BBB, 24 Ramadhan 1438H. = 19 Jun 2017M.
(Isnin):
Wali aalah istilah atau konsep popular di
dalam tasawuf. Ianya merujuk kepada orang yang mempunyai kedudukan tinggi dari
segi kerohanian. Wali ertinya,
menguasai, memerintah, mempunyai ruang dan kawasan seperti diistilah juga dari
pecahannya kepada istilah wilayah. Wali
di sini lebih kepada mempunyai kelebihan dan kemampuan dari segi rohani.
Al-Qushairy merujuk istilah ini kepada
maksud ayat Al-Qur`an, sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Ingatlah bahawa wali-wali Allah, mereka
tidak takut dan mereka tidak berdukacita.`` (Yunus: 52).
Adapun dari segi Hadith:
Mengkhabarkan kami Hamzah bin Yusof
al-Sahmi berkata, bercakap kepada kami `Abdullah bin `Adiyy al-Hafiz* berkata,
bercakap kepada kami Abu Bakar Muhammad bin Harun bin Hamid berkata, bercakap
kepada kami Muhammad bin Harun al-Maqri, berkata, bercakap kepada kami Hammad
al-Khayyat* daripada `Abd al-Wahid bin Maimun Maula `Urwah daripada `Urwah
daripada A`ishah r. `anha, bahawa Nabi s.a.,w. bersabda (bermaksud):
``Berfirman Allah Ta`ala, Siapa yang
menyakiti bagiku akan seorang wali, maka sesungguhnya dia membuka jalan
(menghalalkan) memerangiku. Dan tidaklah mendekatiku seorang hamba dengan
seperti menunaikan apa yang aku fardhukan ke atasnya dan sentiasalah hamba itu
mendekati kepadaKu dengan amalan nawafil sehingga aku mengasihinya dan tidak
aku ragukan pada sesuatu yang aku lakukan seperti ku teragak-agak untuk
mengambil roh hambaku yang mu`min, kerana dia membenci mati dan aku membenci apa
yang tidak disukainya dan maut itu tidak dapat tidak daripadanya.`` (Hadith
riwayat Ahmad, Hakim dan Tirmidzi).
Berkata Al-Ustadz Abu al-Qasim, ``Wali ada
dua makna, salah satu daripadanya wali sebagai ism fa`il bermaksud maf`ul,
iaitu seorang yang ditauliahkan oleh Allah Subhanahu wa Ta`ala apa yang
disuruhnya. Sebagaimana firman Allah Ta`ala bermaksud: `` Dialah yang mentauliahkan kepada
orang-orang salih.`` (Al-A`raf: 196). Maka tidaklah menyusahkannya dalam urusan
dengan makhlukNya haq Allah Subhanahu wa Ta`ala.
Keduanya, bermakna fa`il daripada ism fa`il, iaitu Dia mentauliahkan
hamba Allah Ta`ala dengan ketaatan kehambaannya berlaku secara berturut-turut
dengan tidak diselang seli oleh sebarang perlakuan maksiat. Kedua yang disifatkan adalah wajib, hingga
adalah wali itu wali yang wajib melakukan hak-hak Allah Ta`ala atas penunaian dan penafian dan dia berterusan
dipelihara oleh Allah Ta`ala kepadanya sama ada pada masa senang dan juga masa
susah.
Dan daripada syarat wali, bahawa dia
memelihara diri, sebagaimana syarat bagi Nabi ialah ma`s*um.. Tiap apa yang ditentu shara`, jika ada tentangan
bererti dia ghurur dan tertipu daya.
Sebagai contoh, aku mendengar Al-Ustadz Aba
`Ali al-Daqqaq berkata, dikatakan Abu Yazid berkunjung ke satu tempat yang
dikatakan di sana ada kalangan wali, beliau menuju ke masjid di situ, tetapi
bila dia berdepan dengan seorang lelaki daripada mereka itu, dia keciwa dan tidak jadi menemui mereka. Katanya jika
seorang lelaki dianggap wali tidak menepati dengan kehendak shari`at, bagaimana
boleh diharap dia menepati kehendak asrar hakikat.
Berssalahan pendapat di kalangan sufi adakah
wajar seorang wali diketahui oleh dirinya dan orang lain. Mereka berpendapat
tidak wajar, kerana ianya boleh membawa kepada sifat ghurur dan fitnah. Wali
hanya diketahui oleh orang yang layak mengetahuinya dan lebih baik yang mempunyai kriteria wali, tidak
mengetahui yang dirinya ada ciri-ciri kewaliyan. Namun Al-Imam Abu Bakar bin Furik berpendapat,
bahawa harus mengetahui seorang wali, bahawa dia adalah wali dan tidak
semestinya kewalian berlaku dalam hal segera dan semasa. Walau bagaimana
seorang tidak mungkin mengakui dirinya wali , namun dianya diketahui atau tidak
diketahui, bahkan tidak penting untuk diketahui. Bahawa ahlu haqiqat itu mereka
ini kata Al-Qushairy, mereka bukan pada tahap khalayak biasa, bahkan terhapus
dari disifatkan sebagai kalangan mereka.
Berkata Yahya bin Mu`adz r.a.:
``Wali itu adalah wangian Allah Ta`ala di
muka bumi, wangiannya tercium oleh para siddiqun, bahkan wangian ini semerbak
di taman-taman hati mereka, bahkan menjadi rinduan mereka kepada pohon-pohon
kewalian yang mengeluarkan wangi-wangian berkenaan.
Dikatakan alamat wali itu tiga: Sentiasa
sebok dirinya dalam hubungan dengan Allah Ta`ala, taqrirnya kepada Allah Ta`ala
dan himmahnya kepada Allah Ta`ala.
Berkata Al-Kharraz, ``Apabila Allah Ta`ala
menghendaki mewalikan seorang hamba daripada hambanya, maka terbuka baginya
pintu dzikir, maka bila dia lazat dengan dzikirnya maka terbuka baginya pintu
qurb, kemudian diangkat dalam Majlis al-Uns, kemudian didudukkan di atas kerusi
tauhid, kemudian diangkat darinya hijab dan dia tiba pada `Dar al-Fardaniyyah,
dan terbuka baginya tentang perkara-perkara halal dan dikurnia dengan
kelebihan-kelebihan tanpa dakwaan-dakwaan dari dirinya.
Demikian gambaran secara intutif proses
kewalian yang pastinya bukan tahap yang boleh dicapai manusia biasa.
Pendek kata, kewalian wujud, tetapi bukan
dia sebagai pencarian. Ia adalah kurniaan Allah terhadap seorang dipilihnya,
dirinya diberi kelebihan-kelebihan,
antaranya diistilahkan sebagai karamah. Namun kewalian bukan dakwaan, siapa
yang mengakui wali menandakan dia bukan wali.
Kurniaan terhadap individu pilihan tidak disedari, khususnya bagi yang
dianggap wali, tetapi ianya mungkin diketahui wali atau mungkin tidak
diketahui. Dia berada pada tahap tersendiri sebagai `Wali`.
Wali bukan pencarian, tetapi kurniaan.
Sekian. Terima kasih.
No comments:
Post a Comment