BBB, 21`Ramadhan 1438H. = 16 Jun 2017M.
(Juma`at):
Persoalan akhlak adalah persoalan penting
dari segi tasawuf. Bahkan akhlak itu hampir sinonem dengan erti tasawuf.
Pendekatan awal berhubung dengan akhlak ini dilakukan oleh Al-Muhasibi yang
mana amat terkesan dengan Hadith Nabi s.a.w. yang dia menjadi salah satu rantai sanad bagi Hadith:
``Athqalu ma yudha`u fi al-mizan h*usnu
al-khuluq.`` (Al-Ri`ayat li Huquq Allah: 3).
Bermaksud:
``Yang lebih berat diletakkan di dalam timbangan ialah elok akhlak.``
Pendekatan akhlak ini menjadi motto bagi
pendekatan al-Muhasibi sebagai pendekatan karya-karya tasawufnya seperti
Al-Ri`ayah` dan A`mal al-Qulub wa al-Jawarih`.
Dapatlah dikatakan Al-Muhasibi adalah
pembuka jalan bagi yang datang selepasnya terutama Al-Ghazali dengan pendekatan
akhlak (berindukkan hati), khususnya di dalam karyanya berjudul Ihya` `Ulum
al-Din.
Adapun Al-Qushairy di dalam Al-Risalat
al-Qushairiyyat yang terus dibicarakan ini, lebih mengambil pendekatan mengenai
senarai tokoh-tokoh sufi, istilah-istilah yang digunakan mereka dan
konsep-konsep di dalam tasawuf itu
sendiri. Sekali pandang ianya seolah-olah `Ensiklopadia Ringkas` mengenai
tasawuf. Ini termasuklah `Akhlak` dibicarakan sebagai satu bab dari
konsep-konsep tasawuf. Dapat dikatakan tiada percubaan membuat pendekatan yang
merumuskan bagi kandungan Al-Risalat Al-Qushairiyyat itu.
Al-Akhlak sebagai isu besar tasawuf di
dekati Al-Qushairy sebagai satu topik bagi bab-bab pembicaraannya.
Sebagaimana biasa bagi bertolak kepada
pembicaraan bagi topik akhlak ini Al-Qushairy
memetik ayat Al-Qur`an yang
berhubung dengan akhlak ayat bermaksud:
``Sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai
akhlak yan agung.`` (Al-Qalam: 4).
Seterusnya ayat mengenai akhlak, firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya pada Rasulullah itu contoh ikutan yang baik,
iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan
baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak
(dalam masa susah dan senang). ( Al-Ahzab: 21).
Berhubung dengan Hadith:
Mengkhabarkan kami `Ali bin Ahmad
al-Ahwazi, berkata, mengkhabarkan kami Abu al-Hasan al-Saffar al-Basri
berkata,, bercakap kepada kami Hisham bin Muhammad bin Ghalib berkata, bercakap
kepada kami `Ali bin Mahdi, berkata, bercakap kepada kami Bashshar Ibn Ibrahim
al-Namiri, berkata, bercakap kepada kami Ghaylan bin Jarir daripada Anas
berkata,
``Dikatakan kepada Rasulullah, Mana satu
mu`minin yang lebih afdhal dari segi iman ?
Maka bersabda Baginda, ``Yang lebih baik
dari kalangan mereka itu dari segi akhlak.``
Berkata Ustadz, ``Akhlak yang baik lebih
afdhal manaqib hamba dan dengannya zahir
permata kelakian dan manusia itu tertutup dengan kejadiannya, tetapi disaksikan
dengan akhlaknya.``
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq
r.h.a. berkata, bahawa Allah Ta`ala mengkhaskan NabiNya s.a.w dengan apa yang
diistimewakannya dengannya dan tidak mengganggu dengannya oleh sesuatu dari
sifatnya dengan apa yang dipuji kepadanya sebagaimana dia diciptakan.
Dan berkata termulia daripada yang berkata,
``Dan bahawasanya engkau mempunyai akhlak yang agung,``
Berkata Al-Wasiti, dia disifatkan dengan
makhluk agung, kerana dialah yang terbaik di dalam dua kejadian (langit dan
bumi – dunia akhirat) dan Allah Ta`ala `iktafa`
dengannya.``
Dan berkata Al-Wasiti lagi, ``Manusia Agung tidak ada yang
menentang atau ditentang daripada bersangatan ma`rifatnya tentang Allah
Ta`ala.``
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abd al-Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Al-Husain bin Ahmad bin Ja`far berkata, aku
mendengar Al-Kattani berkata,
``Tasawuf semuanya akhlak, siapa yang
bertambah akhlaknya, maka bertambahlah ke atasnya tasawuf.``
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Muhammad bin `Abdullah al-Razi, berkata, aku mendengar Aba Muhammad al-Jariri berkata, aku mendengar
Al-Junayd berkata, aku mendengar Al-Harith al-Muhasibi berkata, tiga perkara
keakhlakan terpuji,
Berwajah manis beserta menjaga pembawaan,
Elok perkataan beserta amanah, dan
Elok persaudraan serta menunaikan janji.
Disoal Abu Hafs* tentang akhlak, maka
katanya, ``Apa yang dipilih oleh Allah `Azza wa Jalla kepada Nabinya s.a.w.
sebagaimana firmanNya ``Khudz al-`afwa ... al-ayat.`(Al-A`raf: 199).
Mengkhabarkan kami oleh Abu al-Hasan
`Ali Ibn Ahmad al-Ahwazi berkata bercakap
kepada kami Abu al-Hasan al-Saffar al-Bas*ari berkata, bercakap kepada kami
Mu`adz bin al-Muthanna berkata, bercakap kepada kami Yahya bin Muin berkata,
bercakap kepada kami Marwan al-Qazari berkata, bercakap kepada kami Yazid bin
Kisan daripada Abi Hazim daripada Abi Hurairah r.a. berkata,
``Dikatakan, wahai Rasulallah, do`akan
kepada Allah Ta`ala ke atas orang mushrikin, maka bersabda Baginda,
``Sesungguhnya aku dibangkitkan sebagai rahmat dan tidak aku dbangkitkan untuk
keazaban.`` (Riwayat Muslim daripada Abi Hurairah).
Rasulullah s.a.w. adalah contoh keakhlakan
ummah.``.
Sekian.
No comments:
Post a Comment