BBB, 16 Dzul Hijjah 1437H./18 September
206M. (Ahad):
Al-Sarraj meletak dan menyusun maqam
al-wara` sebagai maqam kedua selepas al-taubah daripada maqam-maqam.
Membicarakan tentang wara` mengingatkan kita terhadap karangan Al-Imam Ahmad bin
Hanbal (154-241H./780-855M.) yang salah satu karangannya ialah Al-Wara` di
samping kitabnya yang berjudul Al-Zuhd. Ini memberi isyarat bahawa wara` adalah
berkedudukan penting di dalam skema kerohanian bagi Al-Imam Ahmad (pada masa
itu belum popular penggunaan istilah
tasawuf). Wara` bukan sekadar judul kitab tetapi amalan dan peribadi Al-Imam Ahmad
bin Hanbal. Berkata Al-Imam al-Shafie
r.a.,
``Tidak aku dapati di Baghdad orang yang
lebih faqih dan tidak ada orang yang
terlebih wara` dan tidak ada orang yang terlebih alim daripada Ahmad.`` (Kitab
al-Wara`: 1403/1983: hlm. B).
Tentang wara`, kata Al-Sarraj bahawa
``Maqam wara` ialah maqam mulia.``. Ini berdasarkan sabda Nabi s.a.w. yang
bermaksud: `Milikilah agama kamu dengan wara`.
Wara` adalah peribadi mulia yang terbina
pada diri seseorang oleh sifat waspada dan prihatin diri seseorang agar ianya
sentiasa mengawal diri – berada di atas jalan yang betul dan mengelak diri
daripada perkara yang shubhah dan jauh sekali daripada yang haram. Ini
mengingatkan kita kepada Hadith Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abu `Abdullah
al-Nu`man bin Bashir. r.`anhuma
bahawasanya katanya, ``Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda
bermaksud:
``Sesungguhnya yang halal itu nyata
(terang) dan yang haram itu pun nyata (terang), dan di antara keduanya ada
perkara-perkara yang kesamaran yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia.
Maka barang siapa memelihara (dirinya dari) segala yang kesamaran, sesungguhnya
ia memelihara bagi agamanya dan kehormatannya. Dan barang siapa jatuh ke dalam
perkara kesamaran jatuhlah ia ke dalam yang haram seperti seorang pengembala
yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, hampir sangat (ternakan) makan
di dalamnya. Ketahuilah bahawa bagi tiap-tiap raja ada kawasan larangan.
Ketahuilah larangan Allah ialah segala yang haramnya. Ketahuilah bahawa di
dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan
apabila ia rosak, rosaklah sekaliannya. Ketahuilah, inilah yang dikatakan hati.
Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.
Berkata
Al-Sarraj, bahawa Ahlu al-Wara` tiga bahagan:
Pertama:
Yang wara` daripada segala yang shubhah yang mengshubhahkannya. Iaitu
antara perkara halal yang nyata dan yang haram yang nyata.
Kata Ibn Sirin r.h.a. , ``Tiada suatu yang
lebih mudah kepadaku daripada wara`, apabila meragukan daku oleh sesuatu, aku tinggalkannya.``
Kedua wara`, iaitu apabila menyekat dengannya hatimu
dan debaran dadamu, ketika mencapai sesuatu - tertegah. Ini tidak dicapai,
melainkan oleh yang mempunyai sentuhan hati dan orang yang tahqiq.
Al-Sarraj memetik Hadith Rasulullah s.a.w.
bermaksud:
``Yang berdosa itu apa yang meragukan oleh
dadamu.``
Berkata Abu Sa`id al-Kharraz r.a., Wara`
ialah engkau membersih daripada menzalimi makhluk daripada kotoran hingga tidak
ada berdepan merasa dizalimi, tidak ada dakwaan dan tuntutan.
Ketiga: Wara` oleh orang-orang arif dan
wujdan. Sebagaimana kata Abu Sufyan al-Darani r.a.
``Setiap apa yang mengganggu engkau
daripada Allah adalah kekejian bagimu.
Pertama ialah wara` `am, kedua Wara`
al-Khusus dan ketiga wara` Khusus al-Khusus.
Beberapa cerita yang berkait dengan
shubhah:
Diceritakan tentang Al-Harith
al-Muhasibi r.a. yang amat bernuhasabah,
bahawa ia tidak menghulur tangan kepada
makanan yang shubhah. Dan kata Ja`afar al-Khuldi r.a, bahawa pada jari tengah
Al-Muhasibi ada urat (mengisyarat) yang apabila ia menghulur tangan kepada
makanan yang shubhah, maka urat berkenaan bergerak sebagai menandakan bahawa
makanan berkenaan shubhah dan ia mengelak dari mengambilnya.
Diceritakan juga tentang Bishr al-Hafi r.a.
bahawa apabila beliau di bawa ke tempat dakwah, apabila dihidang makanan. Maka bila
ia cuba menyentuh makanan, tetapi tidak sampai tangan dan dia bersungguh
beberapa kali, maka dikatakan kepadanya tangannya tidak sampai kepada makanan
yang ada shubhah. Ini mengingatkan yang mau menghidangkan jamuan perlu
mempastikan hendaklah makanan yang halal dan tidak ada unsur shubhah.
Dan cerita halal daripada Sahl bin Abdullah
al-Tustari, berkata Ahmad bin Muhammad bin salim di Basrah, aku mendengar Sahl ditanya tentang halal,
katanya, ``Al-Halal ialah yang tidak melakukan dosa dengannya terhadap
Allah.`` Pada kali lain beliau juga
ditanya tentang halal yang bersih, katanya, ``Al-Halal ialah yang tidak
melakukan dosa terhadap Allah dengannya dan halal yang bersih ialah yang tidak
melupai Allah dengannya.
Demikian dari apa yang telah dibicarakan
dapat difahami, tujuan ketasawufan tidak lain dari membersih diri, lahiri dan
batini agar kehidupan dan perjalanan bersih dari kesalahan dan kotoran. Dosa
dan kotoran mengganggu perjalanan diri bagi mendepani Allah. Sebab itu perlu
dipastikan termasuk yang lahiri seperti sumber makanan yang didapati hendaklah dari
sumber dan usaha yang halal, tidak ada unsur shubhah padanya, kerana ianya
merupakan kotoran yang menutup permukaan hati yang tidak dapat menerima cahaya
dan terlindung dari hidayah.
Kaedah maqam dan hal yang disusun bagi
melihat dan praktik dan amal agar semua langkah adalah betul dan tidak
menyeleweng. Ia bermula dari peringkat awal, sebelum bermula perjalanan
kualiti, iaitu dengan taubah, sebagai persediaan paling awal diikuti dengan konsep
wara` sebagaimana dibicarakan. Tujuan ketasawufan tidak lain dari menjadikan
manusia insan yang baik dan bersih dengan Allah, manusia dan alam. Insan
sebegini memberi kesan yang baik bagi masyarakat dan jika masyarakat terdiri
dari insan-insan yang murni sedemikian dapat mewujudkan masyarakat yang baik
dan insaf serta minimum dari masalah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment