BBB,
15 Ramadhan 1438H. = 10 Jun 2017
(Sabtu):
Ikhlas ialah perkataan yang berasal dari
akar kata `khalasa` yang bererti bersih dan tidak bercampur dengan unsur yang
lain. Dari segi istilah ialah merujuk
hal hati yang murni dan tidak bercampur dengan tujuan yang lain. Misalnya
ikhlas dari segi ibadat kepada Allah, tidak bertujuan menunjuk-nunjuk. Ikhlas
di dalam memberi pertolongan, misalnya bersadaqah membantu faqir miskin tidak
mengharapkan pujian dan balasan. Ikhlas adalah sifat hati yang murni dan
bersifat dalaman yang mudah disebut, tetapi tidak mudah mencapai hakikat ikhlas
yang sebenarnya. Ianya mencerminkan ketinggian peribadi dan sifat yang amat
terpuji.
Di dalam membicarakan tentang ikhlas
Al-Qushairy membawa ayat Al-Qur`an dengan firman Allah : ``Ala li Allahi al-Dinu al-khalis`` (Al-Zumar: 3).
Bermaksud: ``Ingatlah bagi Allah agama yang
bersih (dari syirik) – (Al-Zumar: 3).
Dan ayat yang lain Al-Qur`an bermaksud:
``Dan mereka tidak disuruh melainkan
menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya.`` (Al-Bayyinah: 5).
Dari segi Hadith pula:
``Mengkhabarkan kami `Ali bin Ahmad
al-Ahwazi berkata, mengkhabarkan kami Ahmad bin `Ubaid al-Basri berkata,
bercakapkan kami Ja`far bin Muhmmad al-Qurbani berkata, bercakap kepada kami
Abu T*alut berkata, bercakap kepada kami Hani` bin `Abdil Rahman bin Abi `Aylah al-`Uqaili daripada Ibrahim bin Abi
`Aylah, berkata bercakap kepada kami `It*iyyah bin Rashah daripada Anas bin
Malik berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Tiga yang tidak masuk ke dalam hati
seorang muslim, ikhlas `amal kepada Allah Ta`ala, memberi nasihat yang tulus
kepada penguasa dan melazimi jama``ah orang Islam.`` (Dikeluarkan Ahmad
daripada Abi Bakrah).
Berkata Al-Ustadz: Ikhlas ialah menunggalkan haqq Allah Subhanahu
wa Ta`ala dari segi ketaatan dengan secara qasad. Dan dikehendaki taat ialah
bagi mendekati Allah subhanahu wa Ta`ala tanpa yang lain darinya. Siapa yang
pura-pura atau mencari pujian daripada manusia atau kasih puji dari makhluk
atau apa jua maksud selain dari taqarrub kepada Allah Ta`ala.
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abdul Rahman
al-Sulami berkata, ``Sesungguhnya aku telah menyoal daripada ikhlas, apakah dia
? Maka katanya, ``Aku mendengar `Ali Bin
Abi Sa`id dan Ahmad bin Muhammad bin Zakariyya dan aku menyoal keduanya tentang
ikhlas,, maka keduanya berkata, ``Kami telah mendengar `Ali bin Ibrahim
al-Shaqiqi, sesungguhnya kami berdua telah bertanya tentang ikhlas, maka
katanya kami mendengar Muhammad bin
Ja`far al-Khasafi, dan aku bertanya tentang ikhlas, maka katanya, aku telah
menyoal Ahmad bin Bashshar tentang ikhlas, apa dia ? Katanya aku bertanya Aba
Ya`kub al-Sharit*i daripada ikhlas, apa dia, katanya, katanya aku bertanya
Ahmads bin Ghassan tentang ikhlas, apa dia. Katanya aku bertanya kepada `Abdul
Wahid bin Zaid tentang ikhlas, apa dia, maka katanya, aku bertanya al-Hasan
tentang ikhlas, tentang apa dia, katanya aku bertanya kepada Al-Hudzaifah
tentang ikhlas, apa dia, maka katanya , ``Aku bertanya Nabi s.a.w. tentang
ikhlas, apa dia, maka Sabda Baginda, ``Aku bertanya Jibril a.s. tentang ikhlas,
apa dia ? Katanya, aku bertanya Rabb al-`Izzah tentang ikhlas, apa dia.
FirmanNya, Dia adalah rahsia dari rahsiaKu yang aku simpan di dalam hati siapa
yang aku kasihnya daripada hambaku`. (Dikeluarkan oleh Al-Qazwini daripada
al-Hudzaifah).
(Catatan, sanad yang agak berlainan dari
sanad dan riwayat biasa).
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq berkata,
Ikhlas ialah menjaga diri dari campur
tangan makhluk dan benar ialah menjaga diri dari nafsu. Dengan mengawal diri
dari nafsu riya` dan yang bersifat benar tidak bersifat `ujub.``.
Berkata Dzu al-Nun al-Mis*ri, ``Ikhlas
tidak sempurna melainkan dengan klebenaran padanya dan sabar padanya. Dan benar
juga tidak sempurna, melainkan dengan ikhlas padanya secara berterusan.
Dan berkata Abu Ya`qub al-Susi, ``Apabila
engkau saksikan ikhlas pada keikhlasan mereka, maka ikhlas sebenarnya tidak
bertujuan melainkan ialah ikhlas.
Berkata Dzu al-Nun al-Misri, tiga alamat
ikhlas:
Yang ikhlas tidak berpihak kepada puji dan
keji.
Lupa dari melihat amal dan menilainya
(ikhlas atau sebaliknya)
Lupa dari melihatnya dari segi balasan amal
di akhirat.
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abdul Rahman
al-Sulami berkata, dia mendengar Aba `Uthman al-Maghribi berkata, ``Ikhlas ada
tahap:
Tahap awam, sesuatu yang tidak ada
kepentingan diri.
Tahap khas; Ikhlas memancarkan ketaatan
yang tidak dipersoalkan dari ganjaran.
Tahap khusus – Tidak melihat pada
perbuatannya, tapi adalah penyerahan.
Dan berkata
Abu Bakar al-Daqqaq, kekurangan dari segi ikhlas, apabila seorang itu
menilai tentang keikhlasan dirinya.
Apabila Allah Ta`ala, mau keikhlasan hamba, dia tidak
melihat tentang keikhlasan diri.
Demikian betapa halusnya maksud ikhlas. Apa
yang dilakukan kerana Allah dan keikhlasannya bukan dikerana oleh sebarang
kerana.
Keikhlasan adalah dari kesucian rohani.
Allah jua yang mengetahui sejauh mana ikhlasnya seseorang atau sebaliknya..
Sekian.
No comments:
Post a Comment