BBB, 29 Ramadhan 1438H. = 24 Jun 2017M.
(Sabtu):
Tentang bermusafir tidak saja dibicarakan
di dalam bidang fiqh, khususnya yang berkait dengan ibadat, tetapi juga berkait
dengan tasawuf.
Membicarakan persoalan bermusafir ini,
Al-Qushairy bertolak dari firman Allah yang bermaksud:
``Dialah yang menjalankan kamu di darat dan
di lautan.`` (Yunus: 22).
Dari segi Hadith:
Mengkhabarkan kami `Ali bin Ahmad bin
`Abdan, berkata, mengkhabarkan kami Ahmad bin `Ubaid al-Mis*ri berkata,
bercakap kepada kami Muhammad bin al-Farji al-Arzaq berkata, mengkhabarkan kami
Hajjaj berkata, berkata Ibn Juraij, mengkhabarkan kami Abu al-Zubair, bahawa di
atas kami Al-Azdi, mengkhabarkannya bahawa Ibn `Umar mengajar mereka itu,
bahawa Rasulullah s.a.w. adalah apabila Baginda hendak menunggang unta keluar
untuk bermusafir Baginda bertakbir tiga kali, kemudian baginda membaca,
``Mahasuci Tuhan yang telah menjalankan kami ini dan tidaklah kami
menguasainya, dan sesungguhnya kami kepada Tuhan kami akan kembali.`` (Al-Zukhruf:
13 – 14).
Kemudian Baginda bersabda (bermaksud):
``Wahai Tuhanku, bahawasanya kami memohon
kepada Engkau dalam musafir kami ini kebajikan dan taqwa dan daripada amalan
yang Engkau redha, permudahkan musafir kami. Wahai Tuhanku Engkaulah Teman
dalam persafiran dan yang menjaga keluarga dan harta. Wahai Tuhanku aku
berlindung dengan Engkau daripada kesukaran musafir, kejemuan yang berbalik-balik,
huduh pada harta dan keluarga dan
apabila kembali maka sempurkanlah mereka lindugan, taubat dan bagi Tuhan kami
adalah kepujian.``
Al-Ustadz Abu `Ali al-Daqqaq berkata, perbezaan
mereka yang bermusafir dengan berbagai tujuan, tetapi musafir kalangan
sufi bertujuan kerana Islam, seperti yang dilakukan oleh Al-Junayd, Sahl bin
`Abdullah, Abu Yazid al-Bist*ami dan Abu
Hafs* dan yang lain-lain Ada kalangan
mereka bermusafir bagi keluar dari dunia seperti Abu `Abdullah al-Maghribi,
Ibrahim bin Adham dan yang lain-lain. Kata Al-Ustadz, bermusafir ada dua jenis:
Satu jenis ialah musafir secara badan
dengan berpindah dari satu tempat ke satu tempat, dan
Kedua musafir secara hati, iaitu
peningkatan kualiti diri dari satu sifat kepada sifat yang lain, engkau melihat
ribuan yang musafir dengan tubuh diri, tetapi kurang yang bermusafir dengan
hati.``
Bernusafir tidak semestinya ke tempat yang exklusif,
ianya mungkin ke luar bandar seperti ke kawasan desa dan perkampungan
sebagaimana diceritakan oleh Al-Shaykh
Abu `Abdul Rahman al-Sulami yang mendengar Muhammad bin `Ali al-`Alawi berkata,
dia mendengar Ja`far bin Muhammad berkata, aku mendengar Ahnaf al-Hamadani ,
``Aku berada diperkampungan berseorangan, lantaran itu aku berdo`a dan memohon berbagai-bagai
permohonan. Pokoknya dengan berada di perkampungan dia dapat menikmati
kedamaian dan kesunyian yang dapat mendekatkan diri kepada Tuhan. Dia juga
dapat berinteraksi dengan penduduk secara tenang dan damai seperti di surau dan
di tepi sawah dan lain-lain.
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar `Abdullah bin
`Ali berkata, Aku mendengar `Isa
al-Qassar berkata, ditanya Ruym daripada
adab bermusafir, katanya dia hendaklah tidak
melebihi dari keberadaannya, dimana engkau berhenti di situlah tempat bermalam.
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar `Abdullah bin Muhammad al-Dimashqi berkata, aku
mendengar Ibrahim bin al-Maulid berkata, aku mendengar Ibrahim al-Qas*s*ar berkata,,
``Aku bermusafir selama tiga puluh tahun. Permusafiran membaiki jiwaku bersama
orang ramai, khususnya dari kalangan al-fuqara`.``
Seorang lelaki menziarah Da`wud al-T*a`i, maka
katanya, Wahai Aba Sulaiman, adakah diriku khuwatir untuk menemuimu sejak sekian lama, maka katanya , `Tidak mengapa,
apabila badan menziarah, maka hati tenang, sesungguhnya pertemuan lebih mudah
dari khuwatir dan bimbang.``
Sesungguhnya bermusafir pada dasarnya
memberi kebaikan sebagaimana kata pepatah, ``Jauh perjalanan banyak pengalama
dan lama hidup banyak dirasa.``
Orang bermusafir pada dasarnya orang yang
mempunyai keberanian dan azam, sebaliknya orang yang tetap dan penakut akan berada di tempat asal dan
sukar mengalami perubahan.
Bermusafir adalah digerakkan oleh berbagai
tujuan dan untuk menghasilkan memerlukan pengorbanan.
Ada yang bermusafir dengan tujuan murni,
misalnya bagi mencari ilmu pengetahuan,
sebagaimana yang dilakukan oieh al-Imam Shafie yang walaupun di dalam keadaan
kemiskinan, maka dengan restu ibunya dia keluar dari tanah Ghazzah bermusafir
dengan menempuh berbagai kesusahan, antaranya dirompak dalam perjalanan yang
menginsafkan perompak-perompak dan menjadi orang yang baik. Al-Imam Shafie
belajar hingga ke Iraq dan Mesir dan menjadi
tokoh yang berkelyakan memberi fatwa dan dia menjadi tokoh mazhab bagi
pengikut-pengikut bagi Mazhab Shafie. Dia pernah mengungkapkan secara berpuisi
(dia juga sebagai penyair),
Jangan bimbang untuk meninggalkan kampung
halaman
Bermusafirlah engkau dapat ganti lebih baik
dari yang hilang.
Ada yang bermusafir semata-mata atas nama
melancung, kiranya dapat ditimba pengalaman dan pengajaran maka ada juga
pulangan, kalau tidak menghabiskan perbelanjaan.
Ada pula yang bermusafir kerana perniagaan.
Jika tujuannya adalah untuk mencari keuntungan, maka keuntunganlah yang dapat dihasilkan,
jika tidak kerugian.
Apa pun bermusafir adalah baik, dengan
dapat melihat ciptaan Tuhan dan memberi
peluang untuk menimba pelajaran dan pengetahuan yang membuka minda dan jiwa
yang dapat memberi perubahan pada diri dan juga memberi kesan kepada mereka
yang terlibat dengan pengalaman dan pengajaran yang dapat merubah kelilingan
kepada lebih kebaikan.
Hakikatnya
kita adalah musafir menuju ke destinasi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment