BBB, 13 Ramadhan 1438H. = 08 Jun 2017M.
(Khamis):
Bab seterusnya dibicarakan oleh Al-Qushairy ialah `Al-Iradah`
yang kita terjemahkan sebagai `Kemahuan`. Menyebut al-iradah mengingatkan kita
kepada salah satu sifat yang wajib bagi Allah Ta`ala ialah al-iradah yang termasuk di bawah
kelompok sifat ma`ani.
Di dalam membicarakan tentang al-iradah ini
Al-Qushairy memetik firman Allah yang bermaksud:
``Dan janganlah kamu mengusir mereka yang
mendoakan Tuhan mereka pada waktu pagi
dan petang, sedang mereka menghendaki wajahNya.`` (Al-An`am: 52).
Dari segi Hadith, mengkhabarkan kami `Ali
bin Ahmad bin `Abdan berkata,, mengkhabarkan kami Ahmad bin `Ubaid, berkata,
mengkhabarkan kami Hisham bin `Ali berkata, bercakap kepada kami Al-Hakam bin
Aslam berkata, mengkhabarkan kami Isma`il bin Ja`far daripada Hamid dari Anas, bahawa Nabi s.a. w.
bersabda bermaksud:
``Apabila Allah menghendaki bagi seorang
hamba kebaikan, maka digunakannya. Maka dikatakan kepada Baginda, ``Bagaimana
menggunakannya wahai Rasulullah. Bersabda Baginda, ``Ditaufiqkannya dengan
amalan salih sebelum mati.``
Dan iradah dikaitkan dengan jalan salikin,
iaitu apa yang bagi awal manzilah bagi
mereka yang qasidin kepada Allah Ta`ala. Adapun dinamakan dengan sifat iradah
ini, kerana iradah seawal dan muqaddimah segala perkara. Siapa yang tidak
berkemahuan oleh hamba atau melakukannya, maka tatkala inilah awal perkara bagi
siapa yang mencari jalan kepada Allah Subhanahu wa Ta`ala, maka dinamakan
iradah sebagai tashbih dengan qasab sebagai perkara yang mula sebagai yang
memulakan iradah. Siapa yang kosong dari kemahuan, maka kosong dari harapan.``
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq
berkata secara intuitif, bahawa,
``Iradah
ialah pesona di dalam hati, rindu
dalam hati kecil, kegoncangan dari segi batin sebagai percikaan nyalaan dari
hati.``
Aku mendengar
Muhammad bin al-Husain berkata, aku mendengar Muhammad bin `Abdullah berkata,
aku mendengar Aba Bakr al-Shubbak berkata, aku mendengar Yusuf bin al-Husain
berkata,, adalah antara bapaku Sulaiman dan Ahmad bin Abi al-Hawari `aqad yang
tidak menyalahi seseorang tidak menyalahi apa yang dijanjikan sebagai tanda
amanah dan tidak menyalahi kehendak awal.
Al-Iradah dinisbahkan kepada ilmu ialah
kaitan antara murid, iradah dan murad.
Murid ialah seorang belajar. Untuk belajar
dia hendaklah mempunyai kemahuan yang tinggi untuk belajar, tujuan ialah tidak
lain daripada untuk mengatasi kejahilan.
Apa yang mau dipelajari oleh murid, ialah `murad` iaitu bahan yang dipelajari
dengan guru. Murid hendaklah mempunyai persediaan mental dan rohani di dalam
menghadap guru bagi mempelajari keilmuan dan dia seharsnya patuh kepada guru.
Dia mesti menjaga adab-adab murid dan
guru.. Bagi mencapai murad, tidak semudah yang dijangka, banyak latihan dan
perjalanan kerohanian di bawah bimbingan guru.
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain berkata,
aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar Al-Kattani berkata,
``Dari hukum murid ada tiga perkara, jangan
dikuasai tidur, lebih makan dan bercakap yang tidak berfaedah.
Dan aku mendengarnya berkata, aku mendengar
Al-Husain bin Ahmad bin Ja`far berkata, aku mendengar Ja`far bin Nus*ar
berkata, aku mendengar Al-Junayd berkata,
``Apabila Allah Ta`ala menghendaki seorang
murid kebaikan dia terlibat di dalam kesufian dan menegahnya dari bersahabat
dengan pencerita yang melalaikan.
Dan aku mendengarnya berkata, aku mendengar
`Abdullah bin`Ali berkata,, aku mendengar Al-Duqqi berkata, aku mendengar
Al-Daqqaq berkata,
`Puncak iradah ialah mengarah kepada Allah
Subhanahu wa Ta`ala.``
Dan berkata Abu `Uthman, ``Seorang murid
apabila mendengar sesuatu daripada ilmu mereka itu dan dia beramal dengannya
dia memberi kesan bagi dirinya dalam panduan.
Ada yang berpendapat bahawa murid ialah
tahap permulaan dan murad ialah tahap pengakhiran.
Dan berkata Al-Ustaz Abu `Ali al-Daqqad,
``Murid ialah yang menanggung, sedangkan murad ialah yang kena tanggung..
Bagi setiap murid seharusnya mendoakan agar
diberi penerangan dadanya `` Qala Rabbi ishrah li s*adri` (T*aha: 25).dan juga ayat ``Alam nashrah laka
s*adrak. (Al-Inshirah: 1).
Tajuk yang ditampilkan oleh Al-Qushairi ini
tidaklah begitu significant dan tidak dibicarakan sebagai tajuk atau bab yang
penting. Pendapat-pendapat yang ditampilkan tidaklah begitu bernas.
Persoalan iradah adalah dikaitkan dengan
seorang murid yang mau belajar, perlu kepada kemahuan, Konsep iradah inilah
yang dibicarakan.
Dalam apa jua pembelajaran perlu ada iradah
an kemahuan yang tinggi, tanpa ada iradah, ikhtiar dan kesungguhan, maka tidak
ada kemajuan pelajar berkenaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment