BBB, 27 Ramadhan 1438H. = 22 Jun 2017M.
(Khamia):
Dari susunan persoalan, agak ganjil tasawuf
ini dibicarakan pada bahagian agak akhir di alam kitab tasawuf. Sepatutnya topik
ini berada pada bahagian awal dari kitab – Al-Risalat al-Qushairiyyat, iaitu
sebagai pembuka jalan bagi bidang-bidang dan aspek-aspek tasawuf. Persoalan
tasawuf ini tidak juga dibincangkan pada bahagian istilah-istilah.
Sebagaimana maklum, bahawa orang yang
terawal dan dengan sedar membicarakan tentang siapa sufi, pperingkat permulaan
penggunaan istilah tasawuf dan pecahan darinya, huraian mengenai ciri dan
sifat-sifat tasawuf dan sufi adalah mula dibicarakan oleh Abu Nasr
al-Sarraj (m. 378H.) di dalam kitabnya
yang berjudul Al-Luma` pada bahagian permulaan dari kitabnya ini. (Al-Luma`,
1380H./1960M: 40-48). Berikutnya dibicarakan oleh pengarang-pengarang
kitab-kitab tasawuf seterusnya.
Al-Qushairy bertolak membicarakan tentang
tasawuf ini, mengatakan tasawuf berasal dari akar kata `safa`, iaitu bersih
yang bersih adalah menjadi pujian bagi setiap lisan. Bersih adalah lawan bagi
istilah `kotor` - `al-kadur`, iaitu sesuatu yang dikeji. Jadi dapatlah
difahami, bahawa tasawuf ialah berhubung dengan kebersihan jiwa, bahkan zahir dan batin bagi sufi.
Rujukan terhadap Al-Qur`an berhubung dengan
`Bersih` seperti firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang
bertaubat dan menyukai orang yang bersifat bersih (al-mutat*ahhirin. (Al-Baqarah:
222).
Dari segi Hadith:
Mengkhabarkan kami `Abdullah bin Yusuf
al-As*bahani berkata, mengkhabarkan kami `Abdullah bin Yahya al-T*alami
berkata, bercakap kepada kami Al-Husain
bin Ja`far berkata, bercakap kepada kami `Abdullah bin Naufal berkata, bercakap
kepada kami Abu Bakar bin `Iyash
daripada Yazid bin Abi Ziyad daripada Abi Juhaifah berkata, keluar kepada kami
Rasulullah s.a.w. dengan wajah yang berubah dan Baginda bersabda (bermaksud):
``Hilang kebersihan dunia yang tinggal
adalah kekotoran, maka kematuan hari ini adalah penghargaan kepada setiap
muslim.`` (Dikeluarkan oleh
Al-Darruqutni daripada Jabir).
Berkata Al-Ustadz `Ali al-Daqqaq nama ini
dominan di kalangan sufi, maka dikatakan bagi seorang sufi, ``Lelaki Sufi`` dan
bagi jama`ah dikatakan `Jama`ah Sufiyah``. Siapa yang tiba kepada tahap
ketasawufan, maka dikatakan, `Mutasawwif` dan bagi jama`ah , `Al-Mutasawwifah``.
Menurut Al-Ustadz `Ali al-Daqq aq, istilah tasawuf ini tidak
menurut normal dari pecahan akar kata `Arab. Beliau juga menyebut tentang
tasawuf berasal dari pecahan kata `suf` bereti `bulu` dan baju bulu juga
berasal dari kata suffah, semuanya adalah sekadar kesesuaian pendapat yang tidak berasaskan
kepada ketetapan. Begitu juga kaitan dengan safa, sifat dan saff adalah
mencerminkan kepelbagaian pendapat yang tidak ditetapkan..
Aku mendengar Muhammad bin Ahmad bin Yahya al-Sufi berkata,
aku mendengar `Abdullah bin `Ali al-Tamimi berkata, disoal Abu Muhammad
al-Jariri tentang tasawuf, maka katanya,
``Masuk ke dalam akhlak yang terpuji dan
keluar dari akhlak yang keji.``.
Aku mendengar `Abul Rahman bin Yusof
al-As*bahani berkata, aku mendengar Aba `Abdillah Muhammad bin `Ammar
al-Hamadani berkata, aku mendengar Aba Muhammad al-Mar`ashiyy berkata, disoal
guru tentang tasawuf, maka katanya, aku mendengar Al-Junayd, seseungguhnmya dia
disoal tentang tasawuf, maka katanya.
``Tasawuf dia mematikan engkau oleh Haqq
dan menghidupkan engkau dengannya.``
Aku mendengar Aba `Abd al-Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar `Abd
al-Wahid bin Muhammad al-Farisi berkata, aku mendengar Aba Al-Fatik berkata,
aku mendengar Al-Husain bin Mansur, dia ditanya tentang sufi, maka katanya,
``Mengesakan Dzat yang tidak menerima akannya
oleh sesuatu dan Dia tidak menerima akan sesuatu.``
Aku mendengarnya berkata, aku mendengar `Abdullah bin Muhammad
berkata,, aku mendengar Ja`far ibn Muhammad bin Nusair berkata, aku mendengar
Aba `Ali al-Warraq berkata, aku mendengar Aba Hamzah al-Baghdadi berkata:
``Alamat sufi ialah oang yang benar, bahawa
dia faqir selepas kaya, dan hina selepas mulia,, sunyi selepas masyhur. Dan
alamat sufi dusta ialah mencari kekayaan selepas faqr dan mencari kemuliaan
selepas hina dan mencari kemasyhuran selepas keasingan.``
Dan disoal `Umar bin `Uthman al-Makki
tentang tasawuf, maka katanya, bahawa adalah seorang hamba berada pada setiap
waktu berada pada yang awla (baik) dari waktu lalu.
Dan berkata Muhammad bin `Ali al-Qas*s*ab,
``Tasawuf ialah akhlak yang mulia, zahir
pada zaman yang mulia daripada lelaki yang mulia bersama kaum yang mulia.``
Disoal Samnun daripada tasawuf, maka
katanya, ``Engkau tidak memiliki sesuatu dan engkau tidak dimiliki oleh
sesuatu.``
Demikian
disoal Ruym tentang tasawuf, maka katanya, ``Menghantarkan diri engkau
bersama Allah Ta`ala menurut hukum yang Dia kehendak.``
Dan disoal Al-Junayd tentang tasawuf, maka
katanya, bahawa engkau bersama Allah tanpa `ilaqah.``
Demikianlah berbagai pendapat tentang apa itu tasawuf dan siapa itu
sufi yang pendapat adalah berpebagaian yang jumlahnya adalah ratusan dan
kadang-kadang ta`rif diberi oleh seorang
sufi berlainan dari sebelumnya. Ianya dipengaruhi oleh situasi, keberadaan di
tempat berlainan dan dipengaruhi oleh mood berlaiaan. Pendapat-pendapat
berkenaan pernah diperturunkan sebelumnya .
Sekian.
No comments:
Post a Comment