BBB, 12 Ramadhan 1438H. = 07 Jun 2017M.
(Rabu):
Al-`Ubudiyyah dapat diterjemahkan kepada
maksud `Kehambaan` atau `Penyembahan``.
Al-Qushairy memulakan pembicaraan berhubung dengan bab ini dengan
memetik firman Allah:
``Wa u`bud rabbaka hatta ya`tiyaka
al-yaqin.`` (Al-Hijr: 99).
Bermaksud: Dan hendaklah engkau sembah
Tuhan engkau sehingga mendatang kepada engkau keyakinan.`` (Al-Hijr: 99).
Berhubung dengan Hadith Nabi AL-Qushairi
memetik:
Mengkhabarkan kepada kami Abu Hasan
al-Ahwazi berkata, mengkhabarkan kami Ahmad ibn `Ubaid al-S*aqqar berkata,
bercakap kepada kami `Ubaid bin Sharik berkata, bercakap kepada kami Yahya
berkata, bercakap kepada kami Malik daripada Habib bin `Abd al-Rahman bin Hafs*
bin `As*im daripada `Umar ibn al-Khat*t*ab daripada Abi Sa`id al-Khudri dan Abi
Hurairah, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Tujuh orang yang dilindungi oleh Allah di
bawah lindunganNya pada hari yang tidak ada lindungan melainkan lindunganNya:
Imam `adil, dan pemuda yang dididik dengan
beribadat kepada Allah Ta`ala dan lelaki yang hatinya tertakluk di masjid,
apabila dia keluar daripadanya hingga dia kembali kepadanya, dan dua lelaki
yang berkasih sayang kerana Allah, dia berhimpun kerana yang demikian dan berpisah kerananya, dan lelaki yang mengingati
Allah Ta`ala secara sembunyi, maka mengalir air mata dari kedua matanya dan
lelaki yang diseru oleh perempuan yang mempunyai keindahan dan kecantikan, maka
dia berkata, ``Aku takut kepada Allah Tuhan sekalian alam, dan lelaki yang bersadaqah
dengan sadaqah, maka disembunyinya sehingga
tidak mengetahui tangan kirinya apa yang dinafkah oleh tangan
kanannya.``
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq
r.h.a. berkata,
``Al-`ubudiyyah lebih sempurna daripada
ibadah, maka yang pertama ialah ibadah, kemudian `ubudiyyah, kemudian `abudah.
Maka `ibadah ialah bagi awam daripada kalangan mu`minin, dan al-`ubudiyyah bagi
kalangan khawas*s* dan `abudah adalah khas bagi khas.``
Dan aku mendengarnya berkata, ``Ibadah bagi
yang baginya `ilmu al-yaqin, dan al-`ubuiyyah bagi yang baginya `ayn al-yaqin
dan `abudah bagi siapa yang baginya haqq al-yaqin.``
Dan aku mendengarnya juga berkata,
``Al-`ibadah bagi orang-orang yang bermujahadah dan `ubudiyyah bagi orang-orang
yang sangat kental mengalami kesukaran dan al-`abudah ialah sifat ahli
al-mushahadat, siapa yang dirinya tidak memiliki, maka dia sahib ibadat, dan
siapa yang tidak menjamin dengan hatinya, maka dia sahib `ubudiyyah, maka siapa
yang tidak bakhil daripadanya rohnya, maka dia sahib `abudah.``
Dan dikatakan al-`ubudiyyah ialah
mendirikan segala haqq ketaatan dengan syarat melaksanakan keperluan dan
pemerhatian dan menyaksikan apa yang terhasil dari manaqib engkau daripada apa
yang ditakdir.``
Juga dikatakan al-`ubudiyyah ialah
meninggalkan ikhtiar daripada apa yang nyata daripada taqdir. Dan dikatakan al-`ubudiyaah
tiada daya dan kekuatan dan iqrar dengan apa yang diberi kepada engkau dan
dikatakan `ubudiyyah berpegang dengan apa yang disuruh engkau dengannya dan berpisah
daripada apa yang ditegah daripadanya.
Disoal Muhammad bin Khafif, tentang bila sahnya
`ubudiyyah, katanya, ``Apabila engkau menyerahkan semuanya kepada maulah dan
sabar bersamanya di atas segala ujian (balwa).
Aku mendengar Shaykh Aba `Abdul Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Aba al-`Abbas al-Baghdadi berkata, aku
mendengar Ja`far bin Muhammad bin Nus*air berkata, aku mendengar Ibn Masruq
berkata, aku mendengar Sahl bin `Abdullah berkata,
``Tidak s*ahh Ta`abbud bagi seseorang
sehingga ia mengalami empat perkara, lapar, kurang pakaian, faqir dab hina.``
Dan dikatakan daripada alamat `ubudiyyah
ialah meninggalkan tadbir dan menyaksikan taqdir.``
Berkata Dzu al-Nun al-Mis*ri, ``Al-`Ubudiyyah
bahawa engkau adalah hambaNya di dalam tiap hal. Sebagaimana Dia Tuhan engkau di dalam tiap-tiap hal.``
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq berkata, aku mendengar
Al-Nas*r Abadzi berkata,
``Harga hamba dengan ma`budnya, sebagaimana
kemuliaan `arif dengan ma`rifatnya.
Dan berkata Abu Hafs*, Al-`Ubudiyyah hiasan
kehambaan, siapa yang meninggalkannya maka tertangguh dari hiasan.``.
Aku mendengar al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq
berkata,
``Tidak ada sesuatu yang lebih mulia
daripada `al-`ubudiyyah` dan tidak ada ma`na yang lebih sempurna bagi seorang
mu`min daripada dinamakan dengan `al-`ubudiyyah`, kerana demikian Allah
Subhanahu wa Ta`ala mensifatkan Nabi s.a.w. pada malam Mi`raj dan dia adalah
semulia-mulia waktunya di dunia.``
``Maha Suci yang menjalankan waktu malam
dengan hambanya daripada Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqs*a yang Kami berkatnya
kelilingnya bagi kami memperlihatkan
ayat-ayat Kami dan Dia Amat Mendengar lagi Amat Melihat. ( Al-Isra`: 1).
Dan firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Maka Allah mewahyukan kepada hambaNya apa
yang diwahyukan.`` (Al-Najm: 10).
Demikianlah istilah ``abd` (hamba) dipecahkan
kepada pecahan-pecahan istilah yang diberi huraian maksudnya sebagaimana difahami
dan dihurai oleh kalangan sufi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment