BBB, 01 Zulhijjah 1437 =
03 September 2016 (Sabtu):
Dari Al-Qur`an dan Al-Hadith bersumber keilmuan Islam, bahkan segala keilmuan. Tidak
terkecuali dengan ilmu tasawuf. Namun pada peringkat awal Abdullah bin Al-Mubarak
al-Maruszi mengambil pendekatan secara
zuhud sebagaimana karangannnya berjudul `Al-Zuhd wa al-Raqa`iq , juga Al-Imam Ahmad bin Hanbal
(164-241H./780-855M.) mengambil pendekatan kerohanian berasaskan konsep Al-Zuhd
sebagaimana terbukti di dalam kitabnya berjudul al-Zuhd juga kitabnya yang
berjudul al-Wara`.
Al-Muhasibi (m. 243H.) yang datang
berikutnya, walaupun juga membicarakan aspek tasawuf berdasarkan zuhd sebagaimana
dibicarakan sebagai sebahagian daripada kandungan kitabnya yang berjudul
Al-Masa`il fi Aa`mal al-Qulub wa al-Jawarih, tetapi Al-Muhasibi dari awal mengambil pendekatan tasawufnya berasaskan
akhlak. Sebagaimana disebutkan beliau amat teroja dengan sabda Rasulullah
s.a.w. yang beliau menjadi salah seorang
sanad bagi Hadith Rasulullah s.a.w. ``Athqalu ma yudha`u fi al-mizan husnu
al-khuluq` - Bermasud: Seberat-berat apa
yang diletak di dalam neraca timbangan ialah elok akhlak.``
Aspek keakhlakan inilah menjadi dasar dan
pendekatan bagi ilmu tasawuf Al-Muhasibi. Dasar dan pendekatan Al-Muhasibi
adalah kukuh, lantaran baginda Rasulullah s.,a.w. juga bersabda bermaksud,
``Aku dibangkitkan bagi menyempurnakan kemuliaan akhlak.``.
Dasar dan pendeklatan ini diperkukuhkan
dengan ayat-ayat Al-Qur`an antaranyanya bermaksud:
``Dan sesungguhnya engkau mempunyai akhlak
yang sungguh mulia.`` (Al-Qalam: 4) . Dan ayat bermaksud:
``Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah
itu menjadi contoh ikutan yang baik.`` (Al-Ahzab: 31).
Dalam pendekatan Al-Muhasibi bagi
pendekatan akhlaknya bermodelkan Rasulullah s.a.w. tetapi bertolak bagi prinsip
dan dasar tasawufnya adalah berasaskan kuasa tertinggi, bermaksud ialah Allah
Subhanahu wa Ta`ala, kerana nilai keakhlakan adalah merupakan manifestasi
terhadap keyakinan terhadap Yang Maha
Tertinggi. Tiada tempat tegak nilai akhlak tanpa berasakan kepada keyakinan
tertinggi yang bagi Islam adalah berfalsafahkan tauhid.
Lantaran itu sandaran bagi konsep `Al-Ri`ayah Li Huquq
Allah adalah kepada Allah. Dengan kepercayaan kepada Allah, maka segala perintahNya
dipatuhi dan larangan dijauhi. Menjaga atau Meraikan Haq-Haq Allah beerti
mematuhi perintah Allah dan menjauhi larangan-laranganNya. Secara muhasabah
beliau membicarakan persoalan taqwa, wara`, muhasabah dan berbagai-bagai huquq
kepada Allah Ta`ala.
Di dalam karangannya ini (Al-Ri`ayah),
beliau dengan secara jelas mengambil pendekatan akhlak. Jika Al-Ri`ayah lebih
mengarah kepada Allah, manakala dari aspek-aspek akhlak yang bermoodelkan
kepada Rasulullah s.a.w. adalah tertuju kepada individu dan masyarakat Islam.
Beliau membicarakan sifat-sifat mazmumah
dan muhlikat yang seharusnya dijauhi seorang Islam bagi membina integrasi dan
reputasi dirinya, khususnya dalam kehidupan dan pergaulan dengan masyarakat
umat yang juga bererti menjaga haq-haq Allah dari segi kemanusiaan. Sifat-sifat
keji yang dibicarakan yang harus dihindari ialah seperti kekejian riya`, iaitu
topik yang paling panjang yang dibicarakan di dalam Al-Ri`ayah dikiuti dengan
persoalan dan pecahan di bawah al-Ri`ayah.
Aspek-aspek keakhlakan lain yang
dibicarakan ialah tentang al-Ikhwan -
pergaulan dengan kawan dan masyarakat, persoalan yang berhubung dengan nafs
yang persoalan berhubung dengannya dapat dibicarakan secara meluas.
Berbagai-bagai peringatan dalam kehidupan sebagai panduan. Dibicarakan juga
mengenai sifat `ujub, takabbur, tertipu daya oleh kesombongan diri dan
persoalan hasad dengki.
Jelas dari apa yang dipaparkan di atas,
bahawa Al-Muhasibi dengan sedar mengambil pendekatan tasawufnya berasaskan akhlak. Beliau mengambil skop yang
lebih luas dan konkrit, tidak terhad kepada
al-zuhd dan al-wara` sebagaimana diambil oleh Abdullah al-Mubarak dan
juga oleh Al-Imam Ahmad bin Hanbal, tetapi keduanya adalah sebahagian daripada
pendekatan keakhlakannya.
Pendekatan akhlaknya diperkukuhkan lagi
oleh Al-Muhasibi dengan karangannnya yang berjudul Al-Masa`il fi Aa`mal
al-Qulub wa al-Jawarih. Dengan kitab ini Al-Muhasibi memperluaskan
pendekatannya dengan melihat secara lebih khusus mengenai aspek `Hati` yang
padanya bersumber niat dan sumber persoalan yang bersifat dalaman seperti perasaan zuhd, ghina,
syukur, faqr dan zikir. Beliau membicarakan sifat-sifat buruk yang bersarang
pada hati yang buruk seperti, waswas, takabbur, hasad, hawa nafsu, megah, sombong
dan sebagainya. Ini adalah merupakan masalah-masalah hati – dari segi baik dan
buruknya.
Dari segi lahir beliau membicarakan
perlakuan-perlakuan yang terhasil dari anggota diri dan pekerjaan-pekerjaan
yang dilakukan. Sebagaimana telah disebutkan bahawa Al-Muhasibi amat
mementingkan kebersihan bukan sahaja terhadap nilai-nilai dan keakhlakan,
tetapi juga dari aspek lahir terutama dari segi halal dan haram. Halal dan
haram di sini bukan sahaja dari segi
makan minum, tetapi juga dari kerja yang dilakukan atau apa saja sumber perusahaan
yang menghasilkan dapatan hendaklah secara bersih.
Jelaslah dari pemaparan dan pembicaraan
tentang pendekatan tasawuf Al-Muhasibi adalah mengambil pendekatan akhlak,
walaupun kelihatan masih kurang kemas, tetapi dengan dua karya yang kita
bicarakan adalah jelas beliau adalah mengambil pendekatan akhlak yang dikira
sebagai Pendekatan Sunni. Beliau menghuraikan pendapatnya dengan karangan
secara prosa atau nathar menyimpang dari
karangan sebelumnya yang menulis gaya Hadith.
Sesungguhnya Abu `Abdullah al-Harith bin Asad al-Muhasibi dengan karangan-karangan dan
karangan beberapa tokoh lain selepas Al-Muhasibi, menyediakan pendekatan
akhlak yang kukuh yang kelak diperkemaskan dan diperkukhkan oleh Al-Ghazali di
dalam karangannya, terutama yang berjudul Ihya` `Ulum al-Din, Minhaj al-`Abidin
dan beberapa karangannya yang lain.
Sekian.
No comments:
Post a Comment