BBB, 06 Dzul Hijjah 1437H. = 08 September
2016 (Khamis):
Telah dibicarakan konsep tasawuf dapat
difahami dari penggunaan istilah `Al-Zuhd` pada peringkat awal sebagaimana
digunakan oleh Abdullah al-Mubarak di
dalam kitabnya yang berjudul `Kitab al-Zuhd wa al-Raqa`iq` dan sebagaimana
digunakan oleh Al-Imam Ahmad bin Hanbal dengan kitabnya yang berjudul
`Al-Zuhd`.
Bilakah sebenarnya lahir istilah tasawuf
dan popular digunakan ?
Abu Nasr al-Sarraj dengan kitabnya
`Al-Luma`` adalah merupakan pengarang kitab yang mula membicarakan secara
lengkap tentang asal usul istilah tasawuf dan penggunaannya.
Berhubung dengan pendapat bahawa istilah
tasawuf adalah istilah baharu yang lahir pada zaman kerajaan `Abbasiyyah di
Baghdad, Al-Sarraj menjawab bahawa istilah tasawuf ini sudah wujud sejak zaman
tabi`in, iaitu dirujuk kepada zaman Hasan Basari (m.110H./728M.). Kata
Al-Sarraj Hasan berkesempatan dengan jama`ah daripada sahabat Nabi s.a.w.
r.`anhum.
Sesungguhnya diriwayatkan daripada sahabat
yang berkata:
``Aku melihat seorang sufi sedang tawaf, maka aku memberinya sesuatu,
tetapi dia tidak mengambilnya dan dia berkata, ``Bersamaku ada empat duit yang
cukup bagi keperluanku.``
Al-Sarraj menghujahkan lagi bahawa sebagai
bukti kedua, bahawa diriwayatkan daripada Sufyan al-Thauri (m. 246H./860M.) yang
juga dari kalangan tabi`in pernah berkata bahawa, ``Kalaulah tidak kerana Abu
Hashim al-Sufi, (m. 150H./761M.) maka aku tidak tahu secara halus tentang
konsep riya`.
Ini bererti sejak pertengahan abad ke 2H.,
bukan saja istilah sufi sudah diketahui,
tetapi juga disebut sifat yang negatif yang seharusnya dihendari oleh orang yang digelar sufi, bahawa
seharusnya tidak ada sebarang elemen riya` di dalam diri dan jiwa sufi. Ertinya seorang sufi adalah seorang yang seharusnya berjiwa
bersih dan mempunyai akhlak dan peribadi yang mulia.
Namun ada maklumat yang menunjukkan istilah
ini wujud lebih awal daripada itu.
Menurut Al-Sarraj, ``Sesungguhnya tersebut
di dalam kitab yang dihimpun di dalamnya berita-berita tentang Makkah yang
dipetik oleh Muhammad bin Ishaq bin Yasar dan lain daripadanya menyebut satu
berita, bahawasanya sebelum Islam, telah sunyi Makkah pada satu waktu dari
waktu-waktu, sehingga tiada seorang yang tawaf di Ka`bah, maka pada masa itu
datang dari negeri yang jauh seorang lelaki sufi dan tawaf di Ka`bah dan
berlalu.``
Berkata Al-Sarraj, jika sahlah penggunaan istilah sufi itu, maka bererti
istilah berkenaan telah wujud sebelum Islam lagi.
Namun wujud
istlah sufi sama ada sebelum dan sesudah Islam satu maklumat, dan
penggunaannya satu hal yang lain. Memandangkan konsep tasawuf adalah aspek
kerohanian yang hanya digunakan khusus di kalangan umat dan keilmuan Islam,
maka jika benar wujud istilah `sufi` sebelum Islam, maka ianya merupakan
sebagai kebetulan. Ini kerana Islam melalui Nabi Muhammad belum lahir dan belum
ada amalan dan pengisian secara Islam, walaupun pembawaan mungkin bersesuaian
dengan Islam. Misalnya sifat zuhudnya, tetapi belum boleh dinisbahkan klepada Islam.
Kita cenderung kepada pendapat yang
dikaitkan dengan Hasan Basari dan Sufyan
al-Thauri dari zaman tabi`in yang memang pada zaman itu sudah bercambah
amalan-amalan ketasawufan – walaupun tidak disebut sebagai tasawuf secara
popular sebagaimana dihuraikan oleh `Abdullah al-Mubarak dan Al-Imam Ahmad bin
Hanbal melalui istilah zuhd. Ini sesuai dengan pekembangan tasawuf pada
pertengahan abad ke 2H. tidak popular dan sehinggalah pada abad ke 3H. barulah
istilah ini digunakan sebagaimana dikesan oleh
Abu Nasr al-Sarraj.
Sesungguhnya pengertian tasawuf sebenarnya hendaklah
melalui pengisian terhadap keilmuan tersebut. Wujud istilah sahaja tanpa
pengisian yang mengidentitikan keilmua tersebut, sebagai wujud sebuah peti yang
kosong dari perbendaharaan di dalamnya. Popularnya penggunaan istilah tasawuf
dari akhir abad ke 2H. hingga akhir abad ke 3H.
( Contoh lahirnya kepimpinan tasawuf Sunni seperti
Al-Fudhayl bin `Iyadh m. 187H. Sari al-Saqati m. 251H.Al-Imam Abu
al-Qasim al-Junayd al-Bahgdadai m. 297H.) menandakan bahawa kesufian (ilmu dan amalan) menuju kematangan.
Kematangan ini sudah tentulah melalui
penggalian dan kefahaman terhadap kandungan Al-Qur`an yang merupakan sumber
keilmuan Islam. Misalnya fahami, hayati dan mesrai kandungan Surah Al-Fatihah necaya dapat difahami
aspek-aspek pujian dan pengakaun terhadap Allah Subhanahu wa Ta`ala yang Maha
Pencipta dan Pemilik kewujudan ini termasuk hari akhirat. Begitu juga terbetiknya
kerendahan diri dan hati terhadap kekuasaanNya
membawa kepada pengakuan dan penyerahan terhadap Nya – dengan pengibadata, Dan diikuti dengan permohonan
daripada Allah agak memberi pertunjuk kepada jalan yang lurus yang selamat
dunia akhirat dan tidak jalan yang sesat. Sesungguhnya elemen kerohanian
terdapat di dalam Surah al-Fatihah dan tentulah begitu banyak di dalam
Al-Qur`an yang merupakan prinsip keilmuan dan kerohanian. Penggalian terhadap
Al-Qur`an makin mematang dimensi kerohanian, di samping dimensi-dimensi yang
lain.
Penggalian yang sama juga terhadap Hadith Rasulullah
s.a.w. sebagai sumber dan model keilmuan tasawuf seperti sabda-sabda Baginda yang melibatkan aspek
ehsan, kasih sayang dan aspek-aspek keakhlakan yang Baginda sendiri menjadi
model kerohanian, keakhlakan dan ketasawufan.Kelahiran tasawuf adalah selari
dan sesuai dengan perkembangan keilmuan-keilmuan yang lain, lantaran dalam
tempoh yang sama lahirnya bidang fiqh yang
seperti kelahiran imam dan Madzhab Maliki, Shafie, Hanbafi dan Hanafi.
Ia juga selari dengan pertumbuhan keilmuan akidah yang dipelopori seperti oleh
Ash`ari, Maturidi dan Al-Tahawi. Maka demikianlah dengan kelahiran
bidang-bidang kerohanian yang diterokai seperti oleh `Abdullah bin al-Mubarak,
Al-Imam Ahmad bin Hanbal. Al-Muhasibi, Fudhayl bin `Iyadh , Al-Junayd dan
berbagai-bagai lagi.
Dalam proses transisi dan perkembangan
keilmuan-keilmuan in, khususnya bidang tasawuf, maka skop dan bidangnya
dikenalpasti dan pengolahan dari segi kerohanian terus di tereoka dan
diperdalami.
Tasawuf sesungguhnya satu bidang keilmuan
Islam yang berkait dengan kerohanian dan nilai-nilai keakhlakan. Ia tidak lain
dari membina insan dan umatnya dengan nilai-nilai Islam, khususnya akhlak
sehingga bukan saja keilmuan, tetapi pendukungnya terdidik dengan nilai-nilai dan peribadi murni yang
masyarakatnya berciri dan berintegriti dengan ciri-ciri dan niali-nilai murni
Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment