BBB,
04 Ramadhan 1438H. = 28 Jun 2017M. (Rabu):
Tajuk yang utama di dalam ilmu tasawuf.
Ianya menjadi puncak bagi perjalanan kualiti rohani dan pada peringkat ini
dibicarakan aspek-aspek kerohanian yang dicapai.
Ada yang melihat bahawa ma`rifat di dalam
tasawuf adalah sebagaimana ma`rifat di dalam akidah usuluddin, sebagaimana kata
Al-Kalabadzi di dalam Al-Ta`arruf, ma`rifat ialah ma`rifat bahawa Allah Ta`ala adalah Esa. Dengan dalil-dalil. Sebenarnya menurut Al-Nuri tidak berhajat
kepada dalil, kerana na`rifat Allah ialah Allah itu sendiri.
Dan berkata Al-Junayd, ma`rifat ada dua
ma`rifat;
Ma`rifat yang engkau tahu dan ma`rifat dari
segi ta`rif.
Ma`rifat dari segi ta`arruf, bahawa engkau
memahami Allah Ta`ala diriNya.
Dan ma`rifat dari segi ta`rif, engkau
melihat kesan qudratNya di ufuk-ufuk, pada diri dan segala kejadian yang
mencetuskan kefahaman dan kehalusan rasa yang menunjukkan sesuatu adalah
ciptaan Tuhan. Ma`rifat ini adalah ma`rifat umum di kalangan orang mu`minin dan
yang pertama tadi ialah ma`rifat khas. Inilah yang diungkapkan, ``Aku tidak
melihat sesuatu melainkan aku melihat Allah padanya (Al-Kalabadzi, al-Ta`arruf:
79).
Berhubung dengan ma`rifat ini Al-Qushairy
bertolak dari firman Allah;
``Wama qadaru Allah haqqa qadrih.``
(Al-An`am: 91).
Kalangan mufassirin memberi maksud: Mereka
tidak mengetahui (ma`rifat ) Allah dengan haqq (sebenar) ma`rifatNya.
Dari segi Hadith:
Mengkhabarkan kami `Abdul Rahman bin
Muhammad bin `Abdullah al-`Adl berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin
al-Qasim al-Makki berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin Ashriman berkata,
bercakap kepada kami, Sulaiman bin `Isa al-Shajari, daripada `Abbad bin Kathir
daripada Hanz*alah bin Abi Sulaiman daripada al-Qasim bin Muhammad daripada A`ishah
r.`anha, bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda
(bermaksud):
``Bahawa binaan bagi sebuah rumah ialah
asasnya, dan binaan bagi agama ialah ma`rifat dengan Allah Ta`ala dan yakin dan
akal yang teguh.``
A`ishah lalu bertanya,. ``Demi ayah dan ibuku menjadi tebusanmu, ``Apakah
akal yang teguh itu ? Beliau sendiri menjawab, ``Menjaga dari ma`siat terhadap
Allah dan bersemangat dalam menanti Allah Ta`ala.`` (Hadith dikeluarkan oleh
Al-Daylami).
Berkata Al-Ustadz, Ma`rifat adalah di atas
lisan para `ulama`, iaitu ilmu, maka tiap-tiap ilmu adalah ma`rifat dan
tiap-tiap ma`rifat ialah ilmu. Tiap-tiap yang alim dengan Allah Ta`ala, maka
dia adalah `arif, dan tiap `arif, maka dia adalah alim. Pada kalangan kaum ini:
`Ma`rifat ialah sifat siapa yang mengetahui
perkara yang benar. Subhanahu wa Ta`ala dengan nama-namaNya dan sifat-sifatNya.
Kemudian Allah Ta`la membenarkannya pada muamalatnya dan dia menafikan daripada
akhlak-akhlaknya yang keji dan hina dan dia berterusan di pintu wuqufnya (istiqamah)
dan berterusan dengan hatinya i`tiqafnya, maka dengan kebaikannya diterima dan dibenarkan Allah Ta`ala dengan segala ahwalnya dan
terputus darinya lintasan-lintasan keji dan dia tidak melayan dengan lintasan di
hatinya yan tidak membawa kebaikan.``
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq.
r.h.a.t. berkata,
``Daripada tanda-tanda ma`rifat dengan
Allah terhasil haibat daripada Allah Ta`ala, siapa yang bertambah haibat
bertambah ma`rifatnya.``
Dan aku mendengarnya berkata, ``Ma`rifat
membawa ketenangan di dalam hati sebagaimana ilmu juga membawa kepada
ketenangan. Siapa yang bertambah ma`rifatnya bertambah ketenangannya.``
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abdil Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Ahmad
bin Muhammad bin Zaid berkata, aku mendengar Al-Shibli berkata,
``Tiada bagi `arif `ilaqah, tiada bagi yang mencinta aduan, tiada bagi hamba dakwa, tiada bagi yang takut
tetap, dan tidak bagi seorang hamba daripada Allah `azza wa Jalla qarar.``
Aku juga mendengarnya juga berkata, berkata Muhammad bin Muhammad bin `Abdul
Wahhab berkata, aku mendengar Shibli berkata,. Dan dia disoal tentang ma`rifat,
maka katanya:
Awalnya
ialah Allah dan akhirnya ialah Allah
!
Aku mendengarnya berkata, aku mendengar Aba
al-Husain al-Farisi berkata, aku mendengar Ibn `At*a` berkata, ``Ma`rifat ada
tiga rukun: al-haibah, al-haya` (malu) dan al-uns (mesra, jinak).
Dan aku mendengarnya berkata, aku mendengar Muhammad bin `Abdullah bin Shadzan berkata,
aku mendengar Yusof bin al-Husain berkata, dan dikatakan kepada Dzu al-Nun
al-Mis*ri:
``Dengan apakah engkau mengenali Tuhan
engkau ?`` Maka katanya, ``Aku mengenali Tuhanku dengan Tuhanku ! Dan kalau
tidak dengan Tuhanku aku tidak mengenali Tuhanku.``
Dan aku mendengarnya berkata, aku mendengar
`Ali bin Bundar al-S*airafi berkata, aku mendengar Al- Jariri berkata,, disoal
Abu Turab daripada sifat `Arif, maka katanya,, Dia yang tidak dikeruhi oleh
sesuatu dan bersih dengannya tiap-tiap sesuatu.``
Dan aku mendengar dia berkata, aku
mendengar Aba `Uthman al-Maghribi berkata, ``Al-Arif diterangi oleh cahaya
ilmu, maka dilihat dengannya keajaiban-keajaiban yang ghaib.``
Ma`rifat juga dikenali dengan ilmu. Ianya
ditanggapi oleh yang alim dan arif melalui akal dan hati rohani atau semua
elemen berkenaan secara rasional. Intuisi – wajdan hati rohani. Dari pengalaman
berbagai persepsi dan penghayatan, rasional dan wajdan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment