BBB, 23 Ramadhan 1438H. = 18 Jun 2017M.
(Ahad):
Ghirah dapat difahami perasaan atau
kemahuan yang timbul diakibatkan oleh sesuatu rangsangan yang mendorong kepada perkara yang tidak baik seperti bersifat nafsu atau rangsangan yang bersifat baik yang
mendorong kepada perbuatan yang baik. Ghirah juga ditrerjemahkan sebagai
cemburu.
Tanpa memberi keterangan terhadap istilah
ghirah berkenaan yang juga digunakan di sini secara langsung, bukan terjemahan,
Al-Qushairi mengambil bukti daripada ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Katakanlah, sesungguhnya Tuhanku melarang
daripada perkara-perkara yang keji sama ada secara lahir daripadanya atau
batin.`` (Al-A`raf: 33).
Dan dari segi Hadith:
Mengkhabarkan kami Abu Bakar Muhammad bin
Ahmad bin `Abdus al-Muzakki berkata, mengkhabarkan kami Abu Ahmad Hamzah bin
al-`Abbas al-Bazzar di Baghdad berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin
Ghalib ibn H*arb, bercakap kepada kami `Abdullah bin Muslim berkata, bercakap
kepada kami Muhammad bin al-Furat daripada Ibrahim al-Hijri daripada Abi al-Ah*was* daripada `Abdullah berkata,
bersaba Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Tiada seseorang yang lebih ghirah
daripada Allah Ta`ala dan daripada ghirahnya Dia mengharamkan perkara-perkara
yang keji , sama ada yang zahir daripadanya dan apa yang batin.`` (Dikeluarkan
oleh Al-Bukhari daripada A`ishah. Juga diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad dan
Tirmidzi).
Mengkhabarkan kami `Ali bin Ahmad
al-Ahwazi, berkata mengkhabarkan kami ahmad bin `Ubaid al-S*affar berkata,
bercakap kepada kami `Ali bin al-Hasan bin Bannan berkata, bercakap kepada kami
`Abdullah bin Raja` berkata, mengkhabarkan kami H*arb Ibn Shaddad, berkata,
bercakap kepada kami Yahya bin Abi Kathir daripada Abi Salamah, bahawa Aba
Hurairah bercakap kepada mereka itu, bahawa Rasulullah s.a.w, bersabda
bermaksud:
``Bahawa Allah Ta`ala ghirah dan orang
mu`min juga ghirah dan ghirah Allah Ta`ala apabila seorang mu`min melakukan apa
yang diharamkan Allah Ta`ala ke atasnya.``
Nerkata Al-Ustadz Abu `Ali al-Daqqaq r.h.a.
bahawa orang malas di dalam ibadat, mereka bertempat dalam keadaan jauh dan
terlambat.
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abd al-Rahman r.h.a.
berkata, Aku mendengar Aba `Uthman al-Maghibi :
``Al-Ghirah adalah amalan murid-murid,
tetapi tidak dari kalangan ahlu al-haqiqah.``
Katanya, aku mendengar Aba Nasr al-Asbahani
berkata, aku mendengar Al-Shibli berkata, ``Al-Ghirah ada dua jenis. Ghirah
manusia (al-bashariyyah) di atas diri dan ghirah al-Ilahiyyah di dalam hati.``
Berkata Shibli juga bahawa ghirah
al-Ilahiyyah di atas diri (nufus), bahawa engkau abaikan segala perkara yang
lain daripada Allah.``
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abd al-Rahman
berkata, berkata Al-Nasr Abadzi,
``Haqq Ta`ala tentang ghirah, daripada
ghirahNya Dia tidak menjadikan baginya jalan yang lain dari kebenaran.``
Dari pembicaraan-pembicaraan di atas bahawa
ghirah adalah semacam rasa tidak senang dari berlakunya sesuatu yang bercanggah dengan apa
yang disuruh oleh Allah. Ghirah di dalam maksud sedemikian adalah sesuatu yang
positif dan mempunyai kewaspadaan dari berlakunya sesuatu yang tidak diingini.
Dikatakan sifat ini bisa berlaku pada diri
manusia yang biasa. Lantaran pada diri manusia ada kecenderungan kepada yang
bersifat nafsu dan juga pengabaian terhadap apa yang dituntut oleh agama.
Ghirah pada tahap manusia biasa ini adalah berbaur dengan sifat nafsu jahat dan
baik. Dan kebiasaan nafsu terdorong kepada yang jahat sebagaimana tuntutan
agama adalah ghirah dari berlakunya amalan-amalan yang tidak baik bagi diri.
Ghirah diri (nafsu) adalah perkara normal berlaku kepada diri yang hidup di
tengah masyarakat. Apa yang mau ditekankan, bahawa kesedaran terhadap ghirah
diri (nafs) adalah merupakan tahap kewaspadaan yang membuat diri sentiasa sedar
dan prehatin dari berlakunya kepada diri aspek-aspek yang tdak baik.
Sebagaimana kata Shibli, kita digesa kepada
Ghirah terpuji, iaitu ghirah Ilahi, dengan
meningkat kualiti diri kepada berada di atas garis yang dituntut oleh agama dan
nilai-nilai positif.
Persoalan ghirah ini agak asing dari
pembicaraan biasa di dalam tasawuf dan terasa agak canggung di dalam
pembicaraan. Sebenarnya lebih jelas dan biasa dibicarakan apa yang
diketengahkan oleh Al-Qushairy ini sepatutnya cukup diletak dibawah persoalan
`Amar Ma`ruf da Nahi munkar.
Sekian.
No comments:
Post a Comment