BBB,
10 Ramadhan 1438H. = 05 Jun 2017M. (Isnin):
Muraqabah adalah berasal dari istilah
`qurb` dekat., manakala muraqabah
bermaksud usaha mendekati, atau prehatin dengan cara-cara yang dapat mendekati
Allah Ta`ala. Ialah adalah terletak di bawah `Hal` yang merupakan salah satu
suasana kejiwaan di dalam usaha bermuraqabah.
Al-Qushairy mengambil firman Allah yang
berhubung dengan istilah muraqabah, iaitu firman Allah bermaksud:
``Dan Allah bagi setiap suatu itu Amat
Mengawasi.`` (Al-Ahzab: 52).
Adapun tentang Hadith Rasulullah s.a..w.
tentang `al-Muraqabah` ialah Hadith,
bahawa Jibril datang menemui Rasulullah s.a.w. dalam bentuk seorang lelaki yang
bertanya Rasulullah tentang Iman, Islam dan Ihsan. Setelah Baginda menjawab
tentang iman, Islam, Baginda juga menjawab tentang Ihsan.
``Al-Ihsan, bahawa engkau menyembah Allah
seolah-olah engkau melihatNya, jika pun engkau tidak dapat melihatNya, maka sesungguhnya
Dia Melihat engkau. Dia berkata `Benar engkau`.. Soal jika engkau tidak
melihatNya, maka Dia melihat engkau adalah konsep `Muraqabah.``
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abd al-Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar
Al-Jariri berkata,
``Siapa yang tidak berhukum di antaranya
dan di antara Allah Ta`ala dengan taqwa
dan muraqabah tidak sampai kepada kashaf.``
Berkata Al-Junayd, ``Siapa yang tahqiq di dalam al-muraqabah,
adalah dibimbangi dia kehilngan peluang dari Allah Sunhanahu wa Ta`ala.``
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Aba al-`Abbas al-Baghdadi berkata, aku bertanya Ja`far
bin Nasir tentang al-muraqabah, maka katanya,
Menjaga rahsia di dalam bermulah*azah dengan Allah Subhanahu wa Ta`ala dalam setiap
lintasan (khat*ar).
Dan aku mendengarnya berkata, aku mendengar Aba al-Husain al-Farabi berkata, aku mendengar Al-Jariri
berkata, ``Aku disuruh di atas dua perkara.
Melazimkan diri dengan bermuraqabah kepada
Allah Ta`ala dan berpegang dengan ilmu secara zahir engkau.``
Aku mendengarnya berkata, aku
mendengar Aba al-Qasim al-Baghdadi
berkata, aku mendengar Al-Murta`ish berkata,
``Al-muraqabah menjaga rahsia di dalam
bermulah*az*ah dengan yang ghaib bersama tiap-tiap lahz*ah dan lafz*ah``.
Dan disoal Ibn `At*a` tentang, `` Apakah
seafdhal-afdhal taat``, maka katanya,
``Muraqabah al-Haqq di dalam penerusan
waktu.``
Dan berkata Ibrahim al-Khawwas bagi menjaga
penerusan muraqabah, Dan al-muraqabah mewariskan keikhlasan di dalam sirr dan
`alaniyyah dengan Allah Ta`ala.``
Aku mendengar Shaykh `Abd al-Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengan Al-Shaykh `Abd akl-Rahman al-Maghribi berkata,
`Seafdhal-afdhal yang melazimi manusia bagi dirinya ialah muhasabah dan muraqabah dan siasah dari segi
keilmuan.
Dan aku mendengarnya berkata, aku
mendengar, Abdullah al-Wazi berkata, aku
mendengar Aba `Uthman berkata, dan berkata kepadaku oleh Abu Hafs*:
``Apabila engkau berada di dalam majlis
yang ramai orang hendaklah engkau sebagai wa`iz
bagi hati dan diri engkau. Dan jangan mengangkat diri engkau di alam
jama`ah bersama engkau, kerana mereka menyaksikan muraqabah zahir, sedang Allah
Ta`ala muraqabah dari segi batin engkau.
Dan aku mendengarnya berkata,, aku
mendengar Muhammad bin `Abdullah berkata, aku mendengar Aba Ja`far
al-S*aydalani berkata, Aku mendengar Aba Sa`id al-Kharraz berkata, berkata
kepada kami setengah shaykh-shaykh kami,
``Berkewajipan ke atas engkau mura`at dari
segi sirr dan muraqabah.``
Dan sebagai kesimpulan sebagaimana
dikatakan oleh Al-Sarraj di dalam Al-Luma`,
``Al-Muraqabah, adalah bagi hamba yang mengetahui
dan yakin, bahawa Allah Ta`ala adalah memerhati apa yang ada di dalam hatinya
dan dhamirnya sebagaimana Dia juga memerhati lintasan-lintasan yang keji di
dalam hatinya.
Sebagaimana kata Sulaiman al-Darani r.a.a.,
``Bagaimana boleh tersembunyi apa yang ada di dalam hati dan tidak ada di dalam
hati, melainkan apa yang dicampaknya di dalam hatinya.
Berhubung dengan persoalan muraqabah,
bahawa tidaklah diragukan bahawa semua apa yang terlintas di dalam hati dan
hati kecil diketahui Allah Ta`ala, bahkan Dialah yang mencampak dan
menggerakkan segala sesuatu. Persoalannya bagaimana hamba mau menjurus dan
memurnikan muraqabah pada diri yang diketahui Allah itu. Bagaimana tidak berlaku
penyimpagan dari yang dituntut dan melazimkan diri dengan murni muraqabah yang
harus didokongi dan memurnikan pembawaan diri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment