BBB, 24 Dzul Hijjah 1437H. = 26
September 2016 (Isnin):
Kita biasa mendengar dan memahami misalnya
ungkapan `Dekat di hati`, Jauh hati, `Jatuh hati`, `Sakit hati` dan sebagainya
yang kata-kata tersebut adalah sebagai metafora, tetapi bukan bermaksud dengan
makna asalnya yang sebenar. `Dekat di hati bererti rapat hubungan, walaupun dari
segi fizikalnya jauh, manakala Jauh hati, melambangkan sifat merajuk, atau
tidak sehaluan walaupun misalnya dekat dari segi fizikal, manakala `Jatuh hati
bererti merasa kasih atau mesra dengan seseorang. Dan `Sakit hati, mencerminkan
ketidaksenangan terhadap seseorang lantaran sikapnya tidak menyenangkan bagi
diri tertentu.
Konsep `Al-Qurb ila Allah` atau bermaksud
`Dekat dengan Allah` adalah tashbih maknawi` yang tidak dari segi realiti
fizikal, walaupun betul dari segi
hakikat ! Lantaran Allah tidak bertempat. Beberapa ayat Al-Qur`an membawa makna
hakikat sedemikian, seperti ayat yang bermaksud:
``Dan apabila hamba-hambaku bertanya
kepadamu mengenai aku, maka (beritahu kepada mereka), sesungguhnya aku (Allah),
sentiasa hampir (dekat) (kepada mereka). Aku perkenankan permohonan orang yang
berdo`a, apabila ia berdo`a kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku
(dengan mematuhi perintahKu). Dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, supaya
mereka menjadi baik serta betul.`` (Al-Baqarah: 186).
Sebagaimana difahami di dalam akidah Tuhan
tidak bertempat, kerana dengan menggambarkan Tuhan bertempat adalah syirik.
Tetapi dari segi hakikat Tuhan adalah dekat dengan manusia dan segala kejadian.
Kedekatan adalah dari segi hakikat dan persepsi terhadap kedekatan ini adalah
secara intuisi seni rohani.
Manusia boleh disifatkan jauh dari Tuhan,
sebagai gambaran bahawa dia seorang yang derhaka dan tidak taat kepada Allah
dan mungkin akan menerima balasan siksa dari Allah. Al-qurb adalah aspek hal
sebagai gambaran jiwa dan hati nurani dekat dengan Allah, Atau gambaran seorang
yang sebelumnya tidak begitu patuh kepada Allah, naka dengan keinsafan, maka
bermula perjalanan kualiti rohani seseorang mentaati perintah Allah,
mengamalkan amalan-amalan kerohanian, seperti melakukan solat-solat sunat,
berzikir, bertilawah Al-Qur`an dan berbagai-bagai amalan kebajikan yang memberi
kesan kerohanian dan ia merasa intim, kasih mesra dan cinta kepada Allah dan
berlaku peningkatan-peningkatan dari segi rohani, menjadikannya lebih dekat
kepada Allah. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada
urat lehernya.`` (Qaf: 16).
Atau ayat yang bermaksud:
``Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada
kamu, tetapi kamu tidak melihat.`` (Al-Waqi`ah: 85).
Menghurai maksud al-qurb, kata Al-Sarraj,
``Hal al-qurb bagi hamba ialah menyaksi dengan hatinya kedekatan Allah
daripadanya, maka dia mendekati Allah Ta`ala dengan ketaatannya dan dengan
segala himmah dirinya di hadapan Allah Ta`ala dengan berterusan menzikirnya
sama ada secara terang atau sembunyi.
Menurut Al-Sarraj, kedekatan ada tiga hal.
Pertama:
Mereka yang mendekatiNya dengan berbagai-bagai jenis ketaatan dengan
mereka itu mengetahui ilmu Allah Ta`ala
dengannya dan kedekatanNya dengan mereka itu dan kekuasaanNya ke atas mereka
itu.
Kedua:
Kedekatan dengan tahaqquq sebagaimana kata `Amir bin `Abd al-Qays
r.h.a., ``Aku tidak melihat kepada sesuatu, melainkan aku lihat Allah Ta`ala
lebih dekat kepadaNya daripadaku. Sebagaimana kata puisi menggambarkan situasi
ini:
Dan tahaqquq engkau secara rahsia munajat
kepada Engkau lisanku
Terhimpun dua kilatan cahaya, tetapi
berpisah dari segi makna
Jikalau adalah ghaib engkau sebagai
membesar daripada lintasan mata batinku
Maka jadilah Engkau Wujdan daripada
kedekatan tanggapan padaNya.
Berkata Junayd r.h.a., ``Ketahuilah bahawa
Dia lebih dekat daripada hati-hati hambanya mengikut sebagaimana apa yang
dilihat daripada kedekatan hati hamba-hambanya daripadanya. Maka lihatlah apakah kedekatan daripada hati engkau.
Ketiga: Allah mengurnikan kedekatan yang dia dengannya merasa dekat. Walau bagaimana konsep kedekatan ialah manifestasi `al-qurb dan wujdan` yang sejak
dari awal; disebut ia adalah pengalaman rohani yang seni yang menanggapi
persoalan hakikat yang pada hakikatnya tidak mungkin berdekat dari segi
fizikal.
Al-qurb adalah penanda aras sebagai tanda kedekatan dari segi
intuisi rohani yang tidak mungkin
kesampaian dari segi realiti fizikal. Namun dari segi hakikat bahawa semua kita
datang daripada Allah, ingin kembali kepada yang mengada dan mencipta kita
dengan segala tindakan dan kepatuhan yang diharap hamba dalam penerimaan. Namun dalam ungkapan biasa dikatakan, walau
bagaimana bangkitnya kerinduan antara yang baharu terhadap Yang Abadi,
adalah terbakar fana dan tidak mungkin bertemu. Tetapi dengan kebakaran
cinta menyala, tidak pernah padam keinginan kedekatan dan pertemuan maknawi
yang merupakan lazat rohani.
Sekian.
No comments:
Post a Comment