BBB,
16 Ramadhan 1438H. = 11 Jun 2017M. (Ahad):
Bab seterusnya yang dibicarakan oleh
Al-Qushairy di dalam Al-Risalat al-Qushairiyyah dari segi konsep tasawuf ialah
`Benar` (Al-S*idq).
Menyebut benar, bahawa dari segi akidah,
dia adalah salah satu sifat yang wajib bagi Rasul s.a.w. Konsep benar ini juga
menjadi asas ilmu. Benar adalah sesuatu
yang betul dan tidak salah dari segi hakikat dari segi zahir dan batin. Benar
adalah sesuatu yang boleh diyakini dan dipercayai. Benar adalah mengukuhkan
ilmu.
Di dalam membicarakan tentang benar ini
Al-Qushairi bertolak dari ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Wahai orang-orang beriman, takutlah kamu
kepada Allah dan jadikanlah kamu bersama dengan orang-orang yang benar.``
(Al-Taubah: 119).
Dari segi hujah Hadith:
Mengkhabarkan kami Al-Imam Abu Bakar
Muhammad bin Furik r.h.a. berkata, mengkhabarkan kami `Abdullah bin Ja`far bin
Ahmad al-As*bahani berkata, bercakap kepada kami Abu Bishr Yunus Ibn Habib
berkata, bercakap kepada kami Abu Da`wud al-T*ayalisi berkata, bercakap kepada
kami Shu`bah daripada Mansur daripada Abi Wa`il
daripada `Abdullah bin Mas`ud daripada Nabi s.a.w. bahawasanya Baginda
bersabda (bermaksud):
``Sentiasalah hamba itu bercakap benar, dan
berteguh akan kebenaran sehingga dia ditulis di sisi Allah Ta`ala sebagai orang
yang benar. Dan sentiasalah yang berdusta dan mengukuh dengan kedustaan,
sehingga dia ditulis di sisi Allah sebagai orang yang dusta.`` (Riwayat Abu
Da`wud dan Al-Tirmidzi).
Dan berkata Al-Ustadz, ``Kebenaran adalah
tiang perkara, dengannya menyempurnakan
dan berperaturan dan dia mengiringi darjat kenabian sebagaimana firman Allah
bermaksud:
``Maka
mereka itu bersama orang-orang yang diberi ni`mat oleh Allah ke atas mereka
itu daripada para nabi dan s*iddiqin. `` (Al-Nisa`: 69).
Menurut Al-Qushairy, benar adalah nama yang
lazim daripada kebenaran. Dan orang yang benar (al-siddiq) nama mubalaghah
(melebih-lebih) bermaksud banyaknya
benar. Benar melibatkan pada segala perkataannya, perbuatannya dan segala
halnya.
Dan berkata Ahmad bin Khadhrawaih, siapa
yang mau Allah Subhanahu wa Ta`ala bersamanya, maka hendaklah dia melazimkan
benar. Lantaran sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang benar.
Dan dikatakan, benar ialah kata yang haqq,
walaupun berada pada tempat yang membahayakan.
Aku mendengar Ahmad bin al-Husain berkata,
aku mendengar Aba al-`Abbas al-Baghdadi berkata, aku mendengar Ja`far bin Nusair berkata, aku mendengar
Al-Jariri berkata, aku mendengar Sahl bin `Abdullah berkata,
``Tidak mencium bau kebenaran pada hamba
yang melebih-lebih dari kebenaran dan
meyelewengkan.``
Dan berkata Abu Sa`id al-Qurashiyy, ``Orang
yang benar bersedia menghadapi maut dan tidak malu dari sirrnya atau kashaf
tentangnya. Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Maka bercita-citalah untuk kematian, jika
sekiranya kamu orang-orang yang benar.`` (Al-Baqarah: 94).
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Mansur Ibn `Abdillah berkata, aku mendengar Ja`far ibn
al-Khawass berkata, aku mendengar Ibrahim al-Khawass berkata,
``Orang yang benar tidak melihat melainkan
kepada kefardhuan yang patut ditunaikannya, atau kelebihan amalan kepada
Tuhannya.
Dan aku mendengarnya berkata, aku mendengar
Aba al-Husain bin Muqassam berkata,, aku mendengar Ja`far al-Khawass berkata,
aku mendengar Al-Junayd berkata,,
``Haqiqat benar bahawa adalah pada
perkara-perkara yang diperkatakan yang tidak memberikan engkau sebarang
kepentingan. Benar adalah bercanggah dengan dusta.
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq
berkata, ``Benar ialah sebagaimana engkau lihat tentang kebenarannya.``
Berkata Al-Harith al-Muhasibi, ``Benar
adalah seperti hakikat sesuatu yang
benar dan tidak mampu dipengaruhi yang lain bagi mengubah kebenaran berkenaan.
Benar adalah inti dan tempat bertolak
segala persoalan dan ialah tapak keyakinan. Jika tempat bertolak adalah dusta,
maka dari awal lagi tidak dapat diterima dan tertolak.
Benar ialah fakta bagi ilmu. Apa yang
dicari dan dipelajari ialah benar. Jika sesuatu yang dipelajari itu tidak
benar, maka dia adalah bukan ilmu.
Benar
adalah realiti yang dapat disaksi, tetapi benar juga melibatkan perkara
yang bukan benda – ghaib dan terbukti dengan bukti dan dalil yang
membenarkannya. Benar juga melibatkan perkara konsepsi yang dapat dibuktikan
misalnya dengan logik akli.
Kebenaran adalah yang dicari manusia.
Berasaskan kebenaran mereka membina ilmu dan kebenaran berasaskan ilmu ini
dikembangkan yang tegaknya nilai tamadun dan peradaban.
Benar adalah cahaya yang terang yang
menyuluh perjalanan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment