbiah diri di dalam mendidik diri dan
ketasawufan agar diri dapat mendekati Allah Ta`ala.
Sekian.
No comments:
Post a Comment